2013-06-01, 13:44
Medlem
Cinnabars avatar
Hunden levde i tre månader cirka med KJ, verkar det som. Man kan fråga sig om KJ plågade hunden innan den dog, det var väl så att han plågade djur som barn? Att han plågat VB verkar tyvärr troligt då, och jag hoppas att modern inte tar del av skriverier som gör att hon börjar inse det här. Det blir återigen bara värre, och värre, ju mer man försöker förstå och sätta sig in i det här.

Som någon skrev, de tuffaste killarna lämnade KJ... av obehag.
Hur håller man en sådan som KJ borta från folk framöver? Jag menar, efter avtjänat straff lär inte hans syn på djur- och människoliv ha förändrats.

Någon skrev att en granne sagt att familjen tyckte att det var obehagligt att ha KJ hemma, och att de var lättade när polisen hämtade honom. Det tror jag kan ligga nära sanningen.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-01 kl. 13:48.
Citera
2013-06-01, 13:44
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tanten i Långareds DNA fanns i flyktbilen hos en av mördarna det räckte i alla fall till fällande dom.
Här tror jag inte man anser det är "vanligt" att fd flickvännens blod finns i misstänktes bagage, och definitivt inte om hon försvann spårlöst och sen hittades styckad i delar.
Men man vet inte med AB och den här mediaadvokaten det är inga säkra kort direkt.
Alltså hade min försvarare haft en sån slips som dagens foto i NSD då hade jag bytt direkt. Han ser inte ut att ha strukit sin skjorta ens. Den här göken kommer babbla på bra i media framöver, och påstår man att AB vet vad dom skriver så är det väl ganska uppenbart vilken knepig advokat det här är.

Ja, I Långaredsfallet var det den avgörande indiciebiten för att kunna fälla polackerna för mordet på Ing*r. De friades som bekant för mordet på maken T*rgny, fast paret mördades samtidigt. I ett känt cold case-fall hängde det på en liten droppe (svett eller spott okänt). Jag tänker på den droppe som AE stänkte över PHs kropp när han låg och - det tar emot - stånkade i grässlätten i Falun.

Ibland undrar jag. Kriminalteknikerna topsar en del och åklagaren/fu-ledaren beslutar att ytterligare enbart delar av det insamlade materialet ska skickas på analys. Av kostnadsskäl naturligtvis. Likaså beslutas på mer eller mindre magkänsla vilka klädplagg och andra föremål som ska undersökas vidare hos SKL. Tänk om gärningsmannens dna finns på det som kasseras utan att undersökas. Hur många har gått fria pga detta?

Det enda som saknas i detta fall - förutom händerna - tycks vara brottsplatsen. En gärningsbeskrivning som även fortsättningsvis lyder "inom Bodens kommun" skulle kanske hålla om allting annat sitter. Det är rätt osannolikt att gärningsmannen åkte upp till t ex Gällivare kommun och utförde brotten. Griftefridsbrottet är bevisligen begånget i Boden.

Angående lokala försvarare. Det här börjar likna spektaklen med Esa Rano och Carolin-morden - innan gärningsmännen bytte till mer välrenommerade advokater. Vad var det för snack om Bodström när KJ greps? Jag har inte sett att han har begärt honom på papper. Inte för att TB hade kunnat ta målet eftersom han redan då hade uttalat sig om VB-fallet i TV3 utan jag bara undrar. TB gjorde f ö sin comeback som försvarare åt en mordåtalad Mart*n H*nsvold uppe i Luleå tingsrätt, och fick ner straffet för slaktmaskmmordet på småbarnsmamman Fr*da Stenb*rg i hovrätten. Så valet förvånade mig inte, om det nu var KJs förstahandsval.
Citera
2013-06-01, 13:46
Medlem
Buddisch13s avatar
Va det inte vittnes uppgifter från polisen eller MPS som sa att det va skrapmärken på benen som om kroppen dragits på ett "vasst" underlag typ grus eller liknande det om det stämmer borde helt utesluta lägenheten som både brottsplats & styckningsplats (iallafall styckningsplats)

