2013-06-04, 19:20
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
MPS har vetat att KJ har varit misstänkt, och de hade som sagt fått tips om att söka uppe på mjösjöberget.
Ja, de kallade det intuition, men i tråden har sagts att de tipsades om platsen.
Men det kan ju inte ha haft högsta prio eftersom de började annorstädes.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2013-06-04 kl. 19:22.
Citera
2013-06-04, 19:20
Medlem
Det här är jätteintressant om hur de ser om kroppsdelar flyttats via insekter m.m.

man hittar “fel” insekter på kroppen så skulle det kunna an- tyda att kroppen har blivit flyttad efter döden. En del av våra vanliga spyflugor föredrar till exempel kadaver som ligger i skugga. Skulle man då hitta bara sådana larver på en kropp som ligger öppet i fullt solsken så skulle man misstänka att kroppen har blivit flyttad och att den först legat till exempel inomhus. Det här är ett exempel på hur information som be- traktats som självklar i ett fall plötsligt kan få ett stort värde. På en kropp som ligger i skugga förväntar man sig att hitta våra skuggälskande arter och det är inte förrän de finns på fel ställe som de ger mer information än bara att de är där.

http://www.skl.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Kriminalteknik/Kriminalteknik%202%202009/Kriminalteknik_2-2009_rattsentomolog.pdf
Citera
2013-06-04, 19:23
Medlem
m man hittar insekter på fel ställen på kroppen så kan det också ge information. Hittar man mycket larver på händer och un- derarmar så kan det tyda på avvärjningsskador från en kniv, och stora mängder larver i underlivet kan tyda på våldtäkt i samband med dödsfallet. Men eftersom vi pratar om insekter så finns det inga regler utan informationen måste tolkas från fall till fall.
Citera
2013-06-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Så var det, men jag tror att KJ kanske inte var en ledande person i söken, men åtminstone en av de trognaste och områdena är han väl bekant med och det borde MPS ha uppskattat. Tror även att MPS saknat bodensare i söken. Många kom från kusten Lule/Piteå. Jag ser det inte som otroligt att de slog honom en signal och åtminstone frågade lite om området innan de började söka.
Varför skulle de ringa honom när de själva tyckte han betedde sig misstänksamt? En dag då de enbart skall ut 6 st från innersta kretsen. De som Administrativa chefen litade på.
Citera
2013-06-04, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapsuslingua
Är juridiskt helt okunnig, har en principiell fråga till er här inne som är kunniga. Ser att det är rätt många...
Brott mot griftefriden; på straffskalan böter eller upp till 2 års fängelse. Då ser jag framför mig en krematorieanställd som snor guldtänder eller liknande.

I min första post uttryckte jag fasa och ilska inför att VB blivit styckad och skändad. Fick då ett kort och korrekt svar av någon som tyckte ungefär att "Hon då var död och följaktligen led inte." Om det nu var så att hon redan var död under hela processen måste jag hålla med min kritiker på ett plan. Men jag har starka invändningar i detta och liknande fall. Om GM medvetet går in för att skymfa, skända och avhumanisera kvarlevorna av sitt offer, har GM i min mening gjort sig skyldig till ett brott som i min mening är jämförbart med själva mordet i straffvärde.
Jag ger ett exempel på hur jag själv skulle reagera om min son blev mördad.
Blev han bara mördad eller dräpt i affekt skulle jag givetvis bli utom mig av sorg förtvivlan och vrede.
Om han dessutom blev föremål för det som VB eller BO i Bollnäsfallet har blivit utsatta för tror jag inte att jag kan föreställa vilken avgrund av förtvivlan och hat jag skulle falla ned i.
Jag drömmer fortfarande mardrömmar om VB:s öde, men kan inte föreställa mig hur hennes mamma och anhöriga måste må. Det måste vara helvetet på jorden som GM har åsamkat dom.

Om jag säger att en ny brottsrubricering typ, skändning av kvarlevor, skulle till med ett betydligt högre straffvärde än brott mot GF.
Är jag då ute och cyklar, som en dum representant för den blodtörstiga pöbeln?

Jag håller med dig. Tanken att hon inte bara blev berövad livet, man har svårt skadat det enda som finns kvar av henne. Det är i mina ögon fruktansvärt respektlöst! Det borde lägga ett antal år ovanpå morddom.
Citera
2013-06-04, 19:26
Medlem
Mer intressant hur kriminal teknikerna letar efter kroppar

http://www.fokus.se/2012/09/insekterna-som-avslojar-mordaren/
Citera
2013-06-04, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det är inte bara genom insekter de kan avgöra när någon avled. Kroppen går igenom en del stadier efter döden. Det tar till exempel en 15-20 dagar innan delar av kroppen svartnar. Någon vittnade om att benen var grå och svarta.
Tar det samma tid om en kroppsdel är avhuggen?
Citera
2013-06-04, 19:29
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeBe
Varför skulle de ringa honom när de själva tyckte han betedde sig misstänksamt? En dag då de enbart skall ut 6 st från innersta kretsen. De som Administrativa chefen litade på.

Eftersom han var misstänkt så måste han ju bete sig misstänktsamt.

