2013-06-03, 03:16
Medlem
TerryCrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cash777
Läste i RT att de inte bara demonstrerar emot nya regler och islamisering utan även Turkiets stöd till Israel och Washington.

Sluta hitta på saker .
Citera
2013-06-03, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Du tror alltså att Erdogan är beredd att driva igenom lite hårdare alkohollagar genom att låta polisen gå stenhårt åt demonstranter?

Du är säker på att det inte är något annat som står på spel?

Låt mig gissa hur du tror att Husbykravallerna kunde undvikits: Fler fritidsgårdar?
Jag kan inte se att polisen gör fel när de försöker förhindra upplopp. Erdogan kan inte styra vad varje enskild polisman gör så därför ska de fall där det finns misstankar om övervåld utredas.

Jag vet inte vad du menar står på spel. Förklara för mig.

Och nej, jag tror inte att fler fritidsgårdar hade löst problemen i Husby men vad har det med Turkiet att göra?
Citera
2013-06-03, 07:21
Medlem
Har vi någon tid på när dom ska dra igång grejjer idag? Igår var det kl 14 lokal tid tror jag.
Citera
2013-06-03, 07:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Jag kan inte se att polisen gör fel när de försöker förhindra upplopp. Erdogan kan inte styra vad varje enskild polisman gör så därför ska de fall där det finns misstankar om övervåld utredas.

Jag vet inte vad du menar står på spel. Förklara för mig.

Och nej, jag tror inte att fler fritidsgårdar hade löst problemen i Husby men vad har det med Turkiet att göra?

Det har väl allt med Husby att göra. Internt (inom ett land, en region, en organisation el.dyl.) så är protesterade människor alltid ligister, när vi ser dom i andra länder har vi inga problem att förstå att det är protester mot en regering, eller en minister. Varför rapporterar inte svensk media att Husby var protester mot Reinfeldt på samma sätt som man gör i Turkiet?

Demokratin är ju en tävling om makt, det är så jävla naivt att tro att någon som ställer upp i den tävlingen frivilligt ger upp den makten. Alla som ställer upp i demokratiska val borde med automatik uteslutas från alla valbara platser.
Citera
2013-06-03, 08:42
Medlem
And-so-it-burns-s avatar
Snälla du, skillnaden mellan detta och Husby är att Husby bara var några handfulla LVU-stämplade ungdomar, detta är demonstrationer och protester direkt riktade mot regeringen med vuxna, vanliga, arbetande människor.
Citera
2013-06-03, 09:19
Medlem
TritonsTreudds avatar
Just hemkommen från Istanbul. En del i tråden verkar förstå både anledningen till dessa kravaller och även omfattningen. Anledningen är som så många skriver inte bara träden i Gezi-park (vid Taksimtorget) utan för den politik som diktator Erdogan för.

Demonstranterna sköter sig (märkligt nog) relativt bra. De håller verkligen sin linje med fredlig demonstration och i många fall enbart rätten att få vistas på gatorna utanför deras boenden. Polisen däremot har man inte mkt till övers för.

Blev utsatt för tårgas ca 20 ggr samt beskjuten(!) av tårgasgranater. En person som stod bredvid mig fick granaten i ryggen. Det ven även en gummikula nära min arm. Som tur var hade vi hunnit springa iväg en bit när vi såg vad som höll på att hända. Det gick även rykten (visserligen ser man bevis på twitter) om att polisen nu har gått över till "live bullets" och Agent Orange.

Jag är glad att man slapp pepparsprayen.

Detta är en skandal av stora mått. Turkisk media visar matlagningsprogram på tv. Nyheterna nämner knappt detta. De turkiska medierna är totalt kontrollerade av Erdogan. Det senaste är att Erdogan ogillar Twitter då det skrivs en massa strunt där...

Hur många som har dött verkar lite oklart. En läkarstuderande (de var frivilligt ute på gatorna och plåstrade om folk) som jag träffade där nere sa att just nu är det 27 st döda, varav 7 st poliser. Om detta stämmer lämnar jag vara osagt. SVT Text rapporterade om 2 döda igår såg jag. Frågan är var de får sina siffror ifrån...

Har ni några frågor om hur det egentligen ser ut. Ställ dem.

Nga hashtags på twitter:
#occupytaksim
#occupygezi
#direngeziparki
#direnbesiktas
Citera
2013-06-03, 09:39
Medlem
Camoplasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
...

