2013-06-05, 15:23
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av succubusan
Hon bodde hemma så att han kommit dit är väl inte så stor risk? Mamman talde dessutom om efterrätt vilket jag tycker tyder på att hon var hemma, styvpappan var inte hemma vad jag förstått (fiskade?)

Jag undrar varför KJ under söket berättade att han var kompisen hon skulle plugga hos.. Varför säga det OM han är mördaren? Jag är inte helt säker på att KJ gjort detta för jag tror han i så fall hade erkänt.

Den som skrivit på Vbs facebook ÄR mamman, men inte kanske just den statusen..

Men för tusan, ljug inte! Desserten sa VB att hon önskade sig till sin mamma, ja. Men modern var inte hemma när VB försvann. Hon vet inte hur VB tog sig från hemmet.
Citera
2013-06-05, 15:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Men för tusan, ljug inte! Desserten sa VB att hon önskade sig till sin mamma, ja. Men modern var inte hemma när VB försvann. Hon vet inte hur VB tog sig från hemmet.
Hur vet du att mamman inte visste hur VB tog sig från hemmet?
Citera
2013-06-05, 15:29
Medlem
Flashbackministerns avatar
Kan ngn visa var dom här studieresultaten finns i tråden? Enorm att söka igenom....
Citera
2013-06-05, 15:30
Medlem
Ska och plugga hos en kompis låter bättre än att säga till mamma, ska leka krig med KJ och hans commandosoldater
Bara en hypotes vill jag understryka
Citera
2013-06-05, 15:38
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Lyfter fram det här igen. Polisen verkar ha fått koll på KJ efter att han dag 2 berättade vid mps-söket att han var den som sist haft kontakt med VB. Han var alltså okänd tidigare, även för VBs mor, som det verkar. Detta kan tyda på att KJ inte var någon aktuell vän, eller ens varit aktuell någonsin, inte så VBs mor känt till honom?

En teori kan vara att KJ stalkat VB. Han kan ha kommit över till henne oanmäld, och skrivit på hennes facebook att hon skulle träffa en kompis och plugga, sen hade han hela eftermiddagen "fri" med henne? Helt omöjligt att spekulera om i och med att vi inte vet vad VB skrev i sina mess under kvällen, men låt säga att KJ är den som tagit hand om hennes kommunikation med omvärlden? Eller var hon verkligen arg, i så fall på vad?

Man kan anta att mamma Fanta inte tyckte att KJ var något vidare val som partner för VB. Det är väldigt tveksamt om mamman visste att det var KJ VB skulle besöka, även tveksamt om hon visste att han hämtade upp VB med bil. I ett normalfall så borde gentlemannen knackat på dörren till lägenheten och sagt hej till mamman när han hämtade VB på UG. Det gjorde han troligtvis inte utan väntade i bilen utanför ingången eller en bit därifrån. På Efterlyst framkom det att VB sagt "hejdå till familjen" och sen hade ingen sett henne. Är det som sas i Efterlyst sant så borde antingen mamman eller pappan eller annan släkting varit i lägenheten när hon blev upphämtad av KJ.

Troligtvis uppgav VB en annan bild av hennes studieresultat till sin mor. Någonting gjorde att VB återupptog kontakten med KJ och rimligtvis borde hon varit införstådd i att en sådan träff inte främjade hennes studieresultat. Nu blev facit än värre, men jag tror detta kan vara en grund till att omgivningen tyckte hon var duktig i skolan, medan verkligheten kanske var sådan att hon mer eller mindre hade gett upp studierna.
Senast redigerad av highfive 2013-06-05 kl. 15:46.
Citera
2013-06-05, 15:39
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur vet du att mamman inte visste hur VB tog sig från hemmet?

http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7681462

Läser man den här artikeln får man intrycket att modern har full koll på VBs aktiviteter. Där verkar det som att "motionera lite" verkligen är att dela ut reklamblad – för sedan ska VB direkt till kompis och plugga! Inget om att dottern ska ut och löpträna alls. Hur VB lämnade hemmet till hemmet besvaras inte, och i en annan artikel hävdar modern att hon inte vet klockslaget.

Modern:
– Innan hon gick sa hon att hon ville ha en thailändsk efterrätt. Efter jobbet kom hon hem som vanligt. Sedan skulle hon gå till en kompis och plugga. Hon hade prov på måndagen. Jag trodde att hon skulle komma hem på kvällen, men hon kom aldrig tillbaka.

http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7648152

- Antingen har hon sprungit, promenerat eller fått skjuts av någon. Vi vet inte. Inte föräldrarna heller, säger Mikael Norén, vakthavande länsbefäl till NSD.

Det som är konstigt är rubriken. "Hon skulle bara ta en joggingtur". Modern har sett henne komma hem efter att hon delat ut reklambladen. Skulle hon sedan gett sig ut för att jogga, också? Lite kaka på kaka...

