2013-06-02, 09:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Goddag .... yxskaft. Det är ett icke-svar av ditt vanliga retoriska slaget.

Var är dina belägg att det är ett "icke-svar" eller ska vi acceptera dina ord att "det är bara så"?
Citera
2013-06-02, 09:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Här är ett nytt försök:

Evolutionsteorin motbevisar guds inverkan på skapelsen utveckling. På vilket sätt gör den det? tänk så verkar gud genom evolution?

besvara på frågorna.

Varför nämns inget om det i bibeln isf? Varför står det att mannen gjordes av lera och kvinnan gjordes av hans revben? Inte mycket till evolution där. Att försöka hävda eller tro att gud jobbar genom evolution är ett patetiskt försök att rädda honom. Tyvärr, han är obsolet, han har ingen plats i den moderna vetenskapen, han är utträngd till de mörka hörn som bakåtsträvande religiösa håller till i.
Citera
2013-06-02, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Varför jag accepterar att jorden är rund? Varför jag accepterar att det existerar atomer? Varför jag accepterar att universum är större än vintergatan? Jo, av den enkla anledningen att det är fakta som är bevisat. Varför ska man förneka fakta? Det har man ingen anledning för.

Hur vet du det? Du har aldrig sett atomer, varför tänker du bara tro på forskare på det viset? Kom med det starkaste beviset för atomteorin så kan vi börja snacka.
Citera
2013-06-02, 09:31
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hur motbevisar evolutionsteorin Guds inverkan på skapelsens uppkomst? Arternas uppkomst beskrivs med evolution och inte med Guds ingripande, på vilket sätt exkluderar evolution Gud?

I teorin gör det inte det men i praktiken blir det hela absurt.

Då världen är så extremt komplex och processer är interdependenta så innebär det i sådana fall att "gud" måste detaljstyra varje process och helt utesluta ett eget val. Det är vidare ett högst irrationellt sätt för denna "gud" att nå det mål som denne sätter upp och som dessutom skapar en massa onödigt lidande.

Så summa summarum; om du envisas med att förena en medveten "gud" med evolutionsteorin så får du en gud som ständigt kontrollerar exakt allt och alla (fullständig determinism) och som dessutom är ineffektiv och grym. En sådan gud tilltalar knappast speciellt många människor.
Citera
2013-06-02, 09:47
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Hur vet du det? Du har aldrig sett atomer, varför tänker du bara tro på forskare på det viset? Kom med det starkaste beviset för atomteorin så kan vi börja snacka.

Har jag inte sett atomer? På bild har jag sett och det borde räcka som ett bevis. Jag tror inte bara blint på forskare som säger att det finns atomer, utan vill även själv bekräfta det. Räcker inte en bild som bevis att atomer existerar? Har du någonsin sett en atom? Såklart du har. Om du inte har kan du se här.
Citera
2013-06-02, 09:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Var är dina belägg att det är ett "icke-svar" eller ska vi acceptera dina ord att "det är bara så"?

Att du inte svarar på frågan du fick, men kommer med meningslöst, retorisk pladdet om 'fakta' istället.
Citera
2013-06-02, 09:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Att du inte svarar på frågan du fick, men kommer med meningslöst, retorisk pladdet om 'fakta' istället.

Nummer 1. Var är Ditt belägg att jag inte svarat på frågan tack?
Nummer 2. Var är ditt belägg att jag kommer med "meningslöst, retorisk pladder" ?
Citera
2013-06-02, 09:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har jag inte sett atomer? På bild har jag sett och det borde räcka som ett bevis.

Bilderna kan hypotetisk ...... liksom många 'heliga skrifter' är det i realiteten ... vara förfalskninger.

Citat:
Jag tror inte bara blint på forskare som säger att det finns atomer, utan vill även själv bekräfta det. Räcker inte en bild som bevis att atomer existerar?

Egentligen inte. Men med din ... i stort sett obefintliga .... kunskap om hur vetenskapen fungerar är det inte så konstigt att du har såna vrångbilder av den och följaktligen är tämligen inkompetent i ditt debatt-användande av den.
Citera
2013-06-02, 09:59
Bannlyst
Citat:
Varför jag accepterar att jorden är rund? Varför jag accepterar att det existerar atomer? Varför jag accepterar att universum är större än vintergatan? Jo, av den enkla anledningen att det är fakta som är bevisat. Varför ska man förneka fakta? Det har man ingen anledning för.
Här måste jag ju kontra lite: vad är en atom?
Citera
2013-06-02, 10:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nummer 1. Var är Ditt belägg att jag inte svarat på frågan tack?
Nummer 2. Var är ditt belägg att jag kommer med "meningslöst, retorisk pladder" ?

I mitt inlägg # 114.

Men jag förstår varför du inte kan hitta "belägget". Det kommer sig av att din kunskap om riktig vetenskap är så obefintlig, att du inte själv kan se, när du är helt på avvägar i relation till den.

Du kanske användar en fantom-version av vetenskapen istället där sånt pladder om evidens och fakta .... som du har framförd i dina senaste inlägg .... tros vara relevant.

Som sagt: Din debatt-position skulle vara avsevärd bättre och mera övertygande, om du visste vad du talar om.
Citera
2013-06-02, 10:29
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Här måste jag ju kontra lite: vad är en atom?

Varför inte fråga varifrån en atom kom ifrån? Det förvirrar många forskare.
Citera
2013-06-02, 10:34
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
I mitt inlägg # 114.

Du missförstår. Jag frågade dig vad du har för belägg att det jag skriver är "meningslöst pladder" och att jag inte "svarade på frågan"? Kan du förklara tydligt varför du tycker att det är meningslöst pladder och på vilket sätt det relaterar till det jag skriver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in