2013-06-04, 02:10
Medlem
RingRing2014s avatar
Facebokgruppen SD i riksdagen ja tack har ökat tempot. Takten på nya gillamarkeringar har ökat i och med kravallerna och ligger nu på 800 nya gillamarkeringar per vecka. Fyra gånger så många i veckotakt som innan infernot.

SCB blir spännande, men vilket period stäcker sig mätningen över, någon som vet?
(Edit, jag själv borde gå på SFI ser jag)

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Eftersom du är anonym här så vore det betydligt lättare att resonera med dig om du redovisar var du befinner dig i politisk uppfattning. Jag har inte samma uppfattning som dig att människor blev förbannad på invandrare efter det som du beskriver som det senaste kravallerna, utan tvärtom ser jag och de som jag umgås med som en naturlig följd av en misslyckad migrationspolitik.

Jag förmodar att du menar integrationspolitik, den politiken som ska få invandrare att integreras så fort och så bra som möjligt i det svenska samhället. Migrationspolitik är samma sak som invandringspolitiken, hur många som ska få invandra.

Men alltså, om du tycker att det är på det sättet att integrationspolitiken misslyckats kapitalt. Är du ändå för en fortsatt kraftig massinvandring. För visst måste du väl hålla med om att integrationen av invandrare kommer bli ännu mycket svårare, omöjlig för att tala klarspråk, om vi tar in ännu fler invandrare till ett land som inte klarar uppgiften. Både röda och blå regeringar har ju under flera decennier försökt om och om igen utan att lyckas.

Jag trodde också väldigt länge på de här flosklerna om att "vi måste satsa på integrationen". Jag har röstat på Miljöpartiet eller Sossarna i hela mitt liv. Men tillslut förstår man ju att dessa ord och löften om förbättrad integration ju inte kommer att lyckas, det kommer inte bli så. Det blir ju bara sämre och sämre.

Om du är för en fortsatt massinvandring, hur motiverar du det då i så fall?

MVH

RingRing
Senast redigerad av RingRing2014 2013-06-04 kl. 02:40.
2013-06-04, 04:35
Medlem
fernebos avatar
Ursprungligen postat av Powergirl:

Citat:

Eftersom du är anonym här så vore det betydligt lättare att resonera med dig om du redovisar var du befinner dig i politisk uppfattning. Jag har inte samma uppfattning som dig att människor blev förbannad på invandrare efter det som du beskriver som det senaste kravallerna, utan tvärtom ser jag och de som jag umgås med som en naturlig följd av en misslyckad migrationspolitik.

Det var ju inte det jag skrev. Folk är förbannade på kravallerna pga den misslyckade invandrings och integrationspolitiken och de ger både rödgröna och alliansen skulden för denna. Inte invandrarna. SD är ju dock det absolut enda partiet som har idéer som skiljer sig från övriga partier som uppenbarligen inte ens vill diskutera frågan, eftersom det var SD som tvingade fram en debatt i riksdagen. När man såg Ullenhag debattera med Åkesson så var det nog rätt uppenbart att Ullenhag står handfallen och det verkade tom Maria Wetterstrand hålla med om i diskussionen efter. Varför är det så farligt att diskutera volymen på invandringen när det uppenbart för alla att problemen bara växer ju fler som kommer hit. SD har en poäng. Det måste ju tom deras motståndare ha insett vid det här laget. Så det är ju knappast invandringsfrågan som begränsar SD. När det gäller just invandringen så är det ju inget parti som har större stöd än SD vid de mätningar som gjorts. SD:s problem ligger i hållningen i en del andra frågor och att de kan framstå som ett enfrågeparti och lite oseriösa, men i och med invandringsfrågan numera rankas så högt bland de viktigaste frågorna så ökar de. Så var det inte 2010. Nästa år kommer de garanterat att få ett rätt spektakulärt valresultat. Du verkar hoppas på att så inte blir fallet, men innerst inne vet nog även du att SD lär fördubblas oavsett alla kampanjer mot dem och alla skandaler de själva ställer till med. Det är så det blir när alla andra partier håller ihop och SD mer och mer framstår som det enda oppositionspartiet i svensk politik.
2013-06-04, 04:56
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
SCB blir spännande, men vilket period stäcker sig mätningen över, någon som vet?