Polisen hade säkert informerat MPS ledning om att KJ kanske var lösningen på mordet. Så man bad MPS ringa honom ang området för att få se vilken reaktion det fick hos KJ. Tydligen fick de en önskad reaktion för vips var MPS på Mjösjöberget och vips hoppade en från MPS in i ödehuset. Jag tror som sagt inte på slumpen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Ja, de kallade det intuition, men i tråden har sagts att de tipsades om platsen.
Men det kan ju inte ha haft högsta prio eftersom de började annorstädes.
De har nog fått tips om alla ställen med militäranläggningar. Vet att de sökt utanför tänkta närområden ex Hedenbasen baserat på att hon sades motionera där ibland. Bor man på Ugglegatan är Mjösjö- och Gammelängsberget med elljus spåret nedanför nära motionsområden det oxå det i kombo med ställen som man skulle kunna gömma kropp på gjorde väl området intressant. Man sökte även av hela Gruvberget som är motions område och det sägs att man var upp på Rödbergsfortet också, även där finns motionsspår. Så det kan ju varit vad som helst som orsakat att man intresserade sig för området.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Man får även känslan av KJ varit väldigt kommuniktiv på dessa sök. Pratar som bara den med denna B*dengrabb, med MPS ledning och blev utsedd som gruppledare för det sista informella söket, där han även gav direktiv om hur de skulle söka.

Jag kan ge mig den på att KJ visste att det skulle söka vid Mjösjöberget den aktuella kvällen.

Förmodligen hade han det på känn att nya områden skulle avsökas och möjligen att någon/några i MPS talat om mjösjöberget/gammelänsberget blir nästa område. De var vad jag förstått där för att reka sök uppe på berget och av slumpen/intuition så stannade man till vid ödehuset på nervägen.

Fanns det tips om området från allmänhet eller polis som ville ha avsök där. Vi vet att MtGM var under bevakning och samtidigt så är området mjösön/gammeläng lätt tillgängligt från Norra Svartbyn via Svedjebergsleden. Han är väl förtrogen med området både genom uppväxt och spel.

Jag tror att GM just använt den vägen (avfart Svedjebergsleden) till området istället för väg genom Erikslund upp mot fortet. Att bli observeras körandes via Erikslund är betydligt större än att köra upp från Svedjebergsleden där avfarten ej ses från någon bebyggelse.

Se detta fundering/teori med bakgrund att MP då ligger utanför detta område och detta område är DP (FP1 o FP2) och offret är ditforslat med bil.
Citera
2013-06-04, 19:30
Medlem
IngenEinsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Några saker talar faktiskt emot att KJ är gm. Två saker direkt; motiv och antal hugg som tyder på ett hat, stort hat. KJ må kanske vara sjuk eller ha någon diagnos, men han verkar ju allt annat än hata VB.
Det kan naturligtvis uppstå en situation där KJ blir så arg så han oplanerat mördar henne, men det finns andra saker som talar emot det.

Jag tror som du att att styckningen sker antagligen på grund av att gm är en kvinna eller en svag/inte stark man (såsom KJ verkar vara) med det enda skälet att dölja liket/platsen för mordet och att gm inte orkar förflytta liket i sin helhet. Vilket då också leder till teorin om endast en gm. Man vill inte att liket ska hittas men blev antagligen störd då man skulle gräva ned delarna.

Tippar på att kläder, mordvapen och så vidare ligger sänkt i en närliggande sjö. Att elda mitt i skogen väcker för mycket uppmärksamhet. Polisen bör omedelbart sätta in dykare innan bevisen försvinner.Vidare hoppas kag att man har full teknisk spaning på alla runt om med hyfsade och tänkbara motiv. Samt att man verkligen kollar VBs facebook, loggen för inloggningar, där man ser ipnummer och operatör. Titta även för guds skull i alla mobiloperatörers loggar efter tvillingtelefoner med VBs, det vill säga telefoner som följt VBs från mast till mast. Pust, tror dock inte polisen i boden eller luleå har de resrserna... Inte när man låter mamman surfa fritt på vbs dator/abbonnemang.

Allt detta du skriver kan vara så relevant..
Mamman flikar bloggar i högvis..där hon har olika åldrar men det är hon på alla bilder..
Hon har ålder från 29 upp till 40 år.Mycket som är helt fel.Den gamle farbrorn i affären så ju också att..Med tanke på den enorma sorg,att orka det.Det går långt ut över mitt huvud.
Alla VB.s konto m.m. Skumt
Ps Mamman hatade KJ hon fick inte vara med han alls, det vad den killen hon bodde med..som mamman så att hon fick flytta hem igen..
Mamman hade trodde hon full kontroll över henne.
Dom vad bästa vänner enligt hennes eget uttalande, medan andra säger dom vad som hund och katt,och att Mamman va djävulsk svartsjuk på henne
Vad är rätt och vad är fel..När fam/ i nära miljö säger detta ?
Man läser diagnoser på KJ som är så absurt det bli..
Ja just det: Självklart 'r dom drabbade också offer i detta
Vi ska lära oss leva med mord,för mig vad det en ofantlig lång och ångestfylld tid.
Men jag väljer att vara vaken.Detta är ett hatbrott.Helt övertygad at det vad meningen att
kroppen skulle hittas, för att återvända hem
Vem tar sig sån tid med en kropp om man inte är bekant med den..
Varför flög inte mamman upp som normalt ?
Vad hände mellan 21-22.

Man kan titta på alla möjligheter..Uteslut inget..Och hoppas på det bästa
Citera
2013-06-04, 19:31
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloneWar
Tyvärr är det ju så att det finns mängder av fall där kvinnor tyr sig til män, trots att de inte behandlat dessa på bästa sätt.
Att säga att någon inte går dit frivilligt är inte en sanning. Det borde vara så, men desvärre stämmer detta inte alltid överrens men verkligheten. :-(
Ja det är sant,men det brukar handla om kvinnor som är i en relation eller väldigt nyligt varit i en relation med den våldsamme. De här två hade en kompisrelation sedan tre år (eller när det nu tog slut på förhållandet) så det är ju lite annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in