2013-06-02, 13:01
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragonessa666
Det är fortfarande en gräns mellan lek och verklighet Lalajlaj det krävs mer för att kliva över gränsen.
OM KJ är GM så har han klivit över gränsen och det som är av vikt är vad som var triggaren till detta övertramp

Det är ju det jag säger, man kan fundera på om en person som har ett motiv eller ett behov av att döda någon eller hamnar i en situation där de kan uppstå våldsamheter har lättare att kliva över gränsen om de är vana att ha "ihjäl" folk i olika lekar.

Det handlar inte om att dra alla över en kam.
Citera
2013-06-02, 13:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Låter som en deckare...

Sådan planering verkar inte utmärka detta dåd?

En enkel tolkning kan helt enkelt vara att hon blev ihjälstucken av någon hon kände i dennes lägenhet varvid hon skrek vilket en granne hörde. Ofta är verklighetens mord "banala", vardagssmutsiga och inte alls regisserade av någon verklighetsfrämmande deckarförfattare.

Nej, jag betvivlar starkt, för att inte säga mycket starkt, att mordet skedde i KJ:s bostad, och jag är nästan säker på att hon över huvud taget inte befunnit sig i dennes bostad under den aktuella tiden, d.v.s. mellan kl. 16:00+ och kl. 21:00.

Btw, är det bekant om aggressiv styckning riktad mot brösten och könsorganet förekommit ? Brukar vara en ganska klar indikation på gärningsmannens psykiska tillstånd vid utförandet.
Citera
2013-06-02, 13:02
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3StepsBack
Hur är det med uppgiften om att man skulle ha funnit blod i hans bil, har det bekräftats av polisen?Man verkar ju fortfarande jobba med att kolla upp tips som inte har någon uppenbar koppling till KJ.

Svar JA. Det är därför KJ är häktat för den högre graden Sannolika skäl.
Senast redigerad av Jeremiah 2013-06-02 kl. 13:15. Anledning: stavning ;)
Citera
2013-06-02, 13:02
Medlem
sleipner8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Har du sett polisen bekräfta någon uppgift sedan hon hittades, utöver att de hittat en kropp och att det är VB?

Den tekniska bevisningen kommer vi förmodligen inte att få ta del av förrän vid rättegången och man blir ofta förvånad över vad mycket saker de har som man inte kände till.

Som sagt, och som även nämnts många gånger i tråden, om brottsplatsen är ordentligt städad, vilket vi inte heller vet något om, så kan det ta tid innan man hittar några spår. Både jag och andra har nämnt några fall där det tagit veckor innan man hittade blod efter att en person blivit styckad i lägenheten.

Och om de redan har eller när de hittar blod i lägenheten så kommer de förmodligen inte informera oss om detta.
En fråga vem var det som sa att de hade sett VB lämna KJs lägenhet vid 21tiden?
Citera
2013-06-02, 13:04
Medlem
saltapinnars avatar
KJ verkade ju mkt mkt van i skogarna där han bodde.
Kan KJ också veta var masterna eller signaler från mobilen bröts,jag tror det.
KJ säger att hon gick hem 21,kanske detta är sant....men jag tror inte det.
Fick igår här läsa att KJs föräldrar var bortresta....Hade han nycklar till föräldrarnas sommarstuga.
Jaha då är det inte konstigt att teknikerna varit där mkt.
Hans bil stod väl parkerad i garaget....kan ju vara så att som någon skrev att han kanske inte vill synas för tidningarna eller vad det nu stod......Men det tror inte jag....
Får bara känslan av att bilen gömdes där för att något jobbigt hade med bilen göra.....
Sen när jag läser allas inlägg så tycker jag många har rätt men min känsla blir bara till det här att han är skyldig och ensam ha klarat av detta.....
Han var ju med och letade efter VB alla ggr utan en,det var väl någon ur ledningen som pratade med polisen om att allt inte stod rätt till,ja han ville ju inte skriva upp sig på listan vilket alla måste göra
Efter detta har väl polisen haft span på KJ och span har lett till att gripa honom.....
Det sägs att vi har nordens skickligaste poliser......Hoppas det i detta läge!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Svar JA. Det är därför KJ är häktat för den högre graden Sannolika själ.

Var hittar jag informationen om att det var just i bilen?
Citera
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Har du sett polisen bekräfta någon uppgift sedan hon hittades, utöver att de hittat en kropp och att det är VB?
Den tekniska bevisningen kommer vi förmodligen inte att få ta del av förrän vid rättegången och man blir ofta förvånad över vad mycket saker de har som man inte kände till.

