2013-06-02, 19:15
Medlem
Borgnäs har hävdat att det definitivt inte var AA som flickorna såg. Man får ju anta att han med säkerhet vet det efter alla gånger han träffat dem. Och fråga inte efter källa för att uppgiften kommer från folk som känner Borgnäs , tror ej att han officiellt har uttalat det.
Citera
2013-06-02, 19:33
Medlem
knussligs avatar
jag kollade förresten återigen igenom det här klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=8UZiwhIZkAc

...som handlar ganska mycket om finskorna och försöken att identifiera den utpekade mannen. Ölvebro och Hellin låter märkbart pressade.

Något som inte behöver tala emot finskornas trovärdighet, men däremot antagandet att det handlar om AA är ju detta signalement: http://youtu.be/BKvn09kzn1c?t=9m39s
..som jag inte riktigt får ihop med uppgiften om att de känt igenom honom på ett gym?

Signalementet antyder ju att de kände den här personen ganska väl, om de både visste vad han hade för bil, bodde i villa och var arbetslös. Och då blir det ju ännu underligare att polisen inte lyckats identifiera mannen. Eller så pratar finskorna goja, eller så är signalementet i tv-klippet fel.
Citera
2013-06-02, 19:35
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Borgnäs har hävdat att det definitivt inte var AA som flickorna såg. Man får ju anta att han med säkerhet vet det efter alla gånger han träffat dem. Och fråga inte efter källa för att uppgiften kommer från folk som känner Borgnäs , tror ej att han officiellt har uttalat det.

Intressant. Vem var det som först påstod att det handlade om AA, och på vilka grunder? Var det Sven Anér?
Citera
2013-06-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Ja, jag har mailat om detta och Borgnäs själv säger då att han ej fäster ngn tilltro till uppgifterna att Avsan är dekorimamannen och ej vet vem denne skulle vara.
Citera
2013-06-02, 19:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Stort tack för din genomgång!
Jag har lite invändningar (som du gärna får argumentera emot om du vill)

Att det gått så många år, och att det inte var de själva som kom till polisen, utan motvilligt fick övertalas, tycker jag styrker deras trovärdighet. Enligt dem själva så blev de så rädda när de insåg att de känt igen en man som (de trodde) var mördaren till OP, att de lovade sig själva att aldrig berätta något. Jag tycker det låter trovärdigt för att om de känt igen mannen så kände förmodligen han igen dem. Och om de skulle avslöja nåt så skulle de förmodligen riskera någon sorts hämnd av honom själv eller någon kompanjon. Och om jag minns rätt visste de att han var polis, och att då gå till polisen och uppge sitt vittnesmål var förmodligen inte så lätt. De kunde i det läget inte ens vara säkra på att få något skydd från polisen.

Det är vedertagen vetenskap att ett vittnesmåls tillförlitlighet minskar med ju längre tid som förflyter. Nästan sex år är en mycket lång tid i dessa sammanhang och där är det lätt att minnas fel om exempelvis tidpunkten för en händelse. Vittnen kan tror att de talar sanning ,men blandar ihop sin historia med olika intryck. Om den av tjejerna som kände igen mannnen kände sig hotad tycker jag att om detta fanns på pränt skulle risken minska för ev repressalier.

Att de vittnen du nämner inte ser mannen betyder inte att han inte stått där. Oftast uppmärksammar och minns man bara personer som sticker ut på något sätt. Jag vet inte om du var ute och gick nåt igår kväll, men skulle du kunna redogöra för vilka personer du gick förbi igår kväll? eller när du senast tog en promenad? Om du inte medvetet försöker minnas alla personer du möter, så passerar de flesta förbi ens medvetande och uppmärksamhet tror jag.

Nu anger ju tjejerna att mannen står helt öppet utanför Dekorima, på ett ganska uppseendeväckande sätt. Att vittnena inte ser någon beror sannolikt på att ingen finns där. Det blir en hel del önsketänkande när man bortser från vad fem vittnen unisont anger.

Om mannen var en del av konspirationen så stod han förmodligen intill väggen, eller intill någon portuppgång för att vara så lite synlig som möjligt. Och som durgedurg skriver så uppehöll han sig nog inte där längre än absolut nödvändigt.

