Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
.
Om jag skall försöka vara statistiker så kan jag tänka mig att det ser ut ungefär så här när det gäller mord och mördare:
i 75% av fallen är mördaren direkt knuten till mordoffret (dvs make/sambo/fästman, nära släkting, barn o d).
I 20% av fallen är mördaren "semi" knuten till mordoffret (dvs yttre bekantskapskretsen, boende i området, mycket ytligt bekanta o d)
i 5% av fallen är det en tillfällig mördare.
Detta är mina egna amatörmässiga uppskattningar och det finns alldeles säkert framtagen statistik som kan ge exakta siffror.
Det borde vara så att ju längre tid som går innan mördaren är funnen desto större är sannolikheten att gärningsmannen hamnar i 5%-gruppen. Därav min slutsats att det är en "random"-person (eller möjligen "semi-random") som ligger bakom Helenas försvinnande.
I media har det framkommit att Cold Case-grupperna nu på allvar börjat ta tag i gamla mordfall. Hoppas att det snart är Helenas tur!
.
Man behöver inte fundera själv så mycket kring detta, det finns statistik baserat på de mord som skett även om Ankias siffror stämmer ganska bra med den faktiska statistiken.
När en kvinna mördas, vilket vi får utgå ifrån att hon blivit, direkt eller vid ett senare tillfällen, så är i 9 fall av 10 offret bekant med mördaren, i drygt 55% av fallen är mördaren en make/sambo/ex/pojkvän och i 20% av fallen är det en familjemedlem eller inom släkten och i 15% av fallen är det en för offret känd person, inom bekantskapskretsen, arbetskamrat eller liknande bekantskaper där direkt relation saknas och i de sista 10% är det för offret okända gärningsmän.
Sannolikheten för att flyktingar eller någon annan okänd person skulle utfört detta brott är alltså bara 10%.
Med tanke på var hon mördades, vilket inte skedde i hemmet, så ökar sannolikheten för en okänd person medan bortforslingen av kroppen minskar sannolikheten.
Jag tror att gärningsmannen går att finna bland de personer som hon var bekanta med eller hos ett ex eller potentiell pojkvän/stalkare.