2013-06-03, 22:29
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Ingen aning, ser dock det som lite problematiskt att han ska
"go offroad i skogen med rullen, om han nu sitter i rulle
Haha

Kanske kJ var svartsjuk med tanke på deras kontakter under våren?
Citera
2013-06-03, 22:29
Medlem
Citat:
Jo men frågan är ju då.. Fåglar, div djur,

El GM ?

Att GM förstör offrets ansikte el täcker över ögonen brukar vara
ett tecken på att GM känner offret. GM gör då på detta vis för
att av - personifiera (det lilla sista som finns kvar), för att slippa ev skam/ skuldkänslor genom att
se" offret i ögonen och ansiktet..

Inga spekulationer, ren o skär kriminologi/ profilering
Kan det göras i ett försök att dölja identitet? Därav att händerna saknades också. Konstigt dock med benen och den dåligt dolda kroppen.
Citera
2013-06-03, 22:30
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Här är källan betr. presenningen (ett viktigt fynd):
https://www.flashback.org/sp43583730
Om presenningen t.ex har legat under kroppen/delarna i skuffen, sen använts som släpa, så måste det finnas massor av spår på den.
Citera
2013-06-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Funderar lite på rättsordningen i det här fallet, om och när KJ blir åtalad vad betyder det att han har en god man förordnat?

För mig så innebär det faktum att någon har en god man att vederbörande inte kan hantera sitt liv på ett nöjsamt sätt, dvs. det finns en problematik som innebär att han eller hon behöver hjälp utöver det som vi andra kan klara av.

Jag tror att det ska mycket till för att en förälder söker godmanskap för sitt eget barn så slutsatsen blir att KJ har haft grava problem med att hantera sig själv och sin vardag utan hjälp, nu när det värsta har hänt hur ska det hanteras juridiskt?

Stor skillnad på godman o förvaltare.
Har du godamn så för du din egen talan, en Godman funkar bara som en ekonomisk rådgivare".
I det här fallet så påverkar inte godmanskapet det rättsliga spelet någonting.

Hade dock vart något mer problematiskt om GM har förvaltare.

Med godman så bestämmer personen fortfarande allting själv
Citera
2013-06-03, 22:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Om presenningen t.ex har legat under kroppen/delarna i skuffen, sen använts som släpa, så måste det finnas massor av spår på den.

Se där, där hade vi det, det nämndes också i ett tv inslag, dock vet vi inte om fyndet har med VB att göra.
Citera
2013-06-03, 22:33
Medlem
Myztifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsbabykills
jag tror inte att det är speciellt många som inser hur vidrigt dessa fynd är, fine, de flesta klarar av skräckfilmer o dyl. men jag vågar nästan lova att 99% hade spytt tarmarna utled! stanken, synen, flugorna, larverna... det går inte att föreställa sig detta om man inte varit med om det..

Instämmer till fullo, vid ett tillfälle lyckades en av våra eftersökshundar missa en skjuten älg som jag senare hittade endast en vecka efter skottet, den var inte öppnad men däremot hade björnen täkt den med mossa över hela kroppen, den stanken som uppenbarade sig var inte att leka med, ni som nu vill jämföra väder kan söka efter tidsperioden runt första älgjaktsvecka 1997 på samma breddgrader (Skatamark) för jämförande av förruttnelse/tid, vill minnas att det var en varm höst.
Citera
2013-06-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är dock i slutändan inte upp till Kyrö, utan upp till huvudmannen, dvs i det här fallet KJ och hans gode man.
Om det finns misstankar på ngn i familjen så tror jag inte att det är godemannen som har den rätten. Sedan så är det inte säkert att god mannen svarar för sörjande av person utan det gör vanligtvis en förvaltare. God mannen har även bara en rådgivande funktion.
Citera
2013-06-03, 22:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Stor skillnad på godman o förvaltare.
Har du godamn så för du din egen talan, en Godman funkar bara som en ekonomisk rådgivare".
I det här fallet så påverkar inte godmanskapet det rättsliga spelet någonting.

Hade dock vart något mer problematiskt om GM har förvaltare.

Med godman så bestämmer personen fortfarande allting själv

Missförstod du mig avsiktligt?

KJ har en god man, det är hans egna föräldrar som har sökt det, innebär inte det för dig att det finns en problematik som kan göra att KJ trots sin myndiga status inte fullt ut förstår eller kan föra sin talan?

Räknar du honom till en fullt fungerande individ i vårt samhälle?
Citera
2013-06-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Kan det göras i ett försök att dölja identitet? Därav att händerna saknades också. Konstigt dock med benen och den dåligt dolda kroppen.

Nje. Då bränner man nog allt ist.

Inte så svårt att dunka ut bensin o tända eld på
det där gula jävla trä huset.

GM vill visa upp sitt verk. Det står jag fast vid till jag dör !
bara för att GM nekar till brott och inte vill ha straffet så behöver inte
det betyda att GM vill visa upp vad han gjort (stolt).. Det kommer i framtiden, du ska se. Garanterat
att KJ en dag kommer att erkänna. Långt efter att han blivit dömd.
Citera
2013-06-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men förklara varför en GM skulle vilja att kroppen hittas, finns ju ingen logisk förklaring? Iof är inte allting logiskt, men jag ser inte poängen i att gömma om det skall hittas.
Han kanske ångrade sig när han insåg vad han gjort..vet de f-n hur han tänkt..
Citera
2013-06-03, 22:38
Medlem
Citat:

KJ har en god man, det är hans egna föräldrar som har sökt det, innebär inte det för dig att det finns en problematik som kan göra att KJ trots sin myndiga status inte fullt ut förstår eller kan föra sin talan?

Fortfarande så är det STOR skillnad på godman o förvaltare (läs inläggen nyss).

har du typ adhd så kan du ansöka om godman. Godman funkar bra som ekonomisk rådgivare" typ.
Men godman bestämmer inget över en annan person.
Äh, läs inläggen
Citera
2013-06-03, 22:40
Medlem
Citat:

KJ är huvudman och inte hans föräldrar. De kan inte söka god man. Det måste han själv göra då han är myndig. God mannen är endast rådgivande i ekonomiska frågor samt sörja för person ( även det rådgivande) Huvudmannen bestämmer själv om han vill ta rådet eller ej. God mannen har ingenting med försvarare att göra.

Har du däremot förvaltare så är det den som är ansvarig för ekonomin och sörjande för person. Kan dock inte besluta om försvarare. Det avgör tingsrätten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in