Som sagt, och som även nämnts många gånger i tråden, om brottsplatsen är ordentligt städad, vilket vi inte heller vet något om, så kan det ta tid innan man hittar några spår. Både jag och andra har nämnt några fall där det tagit veckor innan man hittade blod efter att en person blivit styckad i lägenheten.

Och om de redan har eller när de hittar blod i lägenheten så kommer de förmodligen inte informera oss om detta.

Ja, att blodet i KJ:s bil/bagagerum är VB:s. Därav fortsatt häktning.
Citera
2013-06-02, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Har inte följt den här tråden förrän nu, på senare tid, men betänk följande:

Vet man absolut säkert att VB över huvud taget befunnit sig i KJ:s lägenhet under e. m./kvällen, 4 maj ? I den personkrets kring VB som främst tilldrar sig polisens intresse återfanns KJ, den huvudmisstänkte i församlingen. Varför fäster man avseende vid eller tilltro till uppgifter från en huvudmisstänkt som kan ha varit en av dem som senast såg VB i livet ? Kanske den sista hon såg innan hon avled ? Kände KJ till vid vilken tid VB begav sig hemifrån ? Skulle han hämta henne vid porten eller kunde han plocka upp henne gående på vägen i hans riktning ? Var KJ i så fall ensam i bilen när detta skedde ? Många frågor som synes ..

Jag betvivlar att VB dödades i KJ:s hem, känner mig övertygad om att detta skett relativt snart sedan hon lämnat sin bostad och på en undanskymd plats som ännu inte lokaliserats. Jag är dessutom inte helt säker på att KJ varit ensam vid dådet.

Det vet man inte med säkerhet men KJ's uppgifter och mobilsignaler antyder att hon varit där men det är ingen sanning utan antydningar. Iaf bör hennes mobil varit i området om man skall förstå polisens initiala sökområden och insats, de skedde på KJ's vittnesmål och ett ev. vittne som verkat försvagats samt olika signaler som polisen gick ut med vid söken.
Att signalerna finns i området och hon själv inte varit där verkar inte sannolikt.

En intressant fråga är har hon haft utgående samtal och verkligen pratat med någon eller är det bara utgående signaler utan svar tillsammans med utgående sms utan några inkommande ?? Vad hade hon för kontakt med omvärlden under denna tid intill mobilen stängdes av.
Citera
2013-06-02, 13:07
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleipner8
En fråga vem var det som sa att de hade sett VB lämna KJs lägenhet vid 21tiden?

Det vet jag inte, förmodligen någon på gatan. Polisen har senare sagt att den personen inte alls var säker på att det var VB.
Citera
2013-06-02, 13:07
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Hur är det med uppgiften om att man skulle ha funnit blod i hans bil, har det bekräftats av polisen?
Edit: blev fel här; en källa till Aftonbladet ska det vara.

Citat:
Var hittar jag informationen om att det var just i bilen?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16884137.ab
Senast redigerad av Overkokt.Blomkal 2013-06-02 kl. 13:19.
Citera
2013-06-02, 13:08
Medlem
IngenEinsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, jag betvivlar starkt, för att inte säga mycket starkt, att mordet skedde i KJ:s bostad, och jag är nästan säker på att hon över huvud taget inte befunnit sig i dennes bostad under den aktuella tiden, d.v.s. mellan kl. 16:00+ och kl. 21:00.

Btw, är det bekant om aggressiv styckning riktad mot brösten och könsorganet förekommit ? Brukar vara en ganska klar indikation på gärningsmannens psykiska tillstånd vid utförandet.

Suck Här skriver vart fall polisen lite om detta.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7649916
Citera
2013-06-02, 13:10
Bannlyst
Är det imorgon, Måndag, som är datumet då polisen måste ha nog med material för att kunna hålla kvar KJ eller är det nästa vecka?

Jag gissar på att vissa i den här tråden kommer kolla upp möjligheterna att kunna gå till den tingsrätt där detta kommer att behandlas. Om det inte blir stängt för allmänheten vill säga. Hade brottet skett i Malmö hade jag kanske gått dit en dag eller två. Delvis därför att jag aldrig varit inne och lyssnat då ett brott har behandlats och delvis därför att detta är en såpass intressant händelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in