Citat:
Ursprungligen postat av
Vaftrudner
"Lyckas"?
I fallet DN/Ipsos så har de nog "lyckats" så bra de vågar. Om du såg när Wolodarski var med i morgonsoffan och ömsom ljög om SD:s siffror och ömsom desperat vädjade till andra att inte prata om höga siffror (för detta kan få en självförstärkande effekt), så vet du att den mannen har en agenda. En agenda som inte har det minsta med journalistik eller publicistisk sed att göra. Denne man är chefredaktör för Dagens Nyheter som beställt och betalar för Ipsos undersökning, bör du ana ugglor i mossen. Det råder ingen tvekan om att han vill ha så låga siffror som möjligt för SD - det har han sagt rakt ut i TV.
Jag tror, att om du under lögndetektor skulle få svar på vilka Wolodarskis viktigaste frågor är för Sverige så skulle man få: "att fortsätta massinvandringen till Sverige, omvandla Sverige till ett mångkulturellt samhälle och att hålla borta SD från makten och allra helst från riksdagen helt och hållet".
Nu tror jag inte att Wolodarski går in och manipulerar några siffror. Men leverantören Ipsos vet vad kunden gillar och kan medvetet eller omedvetet påverka resultatet. Att Ipsos nästan får hälften i andel SD-röstare än Sentio, så vet vi att metod avgör resultatet. Och skulle Ipsos ändra metod och få Sentios resultat för SD, skulle de inte bli långlivade hos DN.
Det finns tre uppenbara sätt att få lägre siffror för SD (medvetet eller omedvetet):
- att ha ett skevt urval, män-kvinnor, norra-södra Sverige osv
- att ha "felaktiga" kompensationer. Såvitt jag vet gör alla opinionsinstitut kompensationer för vad man t.ex. röstade i senaste valet, ålder, geografi osv.
- hur frågan ställs och hur frågeställaren agerar. En mesig svensk svarar olika beroende på om en kaxig invandrare ställer frågan eller en skånsk man med timid röst. Och frågeställarna är bara människor - hur de låter när de ställer frågorna har betydelse. Jag minns att någon på FB skrev att när denne sa ungefär "jag funderar faktiskt på att rösta på sverigedemokraterna i nästa val" så sade intervjuaren ungefär "då skriver jag osäker".
Konstigare saker har hänt, än att människor med en agenda försöker manipulera omvärlden för att uppnå sin agenda. Speciellt om de befinner sig på maktpositioner. Och chefredaktör för Dagens Nyheter är en Sveriges absolut mest betydelsefulla maktpositioner.
Jag tror också att metoden påverkar resultatet (eller rättare sagt vet jag, eftersom vissa institut alltid ger SD låga siffror och vissa alltid höga), och att Ipsos ligger för lågt. Men detta bevisar inte att det förekommer några manipulationer, utan kan bero på att det är svårt att hitta en spiksäker metod för att mäta stödet för landets mest hatade parti. Små variationer i tillvägagångssätt kan därför leda till stora variationer, tänker jag.
Visst är det som du säger att korruption kan förekomma och förekommer i många sammanhang, men jag är skeptisk till att Ipsos skulle ha trixat med urvalet. Snarare lutar jag åt att nergången i telefoninstituten beror på en reell minskning i någon av väljargrupperna, vilken i dessa undersökningar får oproportionerligt stort genomslag på grund av faktorer en statistiker kanske kunnat reda ut åt oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
De ökar ju.
Men helt seriöst? Tror du på fullaste allvar att SD skulle få under 10% om det vore val idag? Tom personer som avskyr SD måste ju förstå att de ligger stabilt över 10% idag oavsett om nåt institut säger 7%. Idag talar alla invandring, förortsortskravaller, SD och det finns ett stort missnöje med alliansen. Vid valet 2010 var det egentligen rätt lugnt angående dessa frågor och ändå fick SD 5,7%.
Allt annat än en fördubbling av det resultatet om det vore val idag skulle förvåna mig.
Det känns lite som att SD-motståndare som du baserar era bedömningar och gissningar mest på förhoppningar. SD är trots allt det enda parti vid sidan av Mp som stabilt har legat över valresultatet allt sedan september 2010. Att då dra slutsatsen att det går dåligt och att de kommer att rasa känns mest som ett önsketänkande.
Alla stora nyhetshändelser handlar ju om invandringen. Förortskravaller, islamister som infiltrerar S, kriminella invandrare som blir skjutna av polis under rån mot butik, invandrarungdomar som löper amok i Göteborg, invandrare som gråter ut i DN om hur illa de blivit behandlade, moderata ministrar som säger något elakt om invandrare och tvingas avgå, och så vidare i alla oändlighet. Varje gång tar SD och framför allt alternativmedia chansen att kampanja för sina problemformuleringar. Dessutom når de ut. Fria Tider hade 770 000 unika besökare i maj månad. När Åkesson släppte en Youtube-video där han pratar lite om Husbykravallerna fick den över 90 000 visningar.
Inte fan vet jag vad SD ligger på, men att Ipsos redovisar sju procent i väljarstöd tar jag lätt på. Det känns som att luften i det här landet blir lite lättare att andas för varje dag som går. Förändringen pågår under ytan, och vi lär kunna se resultatet i samband med valet.
Vänligen,
SD-trollet