2013-05-31, 18:47
Medlem
PositiveNegatives avatar
Tja, jag behöver verkligen er hjälp nu. Min kompis farsa har börjat skjuta amfetamin, han är världens mest underbara person och det är sjukt olikt honom.

Bakgrund:
Kompisens farsa är som sagt hur jävla underbar som helst, omtyckt av alla. Han har från och till haft alkoholproblem. Hans livs kärlek gick bort för ett tag sen vilket knäckte honom helt men det har gått såpass lång tid nu att det inte borde spela någon roll. Det enda vi har känt till har varit hans alkoholvanor, vilka så klart blev ganska illa efter bortgången. Hans pappa har alltid haft ett jobb och skött det, god hygien etc. men de senaste veckorna har han börjat se lite sliten ut, som om han åldrats några år. Annars har det inte varit någon skillnad alls, träffade honom för bara en vecka sedan, märkte ingenting. Min polare bor inte hemma längre. Inte för att jag tror att det spelar någon roll men han brukade röka hasch på 70-talet som alla andra. Han är strax över 50 år.

Han är helt enkelt en helt vanlig Svensson fast mycket snällare och mycket mer godhjärtad än den vanliga svensken.

Hur vi fick reda på det:
Min kompis var hemma hos sin far och städade när han hittade en kanyl i ett skåp. Han frågade sin pappa varför den låg där varpå hans pappa bröt ihop och berättade att han börjat skjuta amfetamin. Min kompis blev helt chockad och frågade ingenting mer, han bara lovade att inte berätta för någon. De ska träffas i kväll så jag kommer att uppdatera vad som händer. Vi vet inte hur han får tag på skiten men han känner väldigt mycket folk, säkert finns det någon skummis bland hans kompisar.

Jag bryr mig för att jag tycker om min kompis och hans familj otroligt mycket, jag känner även hans pappa väldigt bra. Frågan är vad det finns att göra.. Jag och min kompis kommer ingenstans med det här.
Citera
2013-05-31, 19:01
Medlem
SYSTEMexes avatar
är han beroende?

ge han lite cb ist för sån där'n skit
Citera
2013-05-31, 19:01
Medlem
Är det meningen man ska känna nån överdriven empati och vilja till att hjälpa för att han är världens underbaraste?

Det finns nog ingen större quick-fix att komma över ångest/depression och missbruk.

Kan ju börja med att snacka med honom, fråga om han vill ha hjälp. Be han gå till läkarn eller nåt. Som alla andra.
Citera
2013-05-31, 19:20
Medlem
PositiveNegatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
är han beroende?

ge han lite cb ist för sån där'n skit

Ingen aning men antagligen, vi får se.

Ska CB hjälpa? Jo precis..

Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Är det meningen man ska känna nån överdriven empati och vilja till att hjälpa för att han är världens underbaraste?

Det finns nog ingen större quick-fix att komma över ångest/depression och missbruk.

Kan ju börja med att snacka med honom, fråga om han vill ha hjälp. Be han gå till läkarn eller nåt. Som alla andra.

Nej men det säger kanske ett och annat om vilken typ av person vi har och göra med. Situationen är unik och jag försöker förklara vilken typ av person han är för att folk ska förstå hela situationen.

Glömde kanske nämna att kompisens farfar var manodepressiv och alkoholist. Depressioner finns i släkten och det är inte alls omöjligt att depressionen sen hans fru bortgång sitter kvar.

Vad ska man säga? Hur ska man lägga fram det?
Citera
2013-05-31, 19:40
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Frågan är varför han började skjuta det direkt, och inte bara snorta? Dom flesta "nybörjare" börjar nog inte med att skjuta det, utan provar nog för det mesta att snorta eller bomba först..

Du kanske bör ställa den frågan?
Och kan han ha missbrukat amfetamin förut utan att någon hade någon aning?

Jag vet att som bipolär, så vill man ofta prova "vad som helst", men att direkt koppla detta till den sjukdomen är nog lite att ta i.
Bipolär är ärftligt dock, har för mig att det ligger på ca 25%.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-05-31 kl. 19:42.
Citera
2013-05-31, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PositiveNegative
Ingen aning men antagligen, vi får se.

Ska CB hjälpa? Jo precis..

Citat:
Nej men det säger kanske ett och annat om vilken typ av person vi har och göra med. Situationen är unik och jag försöker förklara vilken typ av person han är för att folk ska förstå hela situationen.

Glömde kanske nämna att kompisens farfar var manodepressiv och alkoholist. Depressioner finns i släkten och det är inte alls omöjligt att depressionen sen hans fru bortgång sitter kvar.

