2013-06-04, 21:35
Medlem
Hallåj

har gjort misstaget jag gått och väntat på, hann dock komma på mig själv.
det är en bmw 320d jag tankade.
slog i 1 liter bensin 95oktan exakt, släpte handtaget direkt jag uppfattade att jag inte tankade min egna bil och tankade därefter full tank på ca 55L diesel.

kan någonting hända pga detta?
körde nyss hem bilen från stationen ca 2km, gick precis som vanligt.

MVH
Citera
2013-06-04, 21:40
Bannlyst
Förmodligen är bensinen tillräckligt utspädd för att inget skall skadas, gjort är gjort och framtiden visar om något hänt.
Citera
2013-06-04, 21:47
Medlem
SlutaCiteraMigTacks avatar
Jag tror att det är ingen fara i ditt fall nu , men i värsta fall så kan insprutningssystemet ta skada
Citera
2013-06-04, 21:50
Medlem
fjungen33s avatar
1 liter låter inte så farligt. Tanka på med diesel ordentligt så fixar det nog sig. Är ju värre att tanka diesel i en bil som drivs på bensin
Citera
2013-06-04, 21:55
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjungen33
1 liter låter inte så farligt. Tanka på med diesel ordentligt så fixar det nog sig. Är ju värre att tanka diesel i en bil som drivs på bensin
Nej, det är det inte.

Det är bara att åka, tanka gärna ofta den närmaste tiden.
Diesel då alltså.
Citera
2013-06-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjungen33

Tänkte också så, just nu är det under 2% bensin i tanken och 98% diesel(full tank)

om jag kör 1/4 tank imorgon och drar å tankar lär jag spä ut den ännu mer. till 1,5%/1%bensin..

någon som har en aning om hur många oktan dagen diesel har?
Citera
2013-06-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Nej, det är det inte.

Det är bara att åka, tanka gärna ofta den närmaste tiden.
Diesel då alltså.

Precis vad jag tänkte.
Citera
2013-06-04, 22:04
Medlem
Det bör vara helt okej.
Samma sak hände en i familjen för något år sedan, trots att vi haft endast dieselbilar de senaste 8 åren.
Då tankade hon i någon liter benisn, insåg vad hon gjort, ringde och kontaktade en verkstad, de gav rådet att då det var så lite bara tanka fullt med diesel och köra på.
Den tanken var dessutom väldigt liten, på endast 40 liter.
Så jag skulle bara köra.
Citera
2013-06-04, 22:21
Medlem
Watzs avatar
Det som kan hända är väl att om man inte så mycket så går det att späda ut det utan problem, men om man tankar för mycket med fel bränsle så kan motorn paja. har jag hört men efter som att du redan är hemma så borde du inte ha några problem
Citera
2013-06-05, 18:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Moderna dieselpumpar och spridare är väldigt känsliga.

Vad är det för årsmodell?
Citera
2013-06-05, 18:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Visste ni om att en dieselmotor i personbil kan bli upp till 20% mer bränsleekonomisk om den får en blandning av diesel och bensin? (krävs styrssystem och dubbla tankar så blandningen blir rätt) men 1liter bensin i 55liter diesel är så utspätt så tror inte de gör varken till eller från men ring märkesverkstad och fråga.

Ännu bättre ring flera märkesverkstäder.
Citera
2013-06-05, 19:13
Medlem
club01s avatar
Kör vidare inget kommer hända. Så pass utspätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto