Citat:
Ursprungligen postat av
Diviot
Snälla alla ...läs denna länk om Gunilla Gerland, hon är nog Sveriges mest kända person med Aspergers Syndrom. Hon är föreläsare, lärare och egen företagare. Jag har hört henne föreläsa 2 ggr.
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/gunilla_gun_och_gunilla/gunilla_gerland.html
Kanske ni får en mer nyanserad bild av personer med denna diagnos. Jag blir mörkrädd när jag hör hur ni generaliserar och späder på. Många personer med AS skulle nog gå oupptäckta förbi om ni mötte dem. Någon psykos drabbades nog inte GM av heller. Psykos är ett allvarligt tillstånd där tillvaron krackelerar och att städa upp efteråt m.m. kan nog anses som en utopi.
Sen kan man nog anta att KJ inte drogade. Han verkar inte vara den typen. Istället en lugn, ganska snäll kille som ofta valde sitt eget sällskap. Ingen kriminell psykopat heller. Så ska man förstå denna handling är det nog viktigt att man inte låter sin egen fantasi skena iväg bara för att man vill ha lite action på denna sida.
Nej, skönmåla inte.
En del folk (inte alla) med olika handikapp är jävligt jobbiga och ibland farliga. Jag har haft en lite överslätande inställning i tråden, men har tänkt efter lite på hur det varit under skoltiden med de "hopplösa" ungarna i hjälpklassen. Inget roligt alls för oss som måste hantera de här individerna på rasterna, särskilt inte som barn inte får veta att de här ungarna kan vräka ur sig vad som helst, hugga folk i ryggen med pennor och verktyg med mera. De där små idioterna kan skada folk för livet, och det är omvärldens fel. Bristande information är roten till det onda. Om vi fått veta vad de här "hjälpklassungarna" kunde ställa till med så hade det skonat många från verkligt tråkiga upplevelser.
Jag tror att brottet, VB och KJ också kan vara en härva av bristande samhällsinsatser. KJ klarade sig till gymnasiet, sedan brast det. VB klarade sig till universitetet, sedan verkade det inte fungera längre. Omvärlden står och säger "de är duktiga, de är bra" när sanningen är att de har det skitsvårt av olika anledningar.