Har för mig att det kom fram när kroppen precis hittats nån dag efter kanske hittar inte det just nu
Citera
2013-06-01, 13:50
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Va det inte vittnes uppgifter från polisen eller MPS som sa att det va skrapmärken på benen som om kroppen dragits på ett "vasst" underlag typ grus eller liknande det om det stämmer borde helt utesluta lägenheten som både brottsplats & styckningsplats (iallafall styckningsplats)

Har för mig att det kom fram när kroppen precis hittats nån dag efter kanske hittar inte det just nu
Innan en rättsläkare uttalat sig om detta ska man nog inte dra alltför stora växlar på det. Det kan vara förruttnelseskador, skador från djur om kroppen legat ute en tid etc. Tror inte en lekman är skaffad att avgöra vad som kan ha åsamkat vissa skador/märken på en kroppsdel från en person som varit död en längre tid.
Citera
2013-06-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Vet inte om jag håller med om det där, det verkar vara en vanlig missuppfattning. Om man döms till vård finns det inga regler om hur länge man kan få sitta. Då är man helt i händerna på läkarbedömningar. En mycket osäker tillvaro. Det bästa är sannolikt att ge advokaten i uppdrag att till varje pris försöka få det tidsbestämt. Lättare att leva i en tillvaro man kan se ett slut på, rent mänskligt. Inte omöjligt att det kommer erkännas dråp/vållande till annan död i kombo med brott mot griftefriden.
Ja, folk verkar ha en bild av rättspsyk som en liten idyllisk herrgård men jag tror att de allra flesta skulle välja fängelse efter att ha vistats där efter ett tag.
Dessutom så är ju medpatienterna på rättspsyk av lite annan karaktär, i allmänhet, än vad de på kåken är.,,,
Bältesläggning och tvångsmedicinering är de största lagliga övergreppen mot en människas integritet vi har i vårt land.
Citera
2013-06-01, 13:54
Moderator
OYs avatar
Jag tycker att det är märkligt att man hittat spår av VB blod i bilen om KJ inte har något med mord eller styckning att göra. Nu vet vi väl inte i vilken omfattning man hittad spår eller var exakt(vilka ytor) spåret/n fanns.

Teoretiskt kan det vara så att KJ fått eller lånat något av någon som har med brottet att göra, och förvarat det i sin bil. Finns således andra möjligheter än att KJ transporterat kropp eller kroppsdelar i bilen.

Fyndet/n i bilen kan också betyda att KJ enbart varit delaktig i att transportera något ifrån styckningsplatsen, presenning eller annat, det säger ingenting om att en kropp eller kroppsdelar legat i bilen, baserat på vad vi känner till i nuläget.

Eller tänker jag fel?
Citera
2013-06-01, 13:57
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, så vad det nog. Jag tänkte bara på huvudmedhjälparna. Det förändrar inte mycket för resonemanget, dock. KJ umgås inte i kretsar där man brukar hjälpa varandra att undanskaffa mordoffers kroppar, annat än möjligen en famille.
Nej jag tror inte på någon medhjälpare så sett heller, möjligen någon som halkat in i efterhand på ett bananskal och hjälpt till att städa en bil eller så. Alltså ungefär som lillasyster i CL-fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är för ingen del någon orimlig gissning. Givet klassen på gissningarna i den här tråden, tillhör den fullt klart de tio bösta procenten.
Oh my god, jag skulle kunna tolka det där som att jag nästan besitter ett logiskt tänkande
Men det visade sig inte räcka, åklagaren lade ner 2010, hunden dog 2012 så jag var fel ute...
Citera
2013-06-01, 13:59
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Vet inte om jag håller med om det där, det verkar vara en vanlig missuppfattning. Om man döms till vård finns det inga regler om hur länge man kan få sitta. Då är man helt i händerna på läkarbedömningar. En mycket osäker tillvaro. Det bästa är sannolikt att ge advokaten i uppdrag att till varje pris försöka få det tidsbestämt. Lättare att leva i en tillvaro man kan se ett slut på, rent mänskligt. Inte omöjligt att det kommer erkännas dråp/vållande till annan död i kombo med brott mot griftefriden.

