Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Hundratals i Sverige som är 2.06 alltså, hur lång är den längste fan då?.
Ungefär en på 20000 män blir 206cm eller längre i Sverige. Räknar vi på drygt 3.5 miljoner män över 18 år så kan vi komma fram till att det finns som mest 175 män i Sverige som är i den längden eller längre. I sjäva verket lite färre eftersom en del äldre krymper någon eller några centimeter med hög ålder.
Vad gäller Hans Rosenfeldt så tvivlar jag på att han skulle vara 206cm även om han själv hävdar detta. Detta efter att jag sett denna bilden:
http://aom99.files.wordpress.com/2009/02/0003.jpg?w=300&h=208
Där står han raklång rygg mot rygg med Johan Wester som är 198 cm lång. Och som synes är det inte mer än ca 5cm dem emellan vilket ger en längd på Hans som är 203cm. Så jag tror inte han är längre än 203cm i verkligheten. Hans kanske är en sådan där som anger sin längsta längd precis när man klivit upp på morgonen. Men det är inte korrekt!
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Längst någonsin var Gustaf Edman 2.42.
Per-Ola Karlsson med sina 2.17 har utsetts till Sveriges längsta man.
http://www.metro.se/nyheter/per-ola-217-centimeter-ar-langst-i-sverige/Objglj!21_1614-42/
Kanske finns det någon som är ännu längre.
I samma artikel kan vi läsa att Världens längsta man är Ukrainaren Leonid Stadnyk som skulle ha varit 257 cm. Det visade sig att det var en bluff, han vägrade kontrollmätas enligt Guinness regler och finns inte längre med. Han var troligtvis inte mer än 230cm. Vad gäller Sveriges längsta man så vet jag att det i Umeå skall finnas en viss Anders (har glömt efternamnet)som är 219cm lång som var den längste medlemen i King Size Club Sweden (föreningen för långa människor) och var aktiv på deras forum (som inte finns mer). Rent statistiskt så är det ungefär 1 på 1 miljon män som är 217 cm eller längre, det innebär att det borde finnas 3-4 män i Sverige som är så långa. Det stämmer bättre överens med en längsta längd på 219cm i Sverige eftersom det då är 1 på 4 miljoner som statistiskt når den längden. Så att den längste heter Anders och bor i Umeå med längden 219 cm finner jag mer sannolikt.