Mamman:
– Vi har bott här omkring nio år. Jag var inte bara hennes mamma, utan hennes syster och hennes vän. Vi pratade om allt. Min dotter är allt för mig. Mördaren dödade inte bara min dotter. Han tog också mitt hjärta. Det känns som jag dog samtidigt som min dotter.

Modern visste alltså ingenting om KJ? I så fall var, som jag sagt tidigare, VB väl medveten om att KJ inte var bra för henne, eller så dök KJ upp oanmäld, eller tvingade till sig sällskap. Men... modern säger att hon skulle till kompis, och vet inte vem det är? Kan hon ha läst på dotterns facebook? Det är väl troligt. Jag får inte ihop detta helt! Varför säger modern att VB kom hem från jobbet med reklambladen, och glömmer det där med joggingturen? Hon säger ju att VB efter reklambladen skulle hem till kompis och plugga?

Hm. Jag håller 0,0001 procent på att VBs mamma inte är helt uppriktig med all information, oklart varför.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-05 kl. 15:56.
Citera
2013-06-05, 15:42
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Kan ngn visa var dom här studieresultaten finns i tråden? Enorm att söka igenom....

Inlägg nr 13411 (eller däromkring om ngt blivit redigerat av moderator).
Citera
2013-06-05, 15:48
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Jag förutsätter att man bör ha godkänt i åtminstone:
Svenska A/B
Engelska A

Men det kan hon knappast haft, vilket gör mig konfunderad.

Här ligger det en hund begraven!

På de akademiska utbildningarna jag har läst har jag i samtliga haft personer som knappt ens talar svenska. På många universitet ges kurser på engelska. Dessutom arbetar många universitet/högskolor utifrån likabehandlingsplaner, dvs du ska kunna erbjudas, och avsluta en utbildning trots handikapp/läs- och skrivsvårigheter etc etc. Ser absolut inget konstigt med detta!!
Senast redigerad av Illkrokkodill 2013-06-05 kl. 15:57.
Citera
2013-06-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Nu förstår jag och du har rätt! På den tiden som jag läste, var läsåret 2 terminer (höst -och vårtermin). Vårterminen brukade slutas runt mitten av juni. Det verkar att de har ändrat och ökat 40p per år till 60p.

Det är nog mer sannolikt att det gått inflation i poäng än att tempot ökat med 50%.
Citera
2013-06-05, 15:52
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Om nu KJ har Aspergers så finner jag det föga sannolikt att något sexuellt ligger bakom.Jag har aldrig hört talas om nån våldsam våldtäktsman med Aspergers. Inga passionerade älskare heller med detta funktionshinder.
Men jag kan ha fel.
Men sex kan de väl för 17 ha?!
Citera
2013-06-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Man kan anta att mamma Fanta inte tyckte att KJ var något vidare val som partner för VB. Det är väldigt tveksamt om mamman visste att det var KJ VB skulle besöka, även tveksamt om hon visste att han hämtade upp VB med bil. I ett normalfall så borde gentlemannen knackat på dörren till lägenheten och sagt hej till mamman när han hämtade VB på UG. Det gjorde han troligtvis inte utan väntade i bilen utanför ingången eller en bit därifrån. På Efterlyst framkom det att VB sagt "hejdå till familjen" och sen hade ingen sett henne. Är det som sas i Efterlyst sant så borde antingen mamman eller pappan eller annan släkting varit i lägenheten när hon blev upphämtad av KJ.

Troligtvis uppgav VB en annan bild av hennes studieresultat till sin mor. Någonting gjorde att VB återupptog kontakten med KJ och rimligtvis borde hon varit införstådd i att en sådan träff inte främjade hennes studieresultat. Nu blev facit än värre, men jag tror detta kan vara en grund till att omgivningen tyckte hon var duktig i skolan, medan verkligheten kanske var sådan att hon mer eller mindre hade gett upp studierna.

Polisen hade koll på KJ Dag 1 eftersom han sökte före MP:S blev inblandade. KJ berättade till polisen direkt att hon varit hos honom. Han "sökte" frenetiskt hela tiden.
Citera
2013-06-05, 16:01
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vi får se om det blir något byte av advokat nu då.
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Ja, det blir intressant. Dom kanske testar att överklaga beslutet först, fast det har man kanske inte så mycket för ändå. I något skede kan väl en mer erfaren försvarare bytas in, skulle inte bli förvånad om det inkommer en ansökan om detta redan på fredag.
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
TR Luleå säger Nej till två advokater,

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7694337
Vad tycker ni om det här? Rätt eller?

Utifrån de grunder som har redovisats från ansökan om två försvarare tycker jag att tingsrättens beslut är ganska rimligt. Det har sagts att dom två argumenten som har framförts i ansökan skulle vara att:
- mediauppmärksamheten är stor och tar tid
- det är ett speciellt brott

För en del brottmål är mediaintresset stort men det kan ju inte riktigt vara skäl för att få ha två försvarare. Det räcker väl inte riktigt heller att säga att brottet är "speciellt".

Citat:
Blir det byte tror ni?

Jag skulle gissa på det, om inte redan i nästa vecka så i vart fall någon gång under våren eller sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in