Vad ska man säga? Hur ska man lägga fram det?

Alla missbruk bottnar väl i något.

Och om han nu är inne i depression så är det bättre han (miss)brukar CB än tjack. Eller så går han till läkarn, och får lagliga droger.

Alternativt tar han sig i kragen.
Citera
2013-05-31, 19:44
Bannlyst
Det är inte din farsa, låt han förstöra sitt liv.
Citera
2013-05-31, 19:45
Medlem
Citat:

Det kanske det gör för den stora mängden, men absolut inte alltid.
Citera
2013-05-31, 19:57
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn1ckers

Men herregud, ha lite medkänsla! Förstör ditt eget liv pajjas!
Citera
2013-05-31, 19:59
Medlem
PositiveNegatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Frågan är varför han började skjuta det direkt, och inte bara snorta? Dom flesta "nybörjare" börjar nog inte med att skjuta det, utan provar nog för det mesta att snorta eller bomba först..

Du kanske bör ställa den frågan?
Och kan han ha missbrukat amfetamin förut utan att någon hade någon aning?

Jag vet att som bipolär, så vill man ofta prova "vad som helst", men att direkt koppla detta till den sjukdomen är nog lite att ta i.
Bipolär är ärftligt dock, har för mig att det ligger på ca 25%.
Vi tror ju att han har börjat snorta, att börja skjuta tjack är inget man hoppar på i början som du säger. Vi har ingen aning om hur länge han kan ha hållit på men inte över ett år, det är vi nästan säkra på. Vi vet att han haft tillgång till opiater en längre tid men om han tagit det har vi ingen aning om. Hans fru fick opiater utskrivet i och med att hon hade cancer och en hel del blev över när hon gick bort.

25% stämmer mycket bra, läser psykologi.

Citat:

Och om han nu är inne i depression så är det bättre han (miss)brukar CB än tjack. Eller så går han till läkarn, och får lagliga droger.

Alternativt tar han sig i kragen.
Men om du vet vad CB och vad amfetamin är så vet du också att det är två helt olika droger. Man hoppar inte över till CB över en dag och byter beroende.

Vi vill ju att han ska sluta knarka och hjälpa honom med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sn1ckers

Hm.. Bra idé, skiter i allt för att du sa det. Hans pappa är ju trots allt inte min kompis och jag har inte alls blivit en del av familjen efter alla dessa år.
Citera
2013-05-31, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PositiveNegative
Vi tror ju att han har börjat snorta, att börja skjuta tjack är inget man hoppar på i början som du säger. Vi har ingen aning om hur länge han kan ha hållit på men inte över ett år, det är vi nästan säkra på. Vi vet att han haft tillgång till opiater en längre tid men om han tagit det har vi ingen aning om. Hans fru fick opiater utskrivet i och med att hon hade cancer och en hel del blev över när hon gick bort.

25% stämmer mycket bra, läser psykologi.

Har bekanta som använt amfetamin i många år, men aldrig skulle få för sig att skjuta. Så det ligger ju nära tillhands att han har någon kompis som gör det och som har visat honom hur han ska göra. Sedan blev han fast, -sjukt mycket svårare att sluta om man börjat skjuta som sagt.

Har också en förmodad bipolär väninna som började med amfetamin. Hon tog det nog varje dag i kanske 2 år. Sedan slutade hon tvärt från ena dagen till den andra. Så det går faktiskt även om jag nu kommer att få motstånd från inbitna knarkare som inte klarar det.

Det är svårt att råda dig. En annan bekant hade ett såpass fint umgänge (som inte brukade) som faktiskt gjorde en intervention med honom. Jag tycker inte man hör ofta om just det här i Sverige, men i USA händer det hela tiden. Det baseras förstås på att man innerst inne tror att personen som missbrukar vill sluta.
Sedan om den personen inser att han/hon har så otroligt goda vänner/familj omkring sig som vill ens bästa - ja det är riktigt mäktigt.

Kunde en intervention vara något för er? Fundera på det, läs gärna lite på om hur det går till. (google är bra). Sedan måste det planeras bra, och ni måste veta vad ni ska säga, eller eventuellt läsa upp tankar och förhoppningar som ni skrivit ner. Det behöver inte vara en "big thing", så att ni känner att det skulle vara för svårt att utföra, -utan försök att inte överdriva eller överdramatisera det hela.
Citera
2013-05-31, 21:14
Medlem
hundsatans avatar
EXODUS 21:17: and again in LEVITICUS 21:9 “And he who curses his father or his mother shall surely be put to death.”
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in