2013-05-24, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Edit: Bladsidorna pekar oftast mer uppåt strax efter vattning, antar att du vattna stax före bilden togs?
Mvh
Okej, nej faktiskt inte, minns jag rätt togs fotot mer än ett dygn efter vattning. Försöker vattna sparsamt men jag tycker det är så svårt att veta, de verkar dricka så olika också. Har både vermiculite och perlit i jorden så jag kanske vågar vara ännu mer sparsam om du anar övervattning?

Med bladsidorna, menar du hela bladet eller bara själva taggarna? (för vissa blad är ju mer "v-formade" än andra och på vissa blad står enbart taggarna uppåt)

Ska titta imorgon hur de ser ut ovattnade för nu sover flickorna Stort tack!
Citera
2013-05-24, 03:04
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneppons
Okej, nej faktiskt inte, minns jag rätt togs fotot mer än ett dygn efter vattning. Försöker vattna sparsamt men jag tycker det är så svårt att veta, de verkar dricka så olika också. Har både vermiculite och perlit i jorden så jag kanske vågar vara ännu mer sparsam om du anar övervattning?

Med bladsidorna, menar du hela bladet eller bara själva taggarna? (för vissa blad är ju mer "v-formade" än andra och på vissa blad står enbart taggarna uppåt)

Ska titta imorgon hur de ser ut ovattnade för nu sover flickorna Stort tack!

Jag menar taggarna , och ja cirkus 12-24h efter vattning då dem börjat suga åt sig vattnet, alltså inte strax efter, kanske formulerade mig lite fel, hursom ser bra ut!
Citera
2013-05-27, 09:49
Medlem
Hej odlingskollegor.

Debut för mig i denna del av forumet och även debut som odlare. Som ni säkert gissar har jag ett par plantor som mår lite smådåligt och önskar era tips om vad som kan vara fel. Först lite fakta:

Strain: Bluestreak auto (beställde från cannaseeds)
Ålder: cirka 3 veckor.
Substrat: Blomjord från Granngården, torvmull och sånt där vitt som ser ut som frigolit.
Näring: inte tillsatt något alls än så länge, har läst mig till att man ska vänta med det.
Vattnar: typ var 5:e dag, har väntat tills det inte känns fuktigt när man känner en bit ner.
Belysning: jag har dem på en bricka som jag ställer utomhus när solen lyser och tar in om det blåser för mycket eller ska regna. Tanken är att plantera ut dem när de blivit lite större.

Jag bekymrar mig över 3 saker:

1. Jag tycker att de ser riktigt små ut, ingen planta är ens 10cm hög. Om jag förstått det korrekt så innebär "auto" att de kommer börja blomma om 4-5 veckor och jag gissar att det inte kommer bli någon större skörd på dessa om de idag är så här små.

2. Jag har 2 plantor som fått brända/gulnade kanter, konstigt att detta bara drabbar 2 då alla mina plantor har haft exakt samma förutsättningar. Jorden är fuktig 2 cm ner. Bild här:
https://anonfiles.com/file/a61cce0f8beac0df5748111c6096a6f5

3. Jag har även 2 plantor vars blad verkar skrumpna. Även här är jorden fuktig. Bild här:
https://anonfiles.com/file/d1a0b97fd40f0f12d75f149a70cda653

Tror ni att de får för lite ljus när jag bara tar ut dem dagtid? Är det dags att börja med näring? Var jag lat och snål när jag inte ansträngde mig med "bra" jord, kollade ph-värde med mera?

Mitt mål är egentligen bara att se om det funkar och förhoppningsvis få ut ett par gram för eget bruk. Jag röker inte regelbundet och gjorde detta mest av nyfikenhet så jag är helt ok med att det inte blir någon större skörd.

Tacksam för tips!!

Med vänlig hälsning / Moi
Citera
2013-05-27, 10:09
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moi-mukulat
Hej odlingskollegor.

Debut för mig i denna del av forumet och även debut som odlare. Som ni säkert gissar har jag ett par plantor som mår lite smådåligt och önskar era tips om vad som kan vara fel. Först lite fakta:

Strain: Bluestreak auto (beställde från cannaseeds)
Ålder: cirka 3 veckor.
Substrat: Blomjord från Granngården, torvmull och sånt där vitt som ser ut som frigolit.
Näring: inte tillsatt något alls än så länge, har läst mig till att man ska vänta med det.
Vattnar: typ var 5:e dag, har väntat tills det inte känns fuktigt när man känner en bit ner.
Belysning: jag har dem på en bricka som jag ställer utomhus när solen lyser och tar in om det blåser för mycket eller ska regna. Tanken är att plantera ut dem när de blivit lite större.

