2013-06-02, 01:54
Medlem
Haidiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Ähh sluta nu. Erdogan är ingen islamist och det pågår ingen extrem islamisering. Visst att han är en fullständigt korrupt liten sionistisk kapitalist men man skall inte börja överdriva. Wahabisering är dock någonting annat och det har vi sett i Saudiarabien, Somalia och Afghanistan där kvinnor inte längre kan kan köra bil eller gå på fotbollsmatcher till skillnad för 50 år sedan.

http://2.bp.blogspot.com/_JDbqoAobqJU/TRVzOAD26vI/AAAAAAAAA5g/bhG9YLknUmk/s1600/Parveen%2BShaath1.jpg

I Turkiet är det annorlunda. Man måste komma ihåg att Turkiet är ett muslimskt land. Man kan inte börja kalla det för en islamisering. Det låter bara patetiskt.

Jaså Erdogan är ingen islamist alltså? Jag tycker att det du säger låter patetiskt. Han är rena diktaturen lika fruktansvärd som Ahmadi Nejad. de är bra vänner till och med.
Citera
2013-06-02, 01:56
Medlem
TerryCrewss avatar
Detta är över om 1-2 dagar. Precis som Husby kravallerna.
Stackars idioter som tror att Erdogan sitter löst efter denna händelse
Citera
2013-06-02, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstralProjector
När jag var i Istanbul verkade de flesta vara muslimer på samma sätt som vi är kristna, dvs. namnkristna. Det dracks öl, tjejer kunde gå klädda som de ville, en massa hårdrockskonserter och allmänt avslappnat och fritt. Då minns jag också att koranskolor var förbjudet eller något liknande. Sekularismen är en otrolig fördel och turkarna värdesätter den uppenbarligen.

Nja, alltså. Turkiet är ändå långt ifrån ett icke-religiöst land. Det finns en hel del som fortfarande är religiösa och minareterna är proppfulla i storstaden. Man skulle kunna jämföra Turkiet med Italien eller Grekland där kristendomen fortfarande har ett starkt fäste. Men det är inte mer än så.

Turkiet är naturligtvis det enda muslimska landet som är sekulärt på sätt och vis så det stämmer självfallet. Dock är religionen fortfarande något som turkarna värdesätter högt. Islam har fortfarande en stor plats i samhället även om det finns hårdrocksband, sprit, klubbar, bordeller, hippies etc.
Citera
2013-06-02, 01:57
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerryCrews
Detta är över om 1-2 dagar. Precis som Husby kravallerna.
Stackars idioter som tror att Erdogan sitter löst efter denna händelse
Äh låt dem drömma lite grann, det kan ge dem lite lycka i livet...
Citera
2013-06-02, 02:02
Medlem
TerryCrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erbakan
Äh låt dem drömma lite grann, det kan ge dem lite lycka i livet...

Haha. Idioterna är säkert betalda av clownen Kilicdaroglu för att demonstrera lite
Citera
2013-06-02, 02:06
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerryCrews
Haha. Idioterna är säkert betalda av clownen Kilicdaroglu för att demonstrera lite
Skulle inte förvåna mig
Citera
2013-06-02, 02:08
Medlem
osiriz88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Nja, alltså. Turkiet är ändå långt ifrån ett icke-religiöst land. Det finns en hel del som fortfarande är religiösa och minareterna är proppfulla i storstaden. Man skulle kunna jämföra Turkiet med Italien eller Grekland där kristendomen fortfarande har ett starkt fäste. Men det är inte mer än så.

Turkiet är naturligtvis det enda muslimska landet som är sekulärt på sätt och vis så det stämmer självfallet. Dock är religionen fortfarande något som turkarna värdesätter högt. Islam har fortfarande en stor plats i samhället även om det finns hårdrocksband, sprit, klubbar, bordeller, hippies etc.
Du glömmer Malaysia och Indonesien. Jag har personligen rest genom båda.

Jag måste säga att jag var jävligt tveksam innan jag reste dit, men dom visade sig vara fullständigt sekulariserade. Riktigt trevliga länder där det mesta flödade helt fritt.

Ett muslimskt land som är fullt av muslimer kan visst lida av islamisering. Om det är vad som sker i Turkiet så förstår jag om turkarna är förbannade.
Senast redigerad av osiriz88 2013-06-02 kl. 02:10.
Citera
2013-06-02, 02:09
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Vad finns det att bemöta? En sansad människa som verkligen värderar demokrati gör allt för att få den demokratiska processen att fortsätta och att istället för kupper och våld ta bort regimer med hjälp av valurnan. Han och andra sidan tycker att vi istället inför diktatur under en tid för att AKP har 'skadat turkarna och turkiet så mycket'. Han vill skapa en enpartistat likt den ataturk hade och köra över folket för de inte tror på det han tror på.

