2013-05-31, 23:34
Medlem
africancoffees avatar
Om nu det visar sig att KJ är skyldig till mordet. Han är i dagsläget häktad på sannolika skäl.

Vad driver egentligen honom att vara med på söken efter VB som MPS anordnade?

Är det för att hälla sig á jour med var MPS söker?
Visa sina medmänniskor att han bryr sig?
Minska misstankarna mot honom?
Att han på nåt märkligt sätt ville övertyga sig själv att han var oskyldig?
Spela en huvudroll i ett drama som han själv varit med att starta?
Blivit ombedd att medverka av någon som hjälpt honom att göra sig av med kroppen?
Citera
2013-05-31, 23:35
Medlem
kattnattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diviot
Snälla alla ...läs denna länk om Gunilla Gerland, hon är nog Sveriges mest kända person med Aspergers Syndrom. Hon är föreläsare, lärare och egen företagare. Jag har hört henne föreläsa 2 ggr.
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/gunilla_gun_och_gunilla/gunilla_gerland.html
Kanske ni får en mer nyanserad bild av personer med denna diagnos. Jag blir mörkrädd när jag hör hur ni generaliserar och späder på. Många personer med AS skulle nog gå oupptäckta förbi om ni mötte dem. Någon psykos drabbades nog inte GM av heller. Psykos är ett allvarligt tillstånd där tillvaron krackelerar och att städa upp efteråt m.m. kan nog anses som en utopi.

Sen kan man nog anta att KJ inte drogade. Han verkar inte vara den typen. Istället en lugn, ganska snäll kille som ofta valde sitt eget sällskap. Ingen kriminell psykopat heller. Så ska man förstå denna handling är det nog viktigt att man inte låter sin egen fantasi skena iväg bara för att man vill ha lite action på denna sida.

Respekt till dig. Fast att KJ inte "var typen" att droga... Hello! Hur mkt generaliserar du inte själv? Hur är "typen" som dövar sig med droger?
Citera
2013-05-31, 23:36
Medlem
kattnattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Är den tredje KJ? Ja, de verkar störda allihop, oavsett vilka de är. Killar ur "hjälpklassen" i mina ögon. Egentligen kan sådana är individer ställa till med stor skada bland folk. När jag tänker efter på min egen skolgång var det här med elever ur hjälpklasserna satans påfund, de ställde till med så mycket skit för normala ungar. Isolera dem, släng nycken. Det är då fan att någon ska behöva bli mördad för att man ska förstå. De riktigt störda ska man hålla undan från folk! Det får va slut med daltandet, håll folk åtskilda. VB skulle aldrig ha behövt lära känna KJ, han borde hållits i en inhägnad gård nånstans, med sina gelikar, vilka nu de här fjantarna är.

Nej, KJ är inte med i filmen.
Citera
2013-05-31, 23:37
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Man kan ju fundera på orsaken till det här, den exakta, utlösande, men i så fall bör den vändas mot GM. Inte mot offret, i det här fallet VB. Folk tycker, säger och gör saker i mängd varje dag. Precis allt kan för en GM vara så fel att våld används, det behöver inte vara dödligt. Skulle vilja påstå att det är meningslöst att fundera på VB, och att tanken i stället kan landa hos KJ, eller kanske ingen. Han är väldigt störd, svår att förstå och därför blev det som det blev.

Visst, men det man funderar på är ju vad som kan ha orsakat att brottet skedde just när det skedde? Varför gick han genom sin impulskontroll just den 4/5? Jag tillhör de som inte tror på slumpen och är hundra på att han inte mördat första bästa tjej han hämtade upp med bilen, trots att han både är störd och även troligtvis var psykiskt sjuk.
Citera
2013-05-31, 23:42
Medlem
CloneWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tror inte det är orsaken. Här ser man lite vad som krävs och det gäller väl dom flesta hemvärnen.
http://nyheter.hemvarnet.se/sodermanland/?action=visaenhet&enhetid=388

Norrbottens
http://nyheter.hemvarnet.se/norrbotten/?action=visaartikel;artikelid=124&mdgruppid=26

Det beror nog lite på var han sökt och vad han sökt det ser ut som att kraven varierar. Men det är dock inget av stor vikt utan han kom inte med helt enkelt. Saken är väl mer så att har han sökt trots att han vet att hans betyg inte räcker? Det låter mer konstigt.