KJ:s låga ålder skulle möjligen motivera ett tidsbestämt fängelsestraff men jag betvivlar att rätten köper dråp/vållande till annans död. Snarare tror jag, om en i mordet delaktig kumpan kan bindas vid brottet vilket antytts, att det kan tippa över till att mordet var planlagt och med detta ställt i utsikt väljer förmodligen försvaret att jobba för att KJ döms till vård. Vi får se var det landar.
Senast redigerad av MBoudine 2013-06-01 kl. 14:02.
Citera
2013-06-01, 14:00
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker att det är märkligt att man hittat spår av VB blod i bilen om KJ inte har något med mord eller styckning att göra. Nu vet vi väl inte i vilken omfattning man hittad spår eller var exakt(vilka ytor) spåret/n fanns.

Teoretiskt kan det vara så att KJ fått eller lånat något av någon som har med brottet att göra, och förvarat det i sin bil. Finns således andra möjligheter än att KJ transporterat kropp eller kroppsdelar i bilen.

Fyndet/n i bilen kan också betyda att KJ enbart varit delaktig i att transportera något ifrån styckningsplatsen, presenning eller annat, det säger ingenting om att en kropp eller kroppsdelar legat i bilen, baserat på vad vi känner till i nuläget.

Eller tänker jag fel?

Ja, teoretiskt kan KJ bara vara "inblandad", visst är det så, han kan ha lånat ut både bil och stuga, men jag tror att KJs bakgrund delas av få. Han har dödat djur, hans hund dog efter kort tid och bars ut i blodiga säckar. Nu är mycket hörsägen, men från flera håll hörs att KJ velat pröva på att döda, och att hunden klövs. Ja, det är rykten, men också att "tuffa killar" tyckte KJ var obehaglig. Han beskrivs som udda, säregen och så vidare.

Jag tror absolut att han är kapabel till detta, särskilt som han hade tillgång till fritidshuset, där han kände sig hemtam. Utan det här fritidshuset, och utan blodspåren i bilen hade jag skruvat ned mina misstankar mot honom några snäpp.
Citera
2013-06-01, 14:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
..med en spetsvinkel på 20-40 grader. Hur ser ett sådant ut? Knivig fråga.

Ett svärd kanske, samurajsvärd 40 grader?
Citera
2013-06-01, 14:01
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, det är klart. Det är det jag räknar till utdraget dödande, som kan påverka påföljden. Men styckningen av kroppen påverkar påföljden marginellt, och det är det vi diskuterar.

Det spelar ingen roll vad du, Reimer, jag eller någon annan tycker. Det är lagstiftaren som bestämmer, och han har bestämt påföljden för dödandet till upp till livstids fängelse, medan styckandet av kroppen till högst två års fängelse. Så styckandet påverkar knappast påföljden.

Skulle påföljden bli vård, vilket är troligast, så påverkar inte styckandet alls.

Livstidsstraffet ges numera uteslutande (rätta mig någon om jag har fel) vid mord på en person just när mordet begås i anslutning till andra brott. Griftefrid skulle nog kunna kvala in där. Sexmord är ett annat exempel. HD beslutade som bekant för några veckor sedan att ett enskilt mord inte ska ge livstid, ens om mördarens och mordoffrets två små barn står mitt i kalabaliken och ser på och både känner sig och är hotade (Malmö).

Huruvida livstid skulle komma i fråga - om KJ är skyldig, bevisningen håller och han döms till fängelse - beror på hur brutalt själva mordet på VB var, om det var utdraget, lidande, dödsångest etc. Jag vet inte hur parternas relation definieras i maj 2013, och om gärningsmannen - om det är KJ - anses ha stått offret så pass nära så det tas som en försvårande omständighet (hon borde kunna lita på en vän/ex/kk eller vad de nu var).

Citera
2013-06-01, 14:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
KJ:s låga ålder skulle möjligen motivera ett tidsbestämt fängelsestraff men jag betvivlar att rätten köper dråp/vållande till annans död. Snarare tror jag, om en i mordet delaktig kumpan kan bindas vid brottet viket antytts, att det kan tippa över till att mordet var planlagt och med detta ställt i utsikt väljer förmodligen försvaret att jobba för att KJ döms till vård. Vi får se var det landar.
KJ:s ålder, 22, ger ingen åldersrabatt enligt lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in