Jag bekymrar mig över 3 saker:

1. Jag tycker att de ser riktigt små ut, ingen planta är ens 10cm hög. Om jag förstått det korrekt så innebär "auto" att de kommer börja blomma om 4-5 veckor och jag gissar att det inte kommer bli någon större skörd på dessa om de idag är så här små.

2. Jag har 2 plantor som fått brända/gulnade kanter, konstigt att detta bara drabbar 2 då alla mina plantor har haft exakt samma förutsättningar. Jorden är fuktig 2 cm ner. Bild här:
https://anonfiles.com/file/a61cce0f8beac0df5748111c6096a6f5

3. Jag har även 2 plantor vars blad verkar skrumpna. Även här är jorden fuktig. Bild här:
https://anonfiles.com/file/d1a0b97fd40f0f12d75f149a70cda653

Tror ni att de får för lite ljus när jag bara tar ut dem dagtid? Är det dags att börja med näring? Var jag lat och snål när jag inte ansträngde mig med "bra" jord, kollade ph-värde med mera?

Mitt mål är egentligen bara att se om det funkar och förhoppningsvis få ut ett par gram för eget bruk. Jag röker inte regelbundet och gjorde detta mest av nyfikenhet så jag är helt ok med att det inte blir någon större skörd.

Tacksam för tips!!

Bild 1: Övervattning! och ev. brännskador från lampa.
Bild 2: Övervattning!

Har ingenting med näring att göra vad jag kan se på dina bilder.

Vad använder du för lampa samt avstånd från lampan till toppen av plantan/orna?
vad har du för storlek på krukorna i liter?

Vad det vita "frigoliten" som du nämde antar jag är vermikulit.

Som jag kan nämna rent av nu är att du borde ha tagit mindre krukor från frö tills dem växt till sig, för att sedan plantera om dem till större krukor. Antar att du tänkt köra samma kruka hela vägen ut, större kruka kräver mer vatten för att nå rötternas all utspridning, därmed håller vattnet kvar sig längre ner i jorden oavsett om det känns "Torrt" 2cm ner.

Kanske därför du vattnar var 5e dag, men det är hela tiden blött längre ner i jorden vilket är din orsak till att dina damer ser ut som dem gör.

Att tänka på för att spec. försöka rädda plantorna är att du använder dig av mindre vatten!!

Låt säga att du vattnade nu för 4dagar sedan och tänkt vattna igen imorgon så vänta 3-4 dagar längre innan nästa vattning denna gång!, nu är det viktigt att du får stortsett all jord i hela krukan till att bli "Kruttorr" inte bara 2-3cm ner i jorden!!, därefter vattnar du med mindre vatten!!

//Kungkran
Citera
2013-05-27, 10:30
Medlem
Citat:
Bild 1: Övervattning! och ev. brännskador från lampa.
Bild 2: Övervattning!

Har ingenting med näring att göra vad jag kan se på dina bilder.

Vad använder du för lampa samt avstånd från lampan till toppen av plantan/orna?
vad har du för storlek på krukorna i liter?

Vad det vita "frigoliten" som du nämde antar jag är vermikulit.

Som jag kan nämna rent av nu är att du borde ha tagit mindre krukor från frö tills dem växt till sig, för att sedan plantera om dem till större krukor. Antar att du tänkt köra samma kruka hela vägen ut, större kruka kräver mer vatten för att nå rötternas all utspridning, därmed håller vattnet kvar sig längre ner i jorden oavsett om det känns "Torrt" 2cm ner.

Kanske därför du vattnar var 5e dag, men det är hela tiden blött längre ner i jorden vilket är din orsak till att dina damer ser ut som dem gör.

Att tänka på för att spec. försöka rädda plantorna är att du använder dig av mindre vatten!!

Låt säga att du vattnade nu för 4dagar sedan och tänkt vattna igen imorgon så vänta 3-4 dagar längre innan nästa vattning denna gång!, nu är det viktigt att du får stortsett all jord i hela krukan till att bli "Kruttorr" inte bara 2-3cm ner i jorden!!, därefter vattnar du med mindre vatten!!

//Kungkran

Stort tack för svar!! Jag har ju ingen lampa, kör bara med solsken som jag skrev, flyttar alla plantor ut i trädgårn på dagen och tar in dem på kvällen. Krukorna är på cirka 1 liter. Jag förgrodde mellan fuktigt hushållspapper och planterade när det kommit ut en svans.

Du har rätt, vermikulit hette det, såg en massa filmklipp där detta användes så då ville inte jag vara sämre. Jo, tanken var att köra på samma krukor hela vägen, jag inser att jag borde ha börjat mindre och sedan växlat upp. Jag ska absolut testa att avstå från vattning även om det känns konstigt att bladen gulnar/torkar av för lite vatten.

