2013-06-02, 19:39
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
JA självklart, men vad är poängen med att droppa detaljer till media som sedan kommer som en överraskning för advokaten när media frågar honom om det?

Han har ju yppandeförbud, så han är ju FFS inte ute efter att kunna läcka smaskigheter till media, det sköter pengakåta "poliskällor" så jävla bra ändå.

Han vill nog bara helt enkelt få reda på de detaljer i fallet som media får INNAN media får dem. känns på något sätt rätt solklart

Vet du vad det är för detaljer som media har publicerat och som åklagaren inte har delgivit advokaten och MT?
Senast redigerad av ReedMe 2013-06-02 kl. 19:42.
Citera
2013-06-02, 19:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så, polisen får uppgifter om sista signal kl 18:40, och drar igång ett sök, för att senare få uppgifter om en signal ca kl 21? Tror du inte operatören skickar all info på en gång?
Här är det fråga om signaltolkning, och f.ö. fick pressen vetskap om den sista svaga signalen i ett något senare skede. - Först lade man all kraft på 18:30-signalen (som kan antas ha varit sms:et - och dess innehåll).
Citera
2013-06-02, 19:41
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocWatson
Journalister skriver inte alltid ut meningarna exakt så som dom sades. Ibland kan det då bli små missförstånd.

Ja, det ska gudarna veta. Men i det här fallet tror jag definitivt att åklagaren är korrekt citerad.
Citera
2013-06-02, 19:42
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Inte i media där ska han inte leverera eller ha domstolsförhandling. Så ta till dig nu att åklagaren bestämmer över advokaten och hans babbel. Han hann inte bli försvarare så va han ute i media och klagade på åklagarens bevisning, så klart som fan att han ska hålla käften. Han får hålla sig till det eller böta om man finner att han babblar om bevisdelen som han tar del av. Och jag tror att jag har varit med i fler fall än dig så läs på återkom då du har insett att han ska hålla käften.
Yppandeförbudet bestämmer vad han får och inte får säga. Vi lever för fan i en rättsstat och det bedrivs inte längre några inkvisatoriska processer i Sverige. Så länge han inte bryter mot yppandeförbudet har inte åklagaren ett skit att säga till om. Dom bestämmer för fan inte över advokaten människa! Det är yppandeförbud som gäller och det gäller enbart sådant som kan skada utredningen. Eftersom advokaten inte får någon information av åklagarna så hur fan ska han kunna läcka då? Vad hans klient har sagt? Det enda han har sagt om detta är att hans klient lämnat förklaring till teknisk bevisning samt att han hävdar sin oskuld. Det har han full rätt att säga. Ryck upp dig nu för fan och kom in i matchen.

Sen har du ingen jävla aning om vilken erfarenhet jag har av rättssystemet i Sverige. Dina kunskapsbrister är dock ganska uppenbara.
Citera
2013-06-02, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vem som har skickat PM eller inte har jag ingen aning för det var inte jag som tog emot det, jag noterade bara att PM innehöll i stort samma information som ett vittne uppgivit till media.

Vi vet både två att det sannolikt handlar om den 4:e maj som vittnet gör sin iakttagelse och hör skriken, samma skrik som en annan granne noterar vid samma tidpunkt.

Tycker du att det är tragisk, du skulle ju börja rota ännu mer i den sörjande familjens förehavanden då du inte ville acceptera att det sannolikaste i detta var det rätta, och nu är du grinig för att jag sa att det vore bra och vänta innan man vänder ut och in på deras liv och därav dina påhopp nu för petitesser.

Vem som skickat PM förklarade du i ett tidigare svar till mig,att du inte mottagit PM:et
och därför inte kan använda det som information låter bättre.

Sista stycket är din tro om mig som person och hur min sinnesstämning är.
Den är ointressant för ämnet och endast du som försöker ändra fokus.
Det bjuder jag på.

Inga påhopp är gjorda av mig utan jag klargjorde att datumet den 4 Maj inte är spikat. Hamnar denna granne att vittna så vet du vad försvarets första fråga till grannen blir.
Då skulle det vara bra med ett specifikt datum. Här i tråden gör det desamma.
Citera
2013-06-02, 19:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocWatson
Jo men det är ju självklart. Vi vet att hon dog till följd av stickskador på vitala organ, åsamkat av ett eggvasst föremål. Var det jag menade med BO i min lilla lista.
Det är väl inte självklart att det enbart rörde sig om stickskador? - Vad den rättsmedicinska obduktionen innehåller i alla sina delar vet vi inte... heller.
Citera
2013-06-02, 19:51
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är väl inte självklart att det enbart rörde sig om stickskador? - Vad den rättsmedicinska obduktionen innehåller i alla sina delar vet vi inte... heller.
Enligt uppgift från presskonferensen var dödsorsaken stickskador mot vitala organ. Skador i övrigt lär hon ju ha eftersom hon är styckad
Citera
2013-06-02, 19:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Vem som skickat PM förklarade du i ett tidigare svar till mig,att du inte mottagit PM:et
och därför inte kan använda det som information låter bättre.

Sista stycket är din tro om mig som person och hur min sinnesstämning är.
Den är ointressant för ämnet och endast du som försöker ändra fokus.
Det bjuder jag på.