Ni har ju i själva verket infört diktatur din åsna! Det finns ingen demokrati i Turkiet för närvarande, det är i bästa fall ett skendemokrati.
- Turkiet har fler fängslade journalister än länder som Iran, Kuba
- Flertalet TV-kanaler,tidningar kontrolleras av AKP.
- De kanaler, tidningar, journalister som vågar kritisera AKP hotas, läggs ned, etc
- Domstolarna kontrolleras av AKP och sist men inte minst
- AKP försvagar Turkiet medvetet genom att fängsla hundratals högre officerare, generaler och till och med överbefälhavaren för de väpnade styrkorna så att vi inte ens kan bekämpa effektivt PKK eller bemöta hot från grannländer!!! Detta görs högst medvetet från AKP:s sida för att demoralisera folket och minska lojaliteten som varje Turk känner med de väpnade styrkorna.

Är du helt efterbliven? Om du inte är det så är du en förrädare! Och du kommer dela samma öde med Vahdettin som sålde ut sitt land för britterna, lät britterna marschera i Istanbul och till sist flydde landet på en brittisk båt. I själva verket borde han och hela hans familj fått en kula i nacken som Romanov familjen.

Det är till och med fel att kalla er för "islamister". Ni har inget med Islam att göra överhuvudtaget. Det där är ett annat västerländskt påhitt. Det enda rätta att kalla er är förrädare.
Citera
2013-06-02, 02:14
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Du behöver vård. Sök hjälp människa

Ni har ju infört diktatur redan, människa.

Varför skulle vi inte göra det?

Det här är ett annat vanligt "islamistiskt" taktik. Gnälla och böna om mer demokrati och sedan ta bort demokratin om man får överhanden för ett ögonblick.

Ok vi har i alla fall fått oss en läxa som vi kommer att lära ifrån.
Citera
2013-06-02, 02:29
Medlem
Haidiis avatar
för övrigt tänkte dela med mig några länk till några videor som alla andra TV blundar för

http://webtv.hurriyet.com.tr/2/50180/0/1/taksim-meydaninda-gostericiler-ile-polis-karsi-karsiya-geldi.aspx ( reklaman som kommer upp är några sekunder lång så det är bara vänta lite )

http://webtv.hurriyet.com.tr/2/50167/0/1/kizilay-daki-taksim-gezi-parki-protestosuna-polis-mudahalesi.aspx

och upproren är inte bara i Istanbull utan i nästan alla andra städer också.

och några bilder från idag som folk visade upp på twitter

https://twitter.com/sinan_hate/status/340946466480742400/photo/1
https://twitter.com/sryygzl/status/340967099084193792/photo/1
https://twitter.com/ikiekmek_bisut/status/340930581158326272/photo/1
https://twitter.com/nmtgrbz/status/340937357140324352/photo/1
https://twitter.com/medreee/status/340947774986153984/photo/1
https://twitter.com/kelinilaciolsa/status/340924718817366016/photo/1

Det är bara några bilder från vad som hände idag den 1 juni och det har pågått i 5 dagar
Citera
2013-06-02, 02:35
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Ni har ju i själva verket infört diktatur din åsna! Det finns ingen demokrati i Turkiet för närvarande, det är i bästa fall ett skendemokrati.
- Turkiet har fler fängslade journalister än länder som Iran, Kuba
- Flertalet TV-kanaler,tidningar kontrolleras av AKP.
- De kanaler, tidningar, journalister som vågar kritisera AKP hotas, läggs ned, etc
- Domstolarna kontrolleras av AKP och sist men inte minst
- AKP försvagar Turkiet medvetet genom att fängsla hundratals högre officerare, generaler och till och med överbefälhavaren för de väpnade styrkorna så att vi inte ens kan bekämpa effektivt PKK eller bemöta hot från grannländer!!! Detta görs högst medvetet från AKP:s sida för att demoralisera folket och minska lojaliteten som varje Turk känner med de väpnade styrkorna.

Är du helt efterbliven? Om du inte är det så är du en förrädare! Och du kommer dela samma öde med Vahdettin som sålde ut sitt land för britterna, lät britterna marschera i Istanbul och till sist flydde landet på en brittisk båt. I själva verket borde han och hela hans familj fått en kula i nacken som Romanov familjen.

Det är till och med fel att kalla er för "islamister". Ni har inget med Islam att göra överhuvudtaget. Det där är ett annat västerländskt påhitt. Det enda rätta att kalla er är förrädare.
Här är grejen, dagen då AKP använder sig av valfusk eller tar bort valen totalt kan du kalla det för en diktatur, annars är det en demokrati med felaktiga positioner som bör utredas och om det visar sig att regimen gjort fel fördömas.

Till skillnad från Ataturk som lät britterna få instituera sina lagar utan att skjuta ett enda skott. Han gjorde Turkiet till britternas billigaste koloni som de inte ens behövde några soldater i för att försvara!

Okej? När har jag ens kallat mig islamist? Och vem är du att avgöra vad som har med islam att göra och inte?
Citera
2013-06-02, 02:35
Medlem
osiriz88s avatar
Jag undrar hur polisen är funtade i ett sånt här sammanhang. Dom är ju trots allt också vanliga människor, och även bland polisen så borde det ju finnas en hel drös av missnöjda medborgare. Trots detta så ska polisen ändå ut och lämlesta demonstranterna?

Eller anställs enbart regimtrogna till polisen?

Haha, skit samma. Det här är en sak som jag funderar över varenda gång det blir kravaller någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in