Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Vart ska han ha gömt sig isf? Finns det några vittnen som styrker detta? Vittnena gör det osannolikt att Dekorimamannen stått vid mordplatsen 2315-20. Med tanke på det han påstås säga i Walkie-talkien är det knappast troligt att han stått där tidigare . Då står paret palme fortfarande kvar och pratar med Mårten och Ingrid och har ännu inte börjat gå söderut på sveavägen.
Nu anger ju tjejerna att mannen står helt öppet utanför Dekorima, på ett ganska uppseendeväckande sätt. Att vittnena inte ser någon beror sannolikt på att ingen finns där. Det blir en hel del önsketänkande när man bortser från vad fem vittnen unisont anger.
Han behöver knappast ha gömt sig. Det räcker med att han stått relativt stilla och inte gjort något uppseendeväckande för att förbipasserande ska ha glömt honom sekunden efter de sett honom. På vilket sätt skulle han varit uppseendeväckande menar du? Om man inte har autistiska drag så noterar man inte alla människor man passerar. Försök att själv minnas de personer du såg under din senaste promenad. Hur många kommer du ihåg och kan beskriva? Och vad jag kan minnas från de förhör jag läst så har inte vittnena utfrågats om alla personer de sett under tiden innan mordet.
Så, jo han kan förmodligen ha stått där 23.15-20.
Finns flera vittnen som beskriver den bruna skinnjackan som sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är vedertagen vetenskap att ett vittnesmåls tillförlitlighet minskar med ju längre tid som förflyter. Nästan sex år är en mycket lång tid i dessa sammanhang och där är det lätt att minnas fel om exempelvis tidpunkten för en händelse. Vittnen kan tror att de talar sanning ,men blandar ihop sin historia med olika intryck. Om den av tjejerna som kände igen mannnen kände sig hotad tycker jag att om detta fanns på pränt skulle risken minska för ev repressalier.
Håller helt med om att vittnesmål och minnesbilder kan förändras. Men båda är helt säkra på att de såg honom vid det tillfället och att de hörde skotten kort efter de lämnat mannen. Jag tror inte det är en detalj som man glömmer eller minns fel. Däremot ska man kanske inte förvänta sig att signalementet är 100% korrekt.
Om vi utgår från att de förstått ganska snart att det var en polis de sett (förmodligen försökte de luska ut vem personen var efter mordet och fått reda på mer om honom). Då är det ganska uteslutet att försöka få skydd hos polisen själva. Hur ska du veta vem du kan lita på? Visst skulle de kunnat gå ut i media och avslöjat namnet, men även om det finns på pränt så kan ju repressalierna komma ändå. Deras rädsla och motvillighet att berätta vad de sett tycker jag snarare stärker deras trovärdighet.