Citat:
Ursprungligen postat av
RikardKostner
Var det Socialdemokratiska folkhemmets slutprodukt: hyckleriet?
Mordet, var även det slutprodukten av någonting sjukt?
Var CP mördaren? Om! Var det en ideologisk katastrof.
Om inte.
Så har vi inte gjort upp med vårt förflutna.
Traumat lever än idag.
Javisst lever traumat än idag. Jag tror i och för sig att alla länder och alla politiska partier hycklar å det grövsta, och spelar både dubbelt och under täcket, när man kommer till det storskaligt internationella grejerna. Jag tror kanske Sverige har varit i särklass bäst på att dölja det bara. Nu ska vi visst in i NATO tycker moderaterna (och säkerligen också sossarna för de radarparar ju alltid med moderaterna när det gäller utrikespolitiken) och då kan de ju lika gärna börja med att berätta för hela svenska folket allt om tidigare samarbeten med NATO. Men nog kan det bli fråga om att svenska folket kan komma att känna sig riktigt grundlurade om alla sanningar ur historiens djup skulle komma fram. Och visst, MOP har onekligen också en lukt av mörkläggning kring sig.
Lite om Stieg Larssons ryss "Zala". Den sista raden, att alla stater
till varje pris vill skydda sig själv, tål att tänkas på. Är det klokast alla gånger tro? Det blir ju inte så himla bra om/när skyddet kanske till och med påverkar rättssystemet. Ströberg kommer aldrig att få upprättelse, inte ens efter sin död, och MOP kommer aldrig att "lösas". Tror jag. Det tillhör säkert svensk, hemlig historia. Kanske är det Mollviks skumma "SPF" som ytterst ansvarade för statens skydd till och med? Som satt som spindeln i nätet? Någon organisation måste väl ha rollen som koordinator av "Svea Rikes skydd" mot alla upptänkliga hot tänker jag och varför inte då Mollviks SPF?
Men att svenskar ur svenska "stay behind" tillhörandes SSI skulle ha legat bakom MOP tror jag inte ett dugg på. Isåfall måste SSI ha slagit in på en helt annan väg. Jag ser Olof Palme helt klart som EN DEL av både den socialdemokratiska och den militära stay behind-rörelsen. Varför skulle "Palmes eget stay behind" ta livet av sin egen grundare? Nä, jag tror man kan utesluta stay behind men däremot inte utesluta högerfascister. De står ju alltid för det mesta av våldet på Jorden tyvärr.
http://www.shmoop.com/girl-played-with-fire/alexander-zalachenko-zala.html