Troligtvis är det så enkelt att någon som nekats göra "riktig militärtjänst" inte heller känns intressant för hemvärnet. Addera sedan andra omständigheter så går det nog att lägga ihop ett och annat.
Citera
2013-05-31, 23:43
Medlem
highfives avatar
Citat:
Snälla alla ...läs denna länk om Gunilla Gerland, hon är nog Sveriges mest kända person med Aspergers Syndrom. Hon är föreläsare, lärare och egen företagare. Jag har hört henne föreläsa 2 ggr.
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/gunilla_gun_och_gunilla/gunilla_gerland.html
Kanske ni får en mer nyanserad bild av personer med denna diagnos. Jag blir mörkrädd när jag hör hur ni generaliserar och späder på. Många personer med AS skulle nog gå oupptäckta förbi om ni mötte dem. Någon psykos drabbades nog inte GM av heller. Psykos är ett allvarligt tillstånd där tillvaron krackelerar och att städa upp efteråt m.m. kan nog anses som en utopi.

Sen kan man nog anta att KJ inte drogade. Han verkar inte vara den typen. Istället en lugn, ganska snäll kille som ofta valde sitt eget sällskap. Ingen kriminell psykopat heller. Så ska man förstå denna handling är det nog viktigt att man inte låter sin egen fantasi skena iväg bara för att man vill ha lite action på denna sida.

Ok så KJ var en helt vanlig, drogfri, snäll, lugn och frisk kille som "råkade" putta omkull henne så hon dog. Eller hon kanske begick självmord? Sedan har det dykt upp någon annan som styckat henne, städat bilen, burit omkring kroppsdelar och planterat dem lite här och var.

Kj var med all säkerhet feldiagnosiserad. Åtminstone hade han iaf inte bara AS.
Senast redigerad av highfive 2013-05-31 kl. 23:47.
Citera
2013-05-31, 23:43
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Nej, skönmåla inte. En del folk (inte alla) med olika handikapp är jävligt jobbiga och ibland farliga. Jag har haft en lite överslätande inställning i tråden, men har tänkt efter lite på hur det varit under skoltiden med de "hopplösa" ungarna i hjälpklassen. Inget roligt alls för oss som måste hantera de här individerna på rasterna, särskilt inte som barn inte får veta att de här ungarna kan vräka ur sig vad som helst, hugga folk i ryggen med pennor och verktyg med mera. De där små idioterna kan skada folk för livet, och det är omvärldens fel. Bristande information är roten till det onda. Om vi fått veta vad de här "hjälpklassungarna" kunde ställa till med så hade det skonat många från verkligt tråkiga upplevelser.

Jag tror att brottet, VB och KJ också kan vara en härva av bristande samhällsinsatser. KJ klarade sig till gymnasiet, sedan brast det. VB klarade sig till universitetet, sedan verkade det inte fungera längre. Omvärlden står och säger "de är duktiga, de är bra" när sanningen är att de har det skitsvårt av olika anledningar.
Citera
2013-05-31, 23:44
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av africancoffee
Om nu det visar sig att KJ är skyldig till mordet. Han är i dagsläget häktad på sannolika skäl.

Vad driver egentligen honom att vara med på söken efter VB som MPS anordnade?

Är det för att hälla sig á jour med var MPS söker?
Visa sina medmänniskor att han bryr sig?
Minska misstankarna mot honom?
Att han på nåt märkligt sätt ville övertyga sig själv att han var oskyldig?
Spela en huvudroll i ett drama som han själv varit med att starta?
Blivit ombedd att medverka av någon som hjälpt honom att göra sig av med kroppen?

Näst sista alternativet, samt första.
Citera
2013-05-31, 23:46
Medlem
ME077s avatar
KJ i 15-årsåldern?

http://m.hi5.com/photo_view.html?photoId=28407707&chrome=profile&ui d=10468874
Citera
2013-05-31, 23:46
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattnatten
Nu måste jag fråga. Det finns ju en kompis som är nämnd, Rob*n. Han som bl. a. postade en "satanist film" (bara skämt skulle jag säga) på fejjan men också en kompis till KJ. Här är en annan film från hans sida, är inte det den beryktade AB? (Kanske är det så att alla känner varandra i Norrland.)

http://www.facebook.com/photo.php?v=1161391402051&set=vb.1445803303&type=3 &theater

Det är den beryktade.
Citera
2013-05-31, 23:50
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattnatten
Nej, KJ är inte med i filmen.

Nej KJ är inte med men han är med i F*ä**arens album, både på bild och filmklipp. Så den gemensamma nämnaren är då alltså F*ä**aren som känner både AB och KJ
Citera
2013-05-31, 23:54
Medlem
KiaWs avatar
Nu får det räcka med diskussioner om diverse diagnoser, vill man fortsätta går det bra i forumsdelen Psykologi alternativt underforumet Psykiatri.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in