2013-05-31, 14:07
Medlem
fakirens avatar
Jag ska åka utomlands i en vecka och är samtidigt inskriven hos Arbetsförmedlingen. Godkänner dom att man åker på utlandsresor medans man är inskriven hos dom eller blir man utskriven för att man inte är tillgänglig för arbetsmarknaden under den veckan?

Tack på förhand!
Citera
2013-05-31, 14:14
Medlem
Du kan ju säga att du ska söka jobb utomlands. Det är ju bara att fråga någonstans efter jobb så har du sökt ett jobb.
Citera
2013-05-31, 14:15
Medlem
Beror på. Är du inne i någon form av åtgärd eller jobbgaranti? Det är nämligen skillnad om man åker bort när man inte har någon aktivitet och inte gör något särskilt om dagarna, eller om man är inskriven i en aktivitet eller jobbgaranti. Har man dessutom aktivitetsstöd (vet inte hur det är med a-kassa), så kan man ta ledigt. Antingen "övrig frånvaro" och dessa dagar får du inte betalt för. Sedan kan man ha rätt till 20 dagars ledighet med ersättning. Då brukar kravet finnas att man ska kunna ta sig till Arbetsförmedlingen eller en eventuell jobbintervju inom 48 timmar.

Det var i alla fall den informationen jag fick av en arbetsförmedlare en gång.
Citera
2013-05-31, 14:17
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Beror på. Är du inne i någon form av åtgärd eller jobbgaranti? Det är nämligen skillnad om man åker bort när man inte har någon aktivitet och inte gör något särskilt om dagarna, eller om man är inskriven i en aktivitet eller jobbgaranti. Har man dessutom aktivitetsstöd (vet inte hur det är med a-kassa), så kan man ta ledigt. Antingen "övrig frånvaro" och dessa dagar får du inte betalt för. Sedan kan man ha rätt till 20 dagars ledighet med ersättning. Då brukar kravet finnas att man ska kunna ta sig till Arbetsförmedlingen eller en eventuell jobbintervju inom 48 timmar.

Det var i alla fall den informationen jag fick av en arbetsförmedlare en gång.

Tack för svaret!

Så det kanske är värt att jag hör av mig till arbetsförmedlingen om min resa istället för att dom kanske hör av sig till mig och jag säger att jag är utomlands och kan inte komma.
Citera
2013-05-31, 14:21
Medlem
fakirens avatar
Kom på att man kan chatta med en arbetsförmedlare på deras hemsida. Jag startar en chatt och återkommer med svar då jag antar att jag inte är den enda i Sverige som undrar detta.

EDIT:

Citat:
14:20:33 Chatten är placerad i kö -
14:20:35 Arbetsförmedlare Karin har kommit in i chatten
14:20:35 Karin Välkommen, jag heter Karin, vad kan jag hjälpa till med?
14:21:26 Jag Hejsan! Om man ska åka på en utlandsresa medans man är inskriven hos er, vad händer då?
14:22:41 Karin Hej!
Om du åker utomlands behöver du meddela oss detta. Du kan ringa oss på kundtjänst, tel 0771-416 416, så hjälper vi dig.
14:23:06 Jag Jag blir inte utskriven för att jag ska utomlands va? Det ända som händer är väl att jag blir av med ersättningen den tiden jag är borta?
14:23:24 Jag Det var mer det jag undrade bara!
14:24:28 Karin Du kan kvarstå inskriven, men utan ersättning om du inte kan avbryta resan och ta ett arbete. Ring oss så förklarar vi mer.
14:25:08 Jag Okej tack så mycket! Det var det jag undrade!
Senast redigerad av fakiren 2013-05-31 kl. 14:27.
Citera
2013-05-31, 14:45
Medlem
Germanofils avatar
Var inskriven på AF under ca ett halvår när jag jobbade deltid och stämplade deltid. De hörde i princip aldrig av sig och jag gjorde 2-3 kortare utlandsresor under denna period utan att de märkte ett skit. Skulle tippa på att du kan göra likadant om du nu inte har en nitisk handläggare.
Citera
2013-05-31, 14:50
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Var inskriven på AF under ca ett halvår när jag jobbade deltid och stämplade deltid. De hörde i princip aldrig av sig och jag gjorde 2-3 kortare utlandsresor under denna period utan att de märkte ett skit. Skulle tippa på att du kan göra likadant om du nu inte har en nitisk handläggare.

Jag har en aktivitet just nu och går hos Miroi. Jag är där en dag i veckan för att diskutera med min handläggare om vad som är nytt och hur mycket jobb jag har sökt osv.
Citera
2013-05-31, 15:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
Jag har en aktivitet just nu och går hos Miroi. Jag är där en dag i veckan för att diskutera med min handläggare om vad som är nytt och hur mycket jobb jag har sökt osv.

Då måste du be om ledighet om du skall ut och resa. Hade du inte varit i aktivitet hade det inte varit några problem att vara borta utan då hade du antagligen kunnat söka en del jobb innan du åker och sedan på återbesöket redovisa vad du sökt... men nu blir det svårare eftersom du är i arbetsträning eller dagis på dagarna.
Citera
2013-05-31, 18:06
Medlem
Stone..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
Jag ska åka utomlands i en vecka och är samtidigt inskriven hos Arbetsförmedlingen. Godkänner dom att man åker på utlandsresor medans man är inskriven hos dom eller blir man utskriven för att man inte är tillgänglig för arbetsmarknaden under den veckan?

Tack på förhand!
Du har rätt att ta ut två veckor ledigt varje sommar och fortfarande få pengar för dom dagarna du har tagit ledigt.
Citera
2013-05-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone..
Du har rätt att ta ut två veckor ledigt varje sommar och fortfarande få pengar för dom dagarna du har tagit ledigt.
Var har du fått det ifrån? Den som är i Jobbgarantin kan få 4 veckor ledigt med betalning om man inte pajar en chans att få jobb genom att vara ledig. Men det gäller bara dem som är i jobbgarantin. Inga andra.
Senast redigerad av sydsidan 2013-05-31 kl. 19:42. Anledning: lade till "med betalning"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in