Inga påhopp är gjorda av mig utan jag klargjorde att datumet den 4 Maj inte är spikat. Hamnar denna granne att vittna så vet du vad försvarets första fråga till grannen blir.
Då skulle det vara bra med ett specifikt datum. Här i tråden gör det desamma.

Vilken dag det handlar om är väl ganska lätt för polisen att ta reda på. Då vet de också om vittnesuppgiften är av värde vid en rättegång. KJ har ju erkänt att han anlänt till lägenheten tillsammans med VB. Sedan ska han ha burit på en systemkasse den aktuella dagen. Och om han handlat på kort så finns det ju även elektroniska uppgifter att tillgå.
Citera
2013-06-02, 19:55
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Yppandeförbudet bestämmer vad han får och inte får säga. Vi lever för fan i en rättsstat och det bedrivs inte längre några inkvisatoriska processer i Sverige. Så länge han inte bryter mot yppandeförbudet har inte åklagaren ett skit att säga till om. Dom bestämmer för fan inte över advokaten människa! Det är yppandeförbud som gäller och det gäller enbart sådant som kan skada utredningen. Eftersom advokaten inte får någon information av åklagarna så hur fan ska han kunna läcka då? Vad hans klient har sagt? Det enda han har sagt om detta är att hans klient lämnat förklaring till teknisk bevisning samt att han hävdar sin oskuld. Det har han full rätt att säga. Ryck upp dig nu för fan och kom in i matchen.

Sen har du ingen jävla aning om vilken erfarenhet jag har av rättssystemet i Sverige. Dina kunskapsbrister är dock ganska uppenbara.

Du påstår att advokaten inte kan läcka pga av att han inget vet.
Det har varit häktningsförhandling det har nog framkommit en del under den eller vad tror du som är så duktig inom rättssystemet.`

Han har sagt att AB vet vad dom skriver det är samma sak som att det fanns blod i bagaget på klientens bil. Han är dum i huvudet helt enkelt och riskerar en hel utredning-.
Sluta pladdra på om att han inte kan få böter.

Dessutom så lipar han i media om rättigheter han inte har. Fattar du eller ska du be någon om hjälp att läsa lagen?
Läs på återkom med relevant information du verkar vara lite och susa i det blå. Slutdiskuterat.
http://www.expressen.se/gt/advokat-domd-for-brott-mot-yppandeforbudet/

Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Enligt uppgift från presskonferensen var dödsorsaken stickskador mot vitala organ. Skador i övrigt lär hon ju ha eftersom hon är styckad

Woaw kom du på det själv eller har du specifik källa på övriga skador?`
Nej, tänkte väl det. Så det kan du inte veta något om.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-06-02 kl. 19:58.
Citera
2013-06-02, 19:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
"Vi måste kunna konstatera vad alla inblandade har vetat sedan tidigare, säger Anna Bergström, kammaråklagare."

Slant hon med tungan där?
Hon lär ha menat att ev. inblandade (vilket också inkluderar vittnen) inte ska känna till några utredningsdetaljer eftersom de då riskerar att blanda ihop sina egna iakttagelser med allehanda pressuppgifter vilket medför att deras utsagor kan anpassas och/eller förlora i tillförlitlighet (och vara lättare för försvaret att ifrågasätta).
Citera
2013-06-02, 20:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Att kroppsdelarna var utspridda den orsaken är troligen för att de skulle upptäckas.
När kroppsdelarna upptäcks visste gärningsmannen att KJ kommer bli misstänkt och han vinner tid.
Utredningen kommer sannolikt att harva på med att KJ är den misstänkte under lång tid.
Sedan kan de inte börja med någon ny utredning.

KJ:s självskadebeteende tyder på att så inte är fallet. KJ är gärningsman, solidariskt ansvarig med någon annan.
Citera
2013-06-02, 20:03
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du påstår att advokaten inte kan läcka pga av att han inget vet.
Det har varit häktningsförhandling det har nog framkommit en del under den eller vad tror du som är så duktig inom rättssystemet.`

Han har sagt att AB vet vad dom skriver det är samma sak som att det fanns blod i bagaget på klientens bil. Han är dum i huvudet helt enkelt och riskerar en hel utredning-.
Sluta pladdra på om att han inte kan få böter.

Dessutom så lipar han i media om rättigheter han inte har. Fattar du eller ska du be någon om hjälp att läsa lagen?
Läs på återkom med relevant information du verkar vara lite och susa i det blå. Slutdiskuterat.
http://www.expressen.se/gt/advokat-domd-for-brott-mot-yppandeforbudet/

Woaw kom du på det själv eller har du specifik källa på övriga skador?`
Nej, tänkte väl det. Så det kan du inte veta något om.
Vad har du för diagnoser människa? Peka på vilket uttalande av advokaten som bryter mot yppandeförbudet? Nej, just det. Han har inte brutit mot något yppandeförbud och därmed kommer han inte få några konsekvenser heller för något han inte har gjort. Han har bara sagt att AB brukar veta vad dom skriver om, dvs en uppgift som redan finns i media. Det är knappast att bryta mot yppandeförbudet. Han har dessutom inte sagt att AB hade rätt angående just den saken.

Tycker han är tuff som törs tala i media trots yppandeförbud. Är nog många advokater som skulle vägra uttala sig överhuvudtaget eftersom dom är för fega helt enkelt. Den här advokaten står upp för sin klient så gott han kan. All heder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in