2013-06-04, 20:36
Medlem
The.Swedes avatar
http://goo.gl/bBzpn en bild på odin på sin häst sleipner men har alltid störts av det som sticker upp på odin, kan det vara hans dolme eller ska det vara ett vapen skaft?
Citera
2013-06-04, 20:44
Medlem
herrcarlssons avatar
Ser ut som att det skulle kunna vara Odens spjut. Men han kanske får fjång av att skutta runt på hästen.
Citera
2013-06-04, 20:45
Medlem
The.Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Ser ut som att det skulle kunna vara Odens spjut. Men han kanske får fjång av att skutta runt på hästen.
Mitt snuskiga sinne har förstört den bilden för evigt
Citera
2013-06-04, 20:49
Medlem
GanjaMoons avatar
tycker det mer ser ut som ett spjut ,om man kollar på dom andra så har Odin ju spjut då borde ju de vara hans vapen ,säger inte nu ATT det är så, kan väldigt lite om nordisk mytologi men de "borde" ju vara så
Citera
2013-06-04, 21:22
Medlem
Ankdammsmans avatar
Notera att alla bilder som otvivelaktigt visar spjut är sentida. På runstensbilden (från Tjängvidestenen) ser det inte alls ut som ett spjut om du frågar mig. Varför skulle hen inte hålla det i handen i så fall? Och varför en så olycklig placering?

Med tanke på 1) de framträdande penisarna på bland annat hällristningar; 2) fruktbarhetens framträdande roll i vikingarnas (och de flesta andra folkslags) religion; och inte minst 3) att folk i alla tider har gillat penisbilder (se de så kallade drolerierna under den kristna medeltiden) skulle jag inte utesluta att det faktiskt handlar om Odens "spjut", en annan typ av vapen. :)
Senast redigerad av Ankdammsman 2013-06-04 kl. 21:55.
Citera
2013-06-04, 21:29
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Notera att alla bilder som otvivelaktigt visar spjut är sentida. På runstensbilden (från Tjängvidestenen) ser det inte alls ut som ett spjut om du frågar mig. Varför skulle hen inte hålla det i handen i så fall? Och varför en så olycklig placering?

Med tanke på 1) de framträdande penisarna på bland annat hällristningar; 2) fruktbarhetens framträdande roll i vikingarnas (och de flesta andra folkslags) religion; och inte minst 3) att folk i alla tider har gillat penisbilder (se de så kallade drolerierna under den kristna medeltiden) skulle jag inte utesluta om att det faktiskt handlar om Odens "spjut", en annan typ av vapen.
Tycker att det ser ut som en spjutspets. Placeringen skulle väl bero på att det blev jobbigt även för en gud att hålla i Gugner (som Odens spjut hette) hela tiden och därför hakade han fast det på Sleipners sida.

Men en stark möjlighet är ju naturligtvis att konstnären ville vara tvetydig och med avsikt fick det att se ut som både och, humor fanns för tusen år sen också.
Citera
2013-06-04, 21:31
Medlem
ps870s avatar
En penis. Det är en gammal symbol för manlighet och fruktbarhet. Jämför bilder/ figurer av Frej
Citera
2013-06-04, 21:38
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
En penis. Det är en gammal symbol för manlighet och fruktbarhet. Jämför bilder/ figurer av Frej
Det är just det som gör mig en aning tveksam till att det är en penis. Oden dyrkades inte på samma sätt som Frej som fruktbarhetsgud. Även om han dock i mytologin har minst lika många erotiska äventyr som Zeus.
Citera
2013-06-07, 17:19
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Det är just det som gör mig en aning tveksam till att det är en penis. Oden dyrkades inte på samma sätt som Frej som fruktbarhetsgud. Även om han dock i mytologin har minst lika många erotiska äventyr som Zeus.
Ja, Oden var ju den dödskraft som tog liv och gav årstiden höst när allt liv dör. Oden var ingen fruktbarhetsgud.
Det talar för att det var spjutet som stack fram.

http://www.eaudrey.com/myth/images/sleipnir.jpg
Citera
2013-06-08, 09:34
Medlem
Blåbärskungens avatar
Hade inte Oden varit så förknippat med spjut hade jag sagt att det var ett uppstickande svärdshjalt.
Citera
2013-06-08, 15:47
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Hade inte Oden varit så förknippat med spjut hade jag sagt att det var ett uppstickande svärdshjalt.

Håller med Blåbärskungen. Oden var även en krigargud.
Citera
2013-06-08, 17:08
Medlem
Ignatius94s avatar
Jag tror det är Odins spjut Gungnir.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto