2013-06-01, 16:08
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BortsprungenKatt
Av vad jag sett verkar Istanbul ha betydligt fler (riktiga) islamister än landsbygden. På tal om "bönder"...

Förövrigt är Erdogan kanske inte världens störste demokrat, men åtminstone i betydligt högre grad än Assad/Hitler/Öcalan/Lenin och andra trevliga typer som lär dyrkas av dessa demonstranter!
Eller Ataturk som struntade i demokratin totalt när det inte passade honom.
Citera
2013-06-01, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erbakan
Eller Ataturk som struntade i demokratin totalt när det inte passade honom.

Erbakan är du muslim?
Citera
2013-06-01, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Då är ju 50,2 % (majoriteten) riktiga turkar. Erdogan lär också tappa på att dras in i en konflikt med shia. Han satsade fel när han trodde Assad skulle försvinna snabbt, så nu blir han brutalt rövpulad av Jabhat al-Nusra. Tror inte det var riktigt vad Erdogan hade tänkt sig.

Nej du, en stor del av dessa är separatistiska kurder som knappast kan definieras som "riktiga turkar"
Citera
2013-06-01, 16:13
Medlem
AstralProjectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Det stämmer inte. Osmanska rikets upplösning var ett resultat av det förlorade slaget under första världskriget och de allierade västmakterna ryckte åt sig de dom ville ha. [/i]

"Det stämmer inte"... Jag gjorde inget uttalande om Osmanska riket ö.h.t.
Osmanska rikets förlust var oundviklig. Det jag pratar om är turkiska frihetskriget efter det. Utan Atatürk hade man inte vunnit det. Hade du bemödat dig att läsa min wiki-länk så hade du sett att det står "Result - turkish victory" och förstått att det gällde frihetskriget som ledde till den moderna republikens grundande, och inte krigandet mellan väst och osmanska riket. Att Osmanska riket gick under är inget att sörja.
Erdogan är ju en Ottomanfantast och vill ju att Turkiet ska återvända mer och mer till sina Osmanska rötter. De som nu demonstrerar vill INTE ha med osmanska riket att göra.

Vad jag försöker säga är att utan Atatürk så hade upplösandet av Osmanska Riket INTE lett till en modern turkisk sekulär republik.
Citera
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leoni564
Du blir mer och mer pajas. När fan styrde CHP landet sist? AKP har splittrat folket helt och hållet.

Vad hände med Essad, Erdogan åkte på semester och kallade honom för "broder" förut. Varför blev han plötsligt en diktator efter att USA fick ögonen på honom?
Precis, onda AKP som splittrar folket genom att ha andra värderingar än de du har!

Oh jag vet inte kanske kan ha med att Assad började begå massakrer på befolkningen i Syrien?
Citera
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radrez
Erbakan är du muslim?
Det är jag, varför?
Citera
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leoni564
Märks att du inte vet ett skit om landet. När jag menade visa missnöje så menade jag självklart inte bara det som händer nu i Istanbul. Det finns 10tals exempel på övervåldet från Akp's äckelpoliser.

AKP har förbjudit folket att fira sin nationaldag, man får inte visa sitt stöd för rättegångarna i Silivri, eleverna får inte protestera. Du pratar om tillåtelse, hur kommer det sig att pkk kan göra exakt som dom vill nu förtiden? Du kan gå runt med pkk och apo flaggor men du får inte gå ut med den turkiska flaggan.

Akp tror att dom äger hela landet, tänk er att Reinfeldt ska bestämma vad som får visas på tv, sälja ut allt för att fylla sin egna ficka, anställa alla hans nära på höga positioner i landet.

Jag har aldrig sett så många olika människor gå ihop för en sån här sak.

Hoppas detta är början på något riktigt bra.

Övervåld hos poliser har du ÖVERALLT och har alltid funnits, även här hemma i Sverige. Det har inget med AKP eller Erdogan och göra, dessa poliser kanske har en helt annan politiskt åsikt och kanske röstat på de andra partierna (CHP, MHP osv)

Du vet väl inte om dessa PKK anhängare bett kommunen om tillåtelse för demonstration, åk du till närmsta stad här i Sverige och starta en demonstration så får du se vad den svenska polis har att säga dig. Samla ihop dig lite vänner och kusiner och gå runt i stadens centrum och skrik "Reinfeld är en gris" utan att meddela polisen och be om tillåtelse så får du se vad som sker.

Detta handlar om lag och ordning, synt och förnuft.

AKP äger inte hela landet, utan det gör den turkiska befolkningen, samma befolkning som äger landet som senare kom att rösta fram AKP till makten pga att dess politiska program och dess värderingar som folket tyckte bäst om.
Citera
2013-06-01, 16:18
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BortsprungenKatt
Nej du, en stor del av dessa är separatistiska kurder som knappast kan definieras som "riktiga turkar"
Till dig och Erbakan vill jag säga att människor som är jätteengagerade saknar humor. Det gäller båda sidor.
Citera
2013-06-01, 16:18
Medlem
punanihunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalros
Som turk så ser jag erdogan som DEN STÖRSTA MOTSATSEN till Atatürk . Hans islamisering har gjort den hela sekulariserade mellanklassen så jävla förbannad igenom åren. Ilskan har byggts upp till en gräns att jag fruktar för ett "syrien" ...

Syrien är en helt annan dynamik. Syrien är nu världens centrum för politiskt maktspel och proxykrig. Och Syrien blev så illa pga av länder som Jordanian, Turkiet och även Libanon (libanesiska armen gjorde i början inte ett skit) öppnade gränserna för extremister att välla in i landet. Det var planerat på förväg.

Däremot kan det bli mycket oroligheter och bombningar hit och dit i Turkiet, med tanke på alla Al-Qaeda terrorister som Erdogan har tillåtit ha bas i Turkiet och nu vistas fritt i landet.

Nä, Erdogan har gjort sitt. Om han inte störtas nu, så kommer han i alla fall inte bli omvald.
Militär kupp är fullt möjligt, men jag tycker det är alldeles för tidigt att spekulera.
Citera
2013-06-01, 16:19
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kes
Övervåld hos poliser har du ÖVERALLT och har alltid funnits, även här hemma i Sverige. Det har inget med AKP eller Erdogan och göra, dessa poliser kanske har en helt annan politiskt åsikt och kanske röstat på de andra partierna (CHP, MHP osv)

Du vet väl inte om dessa PKK anhängare bett kommunen om tillåtelse för demonstration, åk du till närmsta stad här i Sverige och starta en demonstration så får du se vad den svenska polis har att säga dig. Samla ihop dig lite vänner och kusiner och gå runt i stadens centrum och skrik "Reinfeld är en gris" utan att meddela polisen och be om tillåtelse så får du se vad som sker.

Detta handlar om lag och ordning, synt och förnuft.

AKP äger inte hela landet, utan det gör den turkiska befolkningen, samma befolkning som äger landet som senare kom att rösta fram AKP till makten pga att dess politiska program och dess värderingar som folket tyckte bäst om.
Om du vet nåt om Turkiet så vet du mycket väl att poliskåren har haft en oproportionerligt stor del islamister. Under mycket lång tid.
Citera
2013-06-01, 16:20
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Till dig och Erbakan vill jag säga att människor som är jätteengagerade saknar humor. Det gäller båda sidor.
Det kan ibland vara lite svårt att märka humor och sarkasm på ett internet forum
Citera
2013-06-01, 16:22
Medlem
blackjackks avatar
Ni som stödjer upproret i Turkiet, antar att ni stödjer Husby-kravallerna också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in