En annan nackdel som jag gissar är relaterat till för stora krukor är att mina plantor verka ha svårt att rota sig, de böjer sig vid minsta vind, inte så att de knäcks men de lägger sig liksom ner. Jag har en känsla av att de inte har så mycket rötter än.

Vad tror du om slutstorleken/eventuell skörd? Kommer jag få något alls av dessa eller har jag slarvat för mycket?

Tack för din hjälp!!

Citera
2013-05-27, 11:14
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moi-mukulat
Stort tack för svar!! Jag har ju ingen lampa, kör bara med solsken som jag skrev, flyttar alla plantor ut i trädgårn på dagen och tar in dem på kvällen. Krukorna är på cirka 1 liter. Jag förgrodde mellan fuktigt hushållspapper och planterade när det kommit ut en svans.

Du har rätt, vermikulit hette det, såg en massa filmklipp där detta användes så då ville inte jag vara sämre. Jo, tanken var att köra på samma krukor hela vägen, jag inser att jag borde ha börjat mindre och sedan växlat upp. Jag ska absolut testa att avstå från vattning även om det känns konstigt att bladen gulnar/torkar av för lite vatten.

En annan nackdel som jag gissar är relaterat till för stora krukor är att mina plantor verka ha svårt att rota sig, de böjer sig vid minsta vind, inte så att de knäcks men de lägger sig liksom ner. Jag har en känsla av att de inte har så mycket rötter än.

Vad tror du om slutstorleken/eventuell skörd? Kommer jag få något alls av dessa eller har jag slarvat för mycket?

Tack för din hjälp!!

1L krukor för 3veckors gamla damer skall inte vara några problem igentligen, hur det ut i botten på krukorna osv? bra med hål så det kommer in luft osv?

Kan även hänga på vädret, läste bara inlägget jag citera förut så visste inte om att du körde utomhus, men somsagt, akta övervattning. du ser på bladens toppar (allra längst ut på bladen) när dem börjar vika sig/gulna för att sedan dö innåt mot stammen på bladet, tecken på övervattning

Vilken odlingszon i sverige finns du i?

Mvh
Citera
2013-05-27, 11:21
Medlem
Citat:
1L krukor för 3veckors gamla damer skall inte vara några problem igentligen, hur det ut i botten på krukorna osv? bra med hål så det kommer in luft osv?

Kan även hänga på vädret, läste bara inlägget jag citera förut så visste inte om att du körde utomhus, men somsagt, akta övervattning. du ser på bladens toppar (allra längst ut på bladen) när dem börjar vika sig/gulna för att sedan dö innåt mot stammen på bladet, tecken på övervattning

Vilken odlingszon i sverige finns du i?

Mvh

Jodå, krukorna har hål i botten så vatten kan rinna ut och luft komma in. Jag är i relativ närhet till Stockholm och odlingszonen borde vara mellan 2 och 3.

Återigen, tack för att du tog dig tid!! Jag ska testa mindre vatten och håller tummarna för att det ska funka.

Citera
2013-05-27, 12:23
Medlem
tjackrunkarns avatar
5-6v 12/12

https://anonfiles.com/file/3def429cc20982204bbf56cde38b581a

någon?
Citera
2013-05-27, 12:53
Medlem
Likbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackrunkarn
5-6v 12/12

någon?

Ser ut som Magnesiumbrist. Jag tror inte du gett den för lite, magnesium förekommer i jord och i vissa näringar. Istället tror jag rötterna inte kan ta upp det på grund av att jorden har fel ph. Kan även bero på kall/blöt jord.

Flusha dina blommor ordentligt.

Sen borde du städa ditt utrymme lite, de där döda bladen ska absolut inte ligga i hög i hörnet. Det är ett utomordentligt ställe för skadedjur och mögel att bildas.
Citera
2013-05-27, 13:35
Medlem
Edit: Fel tråd...
Citera
2013-05-27, 14:22
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackrunkarn
5-6v 12/12

någon?

Ditt problem är pH-värdet, till 99% säker.

Edit: som Likbent säger, tror det hänger på det, dock svårt att säga att det kan ha med Mg-brist att göra då dessa 2 problem är väldigt lika, men somsagt Mg-brist samt fel pH-balans går ihop med varandra.

//Kungkran
Senast redigerad av Kungkran 2013-05-27 kl. 14:39.
Citera
2013-05-30, 17:18
Medlem
Korneliuss avatar
Behöver lite hjälp med att kolla upp mina fastbuds. Har kört någorlunda regelbunden vattning var 4-5 dag men har inte kollat upp ph värdet.
Jag har en 600W HPS och x antal fläktar så det ska va bra luftcirkulation och ljus.

http://minfil.org/7dR0b4b3b2/IMG_165857.jpg

Lite blött för jag duschade plantorna innan foto, för lite extra fuktighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in