2013-06-02, 01:46
Medlem
vonfnass avatar
Jag har en tjejkompis som fått för sig att jag ska välja ut hennes nya dator.
Då jag kan mycket om hur man använder en dator, löser nätverksproblem osv, så har däremot själva hårdvarutekniken sprungit ifrån mig helt. Jag kan nada om vad som gör en dator bra och snabb hårdvarumässigt.

För att citera henne ordagrant: "Jag vill kunna surfa, skriva, spela Sims 3 och WoW, och kunna titta på film."
Surfa och skriva är ganska basic. Spela Sims 3 och WoW kräver ingen monsterdator, men jag är säker på att hon kommer vilja kunna spela t.ex. Sims 4, som släpps till hösten/eller nästa är, på samma dator. Så lite kraft bör det vara i den. När hon säger kolla på film så får man väl utgå ifrån att den ska klara HD och kunna spela Blu-Ray skivor. (Hon vet nog inte ens vad HD är, men det är lika bra att se till att datorn klarar det)

Jag ser HELST att det INTE är Win8 på den, kommentar överflödig. Så antingen Win7 eller om den kommer utan os helt och hållet.

Hon vill lägga ut MAX 4000kr, och hon behöver bara själva datorn, resten har hon redan hemma.

Hon bor i Göteborg och jag kan lova att hon inte vill bygga datorn själv, så antingen om det finns en bra butik i Göteborg, eller om datorn går att skicka med Posten eller dylikt.
Citera
2013-06-02, 04:53
Medlem
TheHmms avatar
4k känns väldigt lite för de kraven hon ska ha OM den ska hålla någon längre tid.

och ska det med en bra skärm för filmtittande eller hur löses detta?
Citera
2013-06-02, 04:57
Medlem
gato12s avatar
Försök övertala henne om att gå upp i pris och köp en Mac air.

Eller möjligen en ultrabook, förslagsvis Asus med Hdd.
Citera
2013-06-02, 11:49
Medlem
Max 4k är extremt liten budget även om det inte är superkrävande spel man ska spela. Hon får nog leta upp någon schysst begagnad dator eller jobba en månad.
Citera
2013-06-02, 19:55
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virtuamvp
Max 4k är extremt liten budget även om det inte är superkrävande spel man ska spela. Hon får nog leta upp någon schysst begagnad dator eller jobba en månad.
Ja, jag tänkte faktiskt det med, men hon var så bestämd.
NU, hursomhelst, har jag fått henne att öka budgeten till 6000kr, det borde väl ge lite mer spelrum?

Om det gör någon större skillnad så spelar inte blu-ray läsare någon roll, det går lika bra med en simpel dvd-läsare!
Citera
2013-06-02, 21:19
Medlem
Denna verkar passa ändamålet. Dessutom prissänkt 1005 kronor.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=777655#extra

Den har iofosäg Windows 8 men det är väl egentligen bara att ställa in den så att den liknar Windows 7
Citera
2013-06-02, 23:49
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolters
Denna verkar passa ändamålet. Dessutom prissänkt 1005 kronor.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=777655#extra

Den har iofosäg Windows 8 men det är väl egentligen bara att ställa in den så att den liknar Windows 7
Jag kollade faktiskt på den och föreslog den innan hon vägrade höja budgeten från 4000kr till 6000kr
Den verkar vara stabil och bra

Vad tycker ni andra? Bör denna räcka?
Citera
2013-06-03, 12:58
Medlem
vonfnass avatar
Yes! Nu var priset på den normalpris igen....
Citera
2013-06-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonfnas
Yes! Nu var priset på den normalpris igen....
Hann du köpa? Vad kosta den igår?
Citera
2013-06-03, 15:39
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unexploded
Hann du köpa? Vad kosta den igår?
Nej, jag gjorde ju inte det, eller snarare hon gjorde inte det.
Visserligen "bara" 1005kr som det gällde, den kostade 5490kr igår.
Citera
2013-06-04, 18:21
Medlem
vonfnass avatar
Ingen annan som känner sig manad att hjälpa mig på traven?
Eller är det bara att invänta nån sommarrea?
Citera
2013-06-04, 19:40
Medlem
Kan du sätta ihop den själv? Annars kan jag tyvärr inte få ihop en med både blue-ray och dvd. Men om du kan det så har jag en från inet som du kan bygga ihop och få en liten extra klapp på kinden av henne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in