2013-06-03, 19:47
Medlem
Är 22 år gammal och har i hela mitt liv hatat ideen med lägenhet.
Med månadshyra och allt va det innebär.

Har redan från 15 års ålder varit helt inne på husbuss.
Vill åka runt och göra vad jag vill nu när man fortfarande är ung.

Har ett fast jobb med stadig inkomst, men banken nekar mig lån.
Har inga betalningsanmärkningar eller liknande.

Testat nästan alla banker nu via internet. Och jag får nedslag efter nedslag. Och när jag ringer och frågar om varför jag ej kan få lån hos dom, svarar dom att det är en helhetsbedömning...
En av bankerna var lite hjälpsam i allafall och påstod att jag ej hade fast anställning på min senaste deklaration (Vilket stämmer).
Men vafan!? Ska man behövt ha fast anställning i 2 år för att kunna ta ett privatlån på 200 000kr?

Kan man inte gå in och visa arbetsintyg osv? Min chef skulle absolut gå i god för mig om det så krävdes.

Men enligt alla banker jag testat, så säger dom bara att det är en helhetsbedömning och det finns inget dom kan göra åt saken.
Citera
2013-06-03, 19:52
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TikkaTikka
Men vafan!? Ska man behövt ha fast anställning i 2 år för att kunna ta ett privatlån på 200 000kr?

Du är 22 år och vill låna 200 000kr till en husbil och du fattar inte varför de säger nej?

Underbart.

1. Visa att du själv kan spara ihop 50000:- först så lär du få ett lån.
2. Vad har du för månadslön.
Senast redigerad av cammo 2013-06-03 kl. 19:55.
Citera
2013-06-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Du är 22 år och vill låna 200 000kr till en husbil och du fattar inte varför de säger nej?

Underbart.

Dom har ingen aning om vad jag ska ha pengarna till.
Blir nekad av deras automatiska system.

Jag uppfyller alla deras krav med råge.

Och vad är det för konstigt med att bo i husbuss jämfört med lägenhet?
Husbuss = Betydligt billigare att köpa, samt ingen hyra.

Tjänar 18000 i månaden
Senast redigerad av TikkaTikka 2013-06-03 kl. 19:57.
Citera
2013-06-03, 20:06
Medlem
herrcarlssons avatar
Jag tog ett lån genom att enbart visa upp arbetsgivarintyget.

Edit: Såg att du skulle ha pengarna så att du kan bo i en husbil. Vet inte vad banken säger om man ska låna pengar till att bo som en tattare.
Senast redigerad av herrcarlsson 2013-06-03 kl. 20:08.
Citera
2013-06-03, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Jag tog ett lån genom att enbart visa upp arbetsgivarintyget.

Edit: Såg att du skulle ha pengarna så att du kan bo i en husbil. Vet inte vad banken säger om man ska låna pengar till att bo som en tattare.

Har som sagt inte nämnt för bankerna att jag ska köpa husbil överhuvudtaget.
Citera
2013-06-03, 20:19
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Har som sagt inte nämnt för bankerna att jag ska köpa husbil överhuvudtaget.

Okej. Som sagt så har jag tagit lån med hjälp av arbetsgivarintyget. Då är det helt enkelt något annat fel. Hur beter du dig när du pratar med banken? Man kan inte skrika eller överdriva användandet av könsord när man pratar med banker t.ex.
Citera
2013-06-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Okej. Som sagt så har jag tagit lån med hjälp av arbetsgivarintyget. Då är det helt enkelt något annat fel. Hur beter du dig när du pratar med banken? Man kan inte skrika eller överdriva användandet av könsord när man pratar med banker t.ex.

Nja ovanligt mycket könsord kan jag inte påstå att jag använt.
Handelsbanken som jag för nuvarande har ett konto hos, gav mig inte lånet endast pga att jag övertrasserat mitt konto 2 gånger under en 6 månadersperiod. Jag har övertrasserat som max 10kr. Och fört in pengar på det kontot inom 48 timmar efter övertrasseringstillfället.

Resten av bankerna fick jag avslag direkt av.
Får byta bank och testa med arbetsintyget då.
Citera
2013-06-03, 20:28
Medlem
Att du blir nekad av bankernas automatiska system betyder att du inte uppfyller deras krav för att få ett lån. Du säger ju själv att du sökt lån "hos alla banker", och att alla nekar dig. Varje bank tar vid ansökan en kreditupplysning, och banker har "riskgrupper" utifrån hur många kreditupplysningar du har på dig. Med andra ord är det med största sannolikhet därför du blir nekad lån av bankernas automatiska system, eftersom du själv säger att du "uppfyller deras krav med råge".

Tyvärr har jag inget tips till dig egentligen, men jag tycker det verkar som en dum idé. Du får tänka på att en husbil tappar i värde enormt fort. Du får ju också andra kostnader såsom tvättning, el, besiktning, service, verkstad m.m... En husbil kostar också.

Men det är ju du som bestämmer! Om du verkligen vill ha lånet är mitt tips att du bokar in ett personligt möte med en bank, eftersom det mest troliga problemet här är att du har för många kreditupplysningar tagna. Genom en personlig dialog med banken kan du kringgå denna bedömning, det kan du däremot inte genom den automatiska.

Lycka till!
Citera
2013-06-03, 20:38
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Har du tittat på medlemslån också? Förutsätter att du är med i facket.

http://www.swedbank.se/privat/privatlan-och-krediter/lana-till-annan-konsumtion/medlemslan/index.htm

Sen ligger det till din nackdel när bankerna ser att du har X antal kreditkontroller gjorda redan.

En utväg, blanco lån men det är mycket högre ränta på dem.
Citera
2013-06-03, 20:39
Medlem
Antabus12s avatar
Men då du inte har några tillgångar samt inte kan uppvisa en stabil deklarerad inkomst så är det ganska logiskt att du inte får ta ett blanco lån. Sedan att du ska köpa en husbuss så gör nog banken dig en tjänst genom att neka dig.
Våldspara i 8 månader så har du en handpenning "30-40" %. Då brukar de bli mer medgörlig.
Citera
2013-06-03, 20:57
Medlem
När jag tog mitt första lägenhetslån var jag 20 år, hade inte hunnit skriva på mitt papper för tillsvidareanställning (vilket jag var ärlig och sa till banken) visade inte heller upp några andra papper på att jag hade något jobb ändå fick jag låna!
Citera
2013-06-03, 21:18
Medlem
Citat:
Dom har ingen aning om vad jag ska ha pengarna till.
Blir nekad av deras automatiska system.

Jag uppfyller alla deras krav med råge.

Och vad är det för konstigt med att bo i husbuss jämfört med lägenhet?
Husbuss = Betydligt billigare att köpa, samt ingen hyra.

Tjänar 18000 i månaden

Men tappar värde och du kommer ju behöva underhålla den om du ska bo konstant i den, sen att du inte förstår varför banken inte vill ge dig 200k i handen, skillnad på att låna till en lägenhet för dom tappar inte värde lika snabbt o då har ju iaf banken en chans att få tillbaka sina pengar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in