2013-01-24, 23:22
Medlem
Hej!

Jag är intresserad av fastigheter och funderar på om det kan vara ett alternativ att köpa ett litet hyreshus och bo i en av lägenheterna "gratis". Då jag även har mycket tid över så skulle det ge mig något att göra på fritiden. Man kanske kan gå vidare efter det och göra andra investeringar, men annars så ger det mig en fritidssyssla och ett gratis boende.

Jag såg en annons nyligen som jag försökt räkna lite på. Men jag vet inte om jag fått med allt osv. Just nu räknar/kollar jag mest bara för skojs skull. Det är väl inte riktigt aktuellt än för såna affärer, tanken är väl att jag ska lära mig en hel del först så att jag har mer koll. Så är det någon som kanske kan hjälpa till och berätta vad man bör ha med i sina beräkningar och annat att tänka på. Jag har givetvis läst andra trådar här och även sökt runt på internet, men jag frågar ändå.

Här exemplet som jag har räknat på:

Huset är 200 kvm fördelat på fyra likadana lägenheter, så om jag nu skulle bo där så delade jag hyresintäkterna på fyra och räknade bort min del.

Pris: 1890 000:-
Hyresintäkter: 187 000:- (alla lägenheter)
Driftkostnad: totalt ca 60 00:-
Uppvärmning: 45 163:-
Vatten/Avlopp: 5767:-
Renhållning: 2732:-
Hushållsel: 4045:-

Är det någon som har lite koll och komma med några vettiga ord om det här objektet och fastigheter i överhuvudtaget så uppskattas det enormt. I ett sånt här litet hus är det väl vettigt att man bor i det? (Eller så är det inte vettigt alls..)

Sen är frågan om man ska äga huset privat eller om ska bilda ett AB. Finns väl massor som kan vara bra att veta, läser runt på internet och ska väl se om jag kan få tag i lite vettiga böcker också.

Tack på förhand!
Senast redigerad av FrankFurt 2013-01-24 kl. 23:52.
Citera
2013-01-24, 23:27
Medlem
Realizors avatar
Bilda AB, av din beskrivning är huset på 200m2, 50/Lgh?
Då borde drift, värme ligga på 120kr/m2 underhåll kommer till!

Att ge 10 ggr hyresintäkter är klockrent!
Citera
2013-01-24, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizor
Bilda AB, av din beskrivning är huset på 200m2, 50/Lgh?
Då borde drift, värme ligga på 120kr/m2 underhåll kommer till!

Att ge 10 ggr hyresintäkter är klockrent!

Jo, precis. Så är det.

Kan specificera driftkostnaderna enligt annonsen

Uppvärmning: 45 163:-
Vatten/Avlopp: 5767:-
Renhållning: 2732:-
Hushållsel: 4045:-
Citera
2013-01-25, 20:55
Medlem
Du tjänar inget på att bilda AB för att köpa fastigheten, tvärtom kostar lagfarten/stämpelskatten för en juridisk person 4,25% medan en fysisk person betalar 1,5%.

Om du bor hyresfritt i en av lägenheterna som ditt AB äger får du betala skatt på förmånen (eller betala hyra).
Citera
2013-01-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GGG111
Du tjänar inget på att bilda AB för att köpa fastigheten, tvärtom kostar lagfarten/stämpelskatten för en juridisk person 4,25% medan en fysisk person betalar 1,5%.

Om du bor hyresfritt i en av lägenheterna som ditt AB äger får du betala skatt på förmånen (eller betala hyra).

Men förmånsbeskattas man inte om man äger privat också? Har för mig att jag har läst det, dock så kanske skatten blir mindre.
Citera
2013-01-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankFurt
Men förmånsbeskattas man inte om man äger privat också? Har för mig att jag har läst det, dock så kanske skatten blir mindre.

Jag antar att du åtminstone skall betala skatt på hyresintäkterna vilket är 30% efter avdrag för dina eventuella driftkostnader. Dock är nya förslag på gång beträffande schablonavdrag på uthyrning vilket isf blir väldigt fördelaktigt.
Eftersom köpeskillingen är relativt låg skulle jag absolut välja att göra detta i privat regi då du slipper andra omkostnader som ett AB medför. Tänk också på att du har en renoveringsbuffert då uthyrning av fastigheter ger ett avsevärt större slitage än normalt ägande, konstigt nog...
Citera
2013-01-29, 23:06
Medlem
Vore kul om några fler kanske skulle kunna bidra till tråden, speciellt folk som har köpt egna fastigheter eller bara har superkoll på läget. Behöver dock inte gälla just det här objektet, då jag bara vill veta så mycket som möjligt överhuvudtaget.

Jag har kontaktat min bank för att se vad dom har för villkor och krav för liknande affärer. Banken skulle återkomma imorgon då personen jag hade kontakt med inte hade 100% koll eftersom han menade på att det blir ett företagslån. Dock så mailade jag och förtydligade att tanken var ett privat ägande. Får se vad dom säger.
Citera
2013-02-24, 19:00
Medlem
lagartos avatar
Fördelen med att låta ett AB äga fastigheten är framtida renoveringar kan dras av. Eller?
Citera
2013-03-04, 23:17
Medlem
NoHeros avatar
Eftersom man inte betalar moms på hyror så är det nog svårt att dra av pengar för renoveringar dessvärre.

Nu vet jag inte på den här typen av fastigheter men räkna på en schablonkostnad på ca: 375-400 kr kvadraten per år. I en större kommun vill du ha några % i avkastning på eget investerat kapital. På mindre orter hade jag förväntat mig 10% eller mer i avkastning för att köra då det finns en högre risk för att någon av lägenheterna står tomma.

Vet inte alls vad som gäller när man bor där själv.
Citera
2013-06-03, 20:41
Medlem
Någon som vill dela med sig av mer information?

Själv så försöker jag läsa på och lära mig så mycket som möjligt. Spanar också efter hus ute på marknaden för att kunna räkna lite och kanske gå på visningar. Dock så finns det inte så mycket för tillfället på min ort. Men även om det fanns, så har jag väl tyvärr inte tillräckligt med kapital för det heller..
Citera
2013-06-04, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankFurt
Någon som vill dela med sig av mer information?

Själv så försöker jag läsa på och lära mig så mycket som möjligt. Spanar också efter hus ute på marknaden för att kunna räkna lite och kanske gå på visningar. Dock så finns det inte så mycket för tillfället på min ort. Men även om det fanns, så har jag väl tyvärr inte tillräckligt med kapital för det heller..

Vilka sidor kollar du på när du letar fastigheter, är också inne på samma bana, dock inte kommit till skott! Min tanke är lite "större", då jag istället vill växa till mig i ett litet fastighetsbestånd på loppet av 10-15 år...
Citera
2013-06-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zencor
Vilka sidor kollar du på när du letar fastigheter, är också inne på samma bana, dock inte kommit till skott! Min tanke är lite "större", då jag istället vill växa till mig i ett litet fastighetsbestånd på loppet av 10-15 år...

Bland annat kommersiella.se, objektvision.se och blocket. Jo, tanken är väl i framtiden att ha ett bestånd som man kan leva på. Men man måste ju börja någonstans, och då är min tanke att jag ska börja med ett litet hus som jag även bor i. Sedan kanske man kan belåna eller sälja huset för vidare investeringar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in