2013-06-02, 22:27
Bannlyst
Jag har haft detta symptom i över en veckas tid och har aldrig haft något liknande tidigare. Jag får en plötslig och kraftig smärta som känns komma rätt ytligt på höger sida, strax under bröstmuskeln vid revbenet ungefär. Smärtan känns hela tiden svagt ihållande, men värsta är när det blixtrar till och gör fasligt ont när jag t.ex nyser mig, spänner mig eller andas djupt. Först tänkte jag att det går över efter några dagar men eftersom det inte gjort det nu så undrar jag vad det kan bero på.

Tänkte först att det var någon gymrelaterad sträckning av någon muskel i dom trakterna men det borde ju ha gått över vid det här laget isådanafall.

I övrigt är jag 23år, kille, 181cm/82kg, hyffsat vältränad och rör på mig, dricker inte mycket och röker inget om det skulle vara till någon hjälp. Vill helst inte gå till doktorn om det bara är en skitsak eftersom jag inte vill vara borta från jobbet någon mer.

mvh
Citera
2013-06-02, 22:33
Medlem
Ass.Parades avatar
Låter exakt som jag har haft från och till sedan barnsben. Det är oftast att du spänner dig mycket undermedvetet för att du är nervös inför något, kanske stressad.. ? Detta är iaf vad jag hört av en läkare och eftersom jag också läser psykologi så ska det tydligen vara vanliga symptom på människor med ångest relaterade problem. Man kan också få det om man fryser då man brukar spänna musklerna i kroppen..

Hugget kan göra riktigt ont ibland och hålla i sig och ibland bara i någon sekund.
Citera
2013-06-02, 22:40
Medlem
Cleptos avatar
Ts har haft liknande åkomma en dag när jag satt på bussen. Plötsligt gjorde det jävligt ont på vänstra sidan vid revbenen när jag andades in. Till början kändes det bara som en stickande smärta men efter några timmar kunde jag inte ens ta ett djupt andetag pga smärtan. Men det släppte till sist även att det kändes som det skulle bli värre.

Om du är orolig kan du ta dig till vårdcentralen imorgon men om jag var du skulle jag vila istället.
Citera
2013-06-02, 22:46
Medlem
minaasikts avatar
Gallan sitter väl där? Blir det värre av fet mat?
Kan vara magkatarr också.
Citera
2013-06-02, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Låter exakt som jag har haft från och till sedan barnsben. Det är oftast att du spänner dig mycket undermedvetet för att du är nervös inför något, kanske stressad.. ? Detta är iaf vad jag hört av en läkare och eftersom jag också läser psykologi så ska det tydligen vara vanliga symptom på människor med ångest relaterade problem. Man kan också få det om man fryser då man brukar spänna musklerna i kroppen..

Hugget kan göra riktigt ont ibland och hålla i sig och ibland bara i någon sekund.

Jag tror inte att det är stressrelaterat, eller att jag spänner mig, eftersom att då borde jag haft detta i flera år. Jag är inte mer stressad nu än vad jag varit tidigare så att säga.

Utan att ha medicinska kunskaper så känns det mer som nervsmärtor av något slag, som gör outhärdligt ont precis när jag nyser/hostar och som gör bara väldigt ont när jag skrattar/andas djupt. Och det gör ont vid revbenet precis under bröstmuskeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Ts har haft liknande åkomma en dag när jag satt på bussen. Plötsligt gjorde det jävligt ont på vänstra sidan vid revbenen när jag andades in. Till början kändes det bara som en stickande smärta men efter några timmar kunde jag inte ens ta ett djupt andetag pga smärtan. Men det släppte till sist även att det kändes som det skulle bli värre.

Om du är orolig kan du ta dig till vårdcentralen imorgon men om jag var du skulle jag vila istället.

Jo men detta har som sagt varat nu i 1 veckas tid lite drygt. Tänkte först att det kanske va att man sträckt sig på något sätt och att det går över efter några dagar men nu har det inte förbättrats ett piss under ~7dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av minaasikt
Gallan sitter väl där? Blir det värre av fet mat?
Kan vara magkatarr också.

Jag vet inte var gallan sitter men detta är alltså precis vid revbenet under bröstmuskeln, alltså där lungan är. I samma höjd som hjärtat fast på högra sidan
Citera
2013-06-02, 23:31
Medlem
Hostar du mer än vanligt, andfådd lättare?
Citera
2013-06-03, 05:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonbon23
Hostar du mer än vanligt, andfådd lättare?

Jag hostar mer nuförtiden, även jäkligt snorig och nyser ofta vilket jag gjort i 2-3 månaders tid.
Citera
2013-06-03, 06:49
Medlem
Jag hade nog gått och kollat mig.
Citera
2013-06-03, 21:36
Medlem
Ifall du går till vårdcentralen berätta gärna vad de säger.
Citera
2013-10-21, 18:33
Medlem
graffdatshits avatar
Tja! Jag lider utav samma sak just nu. Det sticker till som fan på samma ställe som du beskriver ts. Har du kollat upp det ännu?
Släng gärna iväg ett pm om det råkar vara någon som vet något.
Citera
2013-10-21, 19:46
Medlem
RoaldDahls avatar
Gått över vid det här laget?
Hur tänkte du där?

Jag har haft muskelbristningar i lår och rygg inte minst,
det har tagit 6-24 månader.
Och det har kunnat göra ont under hela den tiden
beroende på vad man gör för rörelser.
Avhängigt om muskeln är helt eller delvis av.
Man kan inte sträcka en muskel.
Citera
2013-10-22, 13:38
Medlem
graffdatshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Gått över vid det här laget?
Hur tänkte du där?

Jag har haft muskelbristningar i lår och rygg inte minst,
det har tagit 6-24 månader.
Och det har kunnat göra ont under hela den tiden
beroende på vad man gör för rörelser.
Avhängigt om muskeln är helt eller delvis av.
Man kan inte sträcka en muskel.

Det blir lite lättare att hajja vem du talar till om du citerar.

I mitt fall så kan det knappast röra sig om muskelbristning. Det hände igen förut på samma ställe.
Jag skulle nog gissa på att jag har andats in någon form utav glasfiber eller någon annan typ utav skadlig partikel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in