Vart ska han ha gömt sig isf? Finns det några vittnen som styrker detta? Vittnena gör det osannolikt att Dekorimamannen stått vid mordplatsen 2315-20. Med tanke på det han påstås säga i Walkie-talkien är det knappast troligt att han stått där tidigare . Då står paret palme fortfarande kvar och pratar med Mårten och Ingrid och har ännu inte börjat gå söderut på sveavägen.
Citera
2013-06-02, 19:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Intressant. Vem var det som först påstod att det handlade om AA, och på vilka grunder? Var det Sven Anér?

Som i många fall i MOP härrör detta från den gamle friskytten Olle Alsen.
Citera
2013-06-02, 20:02
Medlem
knussligs avatar
Ursäkta att jag spretar lite åt olika håll nu, men jag börjar fundera på om Bror Perä kan vara dekorima mannen. Råkade hitta nedanstående inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
BTW Jag hittade det.

13 oktober 1993 dog Bror Perä.

och Viktor Gunnarsson dog 3 eller 4 december 1993.

Mindre än 2 månader emellan. Något som kan ha hänt den perioden som skakade om "kärnan"?

Finskornas vittnesmål ska ha nått polisen hösten 92. Avsan ska ha förhörts 16 juni -93.
Om man får spekulera lite, så börjar det kanske knaka lite i fogarna vid den här tiden och de eventuella konspiratörerna börjar bli rädda när man börjar utreda dekorimamannen och passar på att göra sig av med BP och VG, som eventuellt var inblandade och kanske sagt lite för mycket, innan något hinner uppdagas.
Citera
2013-06-02, 20:07
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Som i många fall i MOP härrör detta från den gamle friskytten Olle Alsen.

Aha, märkligt att han inte kontrollerat detta med finskorna eftersom han ändå hade möjlighet att kontakta dem förmodar jag, då han var länken mellan dem och polisen. De borde ju kunnat bekräfta eller dementerat ett sånt påstående.
Citera
2013-06-02, 20:22
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Vart ska han ha gömt sig isf? Finns det några vittnen som styrker detta? Vittnena gör det osannolikt att Dekorimamannen stått vid mordplatsen 2315-20. Med tanke på det han påstås säga i Walkie-talkien är det knappast troligt att han stått där tidigare . Då står paret palme fortfarande kvar och pratar med Mårten och Ingrid och har ännu inte börjat gå söderut på sveavägen.

Nu anger ju tjejerna att mannen står helt öppet utanför Dekorima, på ett ganska uppseendeväckande sätt. Att vittnena inte ser någon beror sannolikt på att ingen finns där. Det blir en hel del önsketänkande när man bortser från vad fem vittnen unisont anger.

Han behöver knappast ha gömt sig. Det räcker med att han stått relativt stilla och inte gjort något uppseendeväckande för att förbipasserande ska ha glömt honom sekunden efter de sett honom. På vilket sätt skulle han varit uppseendeväckande menar du? Om man inte har autistiska drag så noterar man inte alla människor man passerar. Försök att själv minnas de personer du såg under din senaste promenad. Hur många kommer du ihåg och kan beskriva? Och vad jag kan minnas från de förhör jag läst så har inte vittnena utfrågats om alla personer de sett under tiden innan mordet.
Så, jo han kan förmodligen ha stått där 23.15-20.

Finns flera vittnen som beskriver den bruna skinnjackan som sagt.

Citat:
Det är vedertagen vetenskap att ett vittnesmåls tillförlitlighet minskar med ju längre tid som förflyter. Nästan sex år är en mycket lång tid i dessa sammanhang och där är det lätt att minnas fel om exempelvis tidpunkten för en händelse. Vittnen kan tror att de talar sanning ,men blandar ihop sin historia med olika intryck. Om den av tjejerna som kände igen mannnen kände sig hotad tycker jag att om detta fanns på pränt skulle risken minska för ev repressalier.

Håller helt med om att vittnesmål och minnesbilder kan förändras. Men båda är helt säkra på att de såg honom vid det tillfället och att de hörde skotten kort efter de lämnat mannen. Jag tror inte det är en detalj som man glömmer eller minns fel. Däremot ska man kanske inte förvänta sig att signalementet är 100% korrekt.