Helvete vad hjärntvättad du är, vad sägs om att Erdogan vill föra in religions (i synnerhet islam ) lagar som skall gälla samtidigt med Turkiets officiella lagar. Återinstallera religiösa höga stolar som avskaffades av Kemal Atatürk. ÅteriInkorporera läran om islam med grundskolan! Ingen snack om att landsbygden redan har den typen av hjärntvättutbildning men inte i miljonstäderna!
Citera
2013-06-03, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av And-so-it-burns-
Snälla du, skillnaden mellan detta och Husby är att Husby bara var några handfulla LVU-stämplade ungdomar, detta är demonstrationer och protester direkt riktade mot regeringen med vuxna, vanliga, arbetande människor.

Jo men det börjar j någonstans. Den som först ser ett problem, blir ju också först med att protestera, och är/blir då ganska ensam. När dom stora massorna hakar på så...ja, den som var först bör rimligtvis ha cred. för det.

Det finns ju en lärande saga som heter "Kejsarens nya kläder"...någon/några måste ju vara pojken som säger "kejsaren är naken..." innan ni i dom stora massorna kan haka på och ta år er äran..
Citera
2013-06-03, 09:49
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TritonsTreudd
Demonstranterna sköter sig (märkligt nog) relativt bra. De håller verkligen sin linje med fredlig demonstration och i många fall enbart rätten att få vistas på gatorna utanför deras boenden. Polisen däremot har man inte mkt till övers för.

Jag har en fråga, hur förklarar dessa sk "fredliga demonstranter" (snarare rastlösa fotbollshuliganer) all förstörelse som skett?

"Erdogan called the protests “ideological” and manipulated by an opposition “unable to beat (the government) at the ballot box.” He said 89 police vehicles, 42 private cars, four buses and 94 businesses were destroyed by the “vandalism” of the past two days."

Att bränna ner privat egendom är inte fredligt, att förstöra hederliga medborgarens inkomstkälla (affärer) inte inte särskilt fredligt, att gå runt och misshandla människor på gatan (har kommit in rapporter angående detta) är inte heller fredligt, att sätta städer i brand är inte heller något som skulle betraktas som fredligt..
Citera
2013-06-03, 10:00
Medlem
Citat:
Commuters are now enjoying a ride in the Kadikoy-Kartal Metro Line, which was inaugurated on August 17 by Prime Minister Erdogan.
Stating that they are able to travel underground from Kartal to Kadikoy in 32 minutes without being stuck in traffic,
the residents of the Anatolian side are now looking forward to the opening of the extension line to Kaynarca.
http://www.istanbululasim.com/about-us/news/happy-faces-in-the-kadikoy-kartal-metro-line.aspx

Ja usch vad Erdogan är hemsk ?

Citat:
An announcement at a metro station in Ankara saying, “Passengers, please act in line with moral laws” has drawn criticism from locals.
Metro officials reportedly said the announcement was made because of camera footage of youngsters who were deemed to be “acting inappropriately.”

A similar protest campaign was held last year in Istanbul after a public bus driver told a couple, “This is not a place for sex.”

http://www.hurriyetdailynews.com/ankara-locals-set-to-hold-kissing-protest-in-metro.aspx?pageID=238&nID=47546&NewsCatID=341

Man önskar alltså att folk inte ska ha sex på bussar och tåg utan uppföra sig med respekt för sina medpassagerare. Men detta protesteras det emot?
Citera
2013-06-03, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kes
Att bränna ner privat egendom är inte fredligt, att förstöra hederliga medborgarens inkomstkälla (affärer) inte inte särskilt fredligt, att gå runt och misshandla människor på gatan (har kommit in rapporter angående detta) är inte heller fredligt, att sätta städer i brand är inte heller något som skulle betraktas som fredligt..

Att man är "hederlig" är ju inget att skryta med, den som underkastar sig lagar är hederlig även om dom lagarna förespråkar apartheid, slavar eller antisemitism.

Säljer man ut gemensamma tillgångar finns till slut bara privat egendom, så när Stockholms kommun säljer en vårdcentral värd 20Miljoner för 700.000, så är det ju den privata egendomen som är problemet.
Citera
2013-06-03, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TritonsTreudd

Nga hashtags på twitter:
#occupytaksim
#occupygezi
#direngeziparki
#direnbesiktas

Vad gjorde du i Istanbul?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem