2013-05-30, 15:37
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Två kommentarer:

Den ena är att du inte är någon vidare analytiker. Det är inte illa ment.

Det är ca 30 % som anser att hårdare tag är melodin, vilket skulle kunna betyda att man är SD-orienterad.

Sedan är det i runda slängar 70 % som begriper att skola och utbildning är helt vitalt för en attitydförändring OCH en verklig påverkan på situationen på lång sikt. Tror du inte att det trots allt finns SD:are som inser samma sak?

En ren miss i undersökningen är att frågorna inte redovisas korsvis, för det är extremt tänkbart att kombinationer av "mer skola" ihop med minst ett "ordningsalternativ" är en större kioskvältare än någon annan kombination. I alla fall vill jag att det skall vara så.

Men inget i undersökningen pekar på att det skulle vara negativa resultat för SD.

Det stämmer. Inget direkt negativt för SD. Det saknas dock alternativ och en sådan här opionsundersökning är extremt trubbig och det är som uppgjort för tolkningar.

Personligen håller jag med Dallas i Rosengård. Den här snubben: http://politikfakta.se/wp-content/uploads/2013/01/266811_394316070660134_650072863_o.png

Minns honom i ett TV-program en gång, där han sa ungefär: "om ett barn gör något dumt: samla då socialen, försäkringskassan och polisen och gör ett hembesök hos föräldrarna. Förklara för föräldrarna att om barnen gör något dumt mer, så ryker bidragen."

Dallas menade att efter ett sådant besök skulle man aldrig mer få problem med det barnet. Föräldrarna skulle ta ansvar för sina barn och barnet skulle hållas borta från problem och kunna växa upp och bli skötsam.

Jag tror att denna typ av regler - i värsta fall återtaget medborgarskap för hela familjen och utvisning - skulle vara extremt effektivt. Och till stor gagn, inte bara för samhället utan även för bråkstakarna.

I denna demoskops undersökning fanns inte ens föräldra-ansvaret med som ett alternativ! Och det räcker inte med allmänt bladder om ansvar - det måste finnas bestraffningsmöjligheter om inte ansvar tas.

En nära bekant fick t.ex. sin bils fönsterrutor krossade av somaliebarn. Flera vittnen på gården hade sett det hela. Min farbror gick upp till föräldrarna och fick sig en utskällning utan dess like "RASIST!". Hans son gick dit istället och fick samma utskällning. Till slut ringde de polisen som rekommenderade honom att ta kontakt med sitt försäkringsbolag. I ett föräldra-ansvars-Sverige hade förädrarna direkt gått till sina barn och läxat upp dem. Annars vankades indragna bidrag och eventuell utvisning. För vissa tycks hårda tag vara det enda som fungerar.

Eftersom du är bergakungen, så undrar du: vad skall man göra om de inte lever på bidrag eller om de är etniska svenskar. Tja, utvisning kan ändå vara aktuell för arbetande invandrare. Men i första hand och speciellt för svenskar, så hamnar notan för förstörelsen på föräldrarna. Varenda krona skall betalas tillbaka. Är detta känt sedan innan, att man kan hamna i det läget, så kommer föräldrar att vara mer intresserade av vad ens barn håller på med.
2013-05-30, 15:46
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Två kommentarer:

Den ena är att du inte är någon vidare analytiker. Det är inte illa ment.

Det är ca 30 % som anser att hårdare tag är melodin, vilket skulle kunna betyda att man är SD-orienterad.

Sedan är det i runda slängar 70 % som begriper att skola och utbildning är helt vitalt för en attitydförändring OCH en verklig påverkan på situationen på lång sikt. Tror du inte att det trots allt finns SD:are som inser samma sak?

En ren miss i undersökningen är att frågorna inte redovisas korsvis, för det är extremt tänkbart att kombinationer av "mer skola" ihop med minst ett "ordningsalternativ" är en större kioskvältare än någon annan kombination. I alla fall vill jag att det skall vara så.

Men inget i undersökningen pekar på att det skulle vara negativa resultat för SD.
Även din analys sviktar när du delar upp deltagarna i två kategorier. Notera att deltagarna har fått använda upp till tre svarsalternativ. Det finns anledning att tro att många har valt både ock och inte antingen eller i de kategorier du skisserar. I snitt har de valt ungefär en del hårdare tag och två delar ökade resurser.
2013-05-30, 15:52
Medlem
Kavalleristens avatar
Helt ok resultat från Novus. 9,2 av en telefonundersökning är helt ok. Det riktiga siffrorna borde ligga på minst 11. Kommer det någon annan undersökning denna månad?
2013-05-30, 15:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Sista inlägget i en meningslös diskussion om påvens skägg. En ökning eller minskning som ligger inom den statistiska felmarginalen är inget att fästa något som helst värde i. Blev det tydligar nu?
Alltså en helt meningslös undersökning. Inga förändringar i opinionen går att säkerställa, för de ligger alla inom den statistiska felmarginalen. Man kan alltså lika gärna kika på den förra undersökningen för att skapa sig en bild av opinionsläget. Ändå svamlar Novus om förändringar hit och dit i sin rapport. Seriöst?
http://www.novus.se/media/15049/novus_v_ljarbarometer_30_maj_2013.pdf
2013-05-30, 16:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Eftersom du är bergakungen, så undrar du: vad skall man göra om de inte lever på bidrag eller om de är etniska svenskar. Tja, utvisning kan ändå vara aktuell för arbetande invandrare. Men i första hand och speciellt för svenskar, så hamnar notan för förstörelsen på föräldrarna. Varenda krona skall betalas tillbaka. Är detta känt sedan innan, att man kan hamna i det läget, så kommer föräldrar att vara mer intresserade av vad ens barn håller på med.

Eftersom jag är Bergakungen så undrar jag inte det. Jag vet redan att det institut du efterlyser finns, och det har varit omdiskuterat, kan jag berätta. Föräldrar ÄR skadeståndsskyldiga för sina barns tilltag, inom vissa (visserligen mycket rimliga) gränser.
2013-05-30, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Sista inlägget i en meningslös diskussion om påvens skägg. En ökning eller minskning som ligger inom den statistiska felmarginalen är inget att fästa något som helst värde i. Blev det tydligar nu?

Du har alltså fortfarande inte fattat trots att jag förklarat det två gånger för dig?
2013-05-30, 16:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Även din analys sviktar när du delar upp deltagarna i två kategorier. Notera att deltagarna har fått använda upp till tre svarsalternativ. Det finns anledning att tro att många har valt både ock och inte antingen eller i de kategorier du skisserar. I snitt har de valt ungefär en del hårdare tag och två delar ökade resurser.

Underlaget är en smula tunt för en djupgående analys, men man kan notera att om alla väljer tre alternativ skall vi ha 300 %, vilket vi inte har. Hade frågorna redovisats var för sig och helst med kombinationerna angiva hade det varit kul, men nu är det inte så. min poäng gick dock igenom, åsiktskomplexet som erbjuds ger inte raka (om några?) svar på några partisympatier.

Det är hur som helst naivt i övermått att tro att det handlar om barn i Husby, och information om detta har väl krupit fram i tillräckligt stor omfattning. Ligister, helt enkelt.
2013-05-30, 16:28
Medlem
Fula Gubbens avatar
300 pers är ett värdelöst underlag för en poll. Inte värt att diskutera. Dessutom fanns inte det viktigaste alternativet med, dvs repatriering av den våldsamma kulturberikarna.
2013-05-30, 16:41
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Eftersom jag är Bergakungen så undrar jag inte det. Jag vet redan att det institut du efterlyser finns, och det har varit omdiskuterat, kan jag berätta. Föräldrar ÄR skadeståndsskyldiga för sina barns tilltag, inom vissa (visserligen mycket rimliga) gränser.
Då ska det bli intressant att se hur det går med skadeståndet som föräldrarna till de barnen som bränt bilar och saboterat i Husby och lite varstans ska slanta upp. 63 miljoner kronor var visst slutnotan. Eftersom dessa föräldrar lever på socialbidrag så kommer skadeståndet att betalas med socialbidrag. Smart lösning. Du vet att det inte drabbar dessa utan enbart barn till arbetande föräldrar, alltså huvudsakligen svenskar.
2013-05-30, 16:45
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markto
Svenska folket köper iallafall medias och vänsterns förklaringar om orsaken till upploppen

http://www.friatider.se/efter-kravallerna-satsa-mer-pengar-pa-skolor-och-fritidsgardar

Pinsamt. Förvänta er ingen uppgång för SD.

Skulle vara intressant att veta hur många av dem som inte vet att det redan satsas bra mycket mer på förorterna än deras egna medelklassområden och skolor...

Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Kan du inte komma tillbaka på riktigt rejdar? När SD gick upp som mest hävdade du att partiet stod still eller t.o.m. minskade. Nu står partiet ganska still, du måste berika oss med den statistiska verkligheten bakom den skenbara sidledesförflyttningen.

Håller med, Powergirl är inte ens nära att fylla upp hans skor. Insamling för skoinlägg?
2013-05-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
300 pers är ett värdelöst underlag för en poll. Inte värt att diskutera. Dessutom fanns inte det viktigaste alternativet med, dvs repatriering av den våldsamma kulturberikarna.

Vilket påminner mig om att min potentiellt revolutionära tråd om repatriering hamnade i I&I. Där diskussionen tvärdog.
2013-05-30, 16:52
Medlem
Motacilla.albas avatar
Tydligen skall Jimmie Å bli pappa och gifta sig under valrörelsen. Tror det är mycket bra för bilden av honom som landsfader. Bebisbilder i Se och Hör är bra för att ge partiet stöd inom kvinnosektorn.

PS Grattis Jimmie och Louise DS
Senast redigerad av Motacilla.alba 2013-05-30 kl. 16:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in