Om vi utgår från att de förstått ganska snart att det var en polis de sett (förmodligen försökte de luska ut vem personen var efter mordet och fått reda på mer om honom). Då är det ganska uteslutet att försöka få skydd hos polisen själva. Hur ska du veta vem du kan lita på? Visst skulle de kunnat gå ut i media och avslöjat namnet, men även om det finns på pränt så kan ju repressalierna komma ändå. Deras rädsla och motvillighet att berätta vad de sett tycker jag snarare stärker deras trovärdighet.
Senast redigerad av knusslig 2013-06-02 kl. 20:25.
Citera
2013-06-02, 20:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Han behöver knappast ha gömt sig. Det räcker med att han stått relativt stilla och inte gjort något uppseendeväckande för att förbipasserande ska ha glömt honom sekunden efter de sett honom. På vilket sätt skulle han varit uppseendeväckande menar du? Om man inte har autistiska drag så noterar man inte alla människor man passerar. Försök att själv minnas de personer du såg under din senaste promenad. Hur många kommer du ihåg och kan beskriva? Och vad jag kan minnas från de förhör jag läst så har inte vittnena utfrågats om alla personer de sett under tiden innan mordet.
Så, jo han kan förmodligen ha stått där 23.15-20.

Inga Ålenius och Anja Landgre stannar till en kort stund vid Dekorimahörnan. Två kvinnor ute en sen kväll ser nog en stor karl som står rakt upp och ner med armarna kors, för det är vad tjejerna anger.

Rolder m sällskap kom till DH 2317 och stannar där ca 2min pga av illamående. De borde ha sett en bister dekorimaman i skinnjacka med WT och Pistol.

Nicola Fauzzi säger uttryckligen att han ingen ser vid DH och att han tittar in på tunnelgatan. Lämnar sitt vittnesmål ett par dar efter MOP och inte närmare sex år.

Hellgren ser ingen när han passerar mordplatsen. Ett vittne kanske kan missa men knappast fem stycken,

Finns flera vittnen som beskriver den bruna skinnjackan som sagt. Vilka då, och vad säger dom?

Håller helt med om att vittnesmål och minnesbilder kan förändras. Men båda är helt säkra på att de såg honom vid det tillfället och att de hörde skotten kort efter de lämnat mannen. Jag tror inte det är en detalj som man glömmer eller minns fel. Däremot ska man kanske inte förvänta sig att signalementet är 100% korrekt. Om du inte gjort det förut , googla och läs om Devlinrapporten. Där ser du hur hundraprocentigt säkra vittnen kan ha fel.

Om vi utgår från att de förstått ganska snart att det var en polis de sett (förmodligen försökte de luska ut vem personen var efter mordet och fått reda på mer om honom). Då är det ganska uteslutet att försöka få skydd hos polisen själva. Hur ska du veta vem du kan lita på? Visst skulle de kunnat gå ut i media och avslöjat namnet, men även om det finns på pränt så kan ju repressalierna komma ändå. Deras rädsla och motvillighet att berätta vad de sett tycker jag snarare stärker deras trovärdighet.

Har du exempel på vittnen som hotats i MOP? och inte själva varit kriminella.
Citera
2013-06-02, 21:05
Medlem
Durgedurgs avatar
Ja det är mycket mycket tänkbart. Nånting hände ju., finns det mer saker?

Citat:
Ursäkta att jag spretar lite åt olika håll nu, men jag börjar fundera på om Bror Perä kan vara dekorima mannen. Råkade hitta nedanstående inlägg:

Finskornas vittnesmål ska ha nått polisen hösten 92. Avsan ska ha förhörts 16 juni -93.
Om man får spekulera lite, så börjar det kanske knaka lite i fogarna vid den här tiden och de eventuella konspiratörerna börjar bli rädda när man börjar utreda dekorimamannen och passar på att göra sig av med BP och VG, som eventuellt var inblandade och kanske sagt lite för mycket, innan något hinner uppdagas.
Citera
2013-06-02, 21:22
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Har du exempel på vittnen som hotats i MOP? och inte själva varit kriminella.

Om någon hotats, så kanske de inte skyltar med det.
Men jag syftar mer på deras rädsla och farhågor, som inte nödvändigtvis behöver ha så mycket med verkligheten att göra. Vad jag menar är att det nog är ganska normalt att bli väldigt rädd om man tror sig sett en statsministermördare, som dessutom kanske känner igen en själv. För oss som skriver här så kanske det är lite svårare att förstå att man inte till varje pris vill sätta dit mördaren, men om man står i valet mellan att hålla tyst och leva ett tryggt liv, eller att avslöja mördaren och leva i rädsla för hämnd så tror jag inte det är helt ovanligt att man låter bli att anmäla brott. (Har till och med själv varit i en liknande situation där jag inte vågat anmäla en farlig och oberäknelig person, eftersom denna lätt skulle kunna räkna ut vem som anmält och kanske någon gång i livet får för sig att hämnas.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in