Ungefär 1-25 maj brukar det vara. Sen har dom några dagar på sig att utvärdera detta och idag kommer den ut officiellt
2013-06-04, 05:01
Medlem
8711s avatar
09.30 idag kommer den för övrigt, så alla vet det.
2013-06-04, 07:19
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Denna undersökning kommer bli intressant med tanke på senaste tidens upplopp eller tänker svensken fortfarande stoppa huvudet i sanden igen som en struts och ta den i 2:an.
2013-06-04, 07:46
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Ursäkta, men du menar väl integrationspolitik?

Vänligen,
SD-trollet

Självklart. Tack för rättningen.
2013-06-04, 08:07
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Denna undersökning kommer bli intressant med tanke på senaste tidens upplopp eller tänker svensken fortfarande stoppa huvudet i sanden igen som en struts och ta den i 2:an.

Det kommer bara vara cirka 1 vecka/7 dagar med i undersökningen som är från den perioden. 1:a-19:e var innan upploppen så det är 19 dagar utan och 6-7 dagar med upplopp i undersökningen vad jag kan gissa. Så den effekten lär inte vara så stor. Bara mot slutet av undersökningen det kan ha haft effekt och det påverkar bara 1/3-del eller 1/4-del av hela undersökningens tidsperiod. Så det kommer inte synas så mycket.
2013-06-04, 08:10
Medlem
8711s avatar
SD hade en stor ökning senast hos SCB från 5,4% till 7,9%.

Det får alltså anses som mycket bra om man kan behålla detta och ännu bättre om man kan öka lite. SCB är dock ökända för att som vissa andra institut ligga på tok för lågt gällande SD, så det finns ju viss risk att den stora ökningen senast leder till en minskning nu. Den minskningen ska ju dock isåfall tas med en stor nypa salt eftersom SCB som sagt underskattar SD väldigt mycket.
2013-06-04, 08:26
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
SD hade en stor ökning senast hos SCB från 5,4% till 7,9%.

Det får alltså anses som mycket bra om man kan behålla detta och ännu bättre om man kan öka lite. SCB är dock ökända för att som vissa andra institut ligga på tok för lågt gällande SD, så det finns ju viss risk att den stora ökningen senast leder till en minskning nu. Den minskningen ska ju dock isåfall tas med en stor nypa salt eftersom SCB som sagt underskattar SD väldigt mycket.

Ska vi se om vi förstår dig rätt.

Om SD får ett högt resultat: Är det bra.
Om SD får ett lågt resultat: Är det bra (undersökningen är ju missvisande!!!)

Du garderar dig väl, det går inte att bli besviken
Senast redigerad av Righted 2013-06-04 kl. 08:56.
2013-06-04, 09:24
Medlem
I opinionsundersökningarn i maj har SD varierat mellan 6,6% och 13,6%.
Det och tidigare undersökningar visar att instituten har svårt att mäta SD.
Den dåliga kvaliteten bekräftas av mycket stora månadsvariationer för flera institut.

För telefonundersökningar med stora bortfall i en del fall på 40%
som man inte får tag samt ytterligare många som vägrar svara
blir det stora problem att korrigera för bortfallen.

När det gäller SCB och SD tror jag att rådata säger mest
om det är uppgång eller nedgång för SD.
Just för SD stämmer rådata mycket dåligt med SCB:s skattning.
Rådata har ökat från 3,2% 2010 till 5,7% 2012.
SCB skattar att det motsvar 6,7% nov 2010 till 7,9% nov 2012.
Dvs SCB multiplicerar rådata för SD ofta med en faktor 2.
För andra partier är i det regel förändringar inom ca 10%.
SCB anser uppenbarligen att man missar många SD-sympatisörer.

Citat:
Status.st
SCB och SD
tabell och kurva
http://privat.bahnhof.se/wb492673/8%20Main%20frame%20SCB.html
2013-06-04, 09:25
Medlem
51515s avatar
http://www.dn.se/nyheter/politik/moderaterna-rasar-i-scbs-halvarsmatning

"Socialdemokraterna är största parti med 35,6 procent. Samtidigt tappar rivalen Moderaterna till 26,7 procent.

Av övrig regeringspartier är Kristdemokraterna under riksdagsspärren med 3.6 procent samtidigt som Centerpartiet får 4,2 procent.

Miljöpartiet får ett stöd på 8,5 procent, V 6,4 och SD 7,7.

Alliansen får 40,7 procent mot de rödgrönas 50,7 procent."
2013-06-04, 09:31
Medlem
8711s avatar
7,7%.

Det är bra för att vara SCB. Det innebär att SD behåller allt från den stora ökningen från 5,4% till 7,9%.

Det får man säga är bra. SCB underskattar dock SD som sagt, så deras siffra mot ett val är ett par procentenheter för lågt

Men det är bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in