2013-05-30, 10:31
Medlem
chaos2fus avatar
Det är nästintill varje vecka som vi blir påminda om den osäkerhet vi konsumenter lever i. Det handlar om flygbolag, festivaler och hemelektronikaffärer som går i konkurs, vilket drabbar en mängd konsumenter som exempelvis betalt i förskott för en biljett eller en vara som inte levererats.

Senaste exemplet nu är Peace and Love som lämnar 9000 konsumenter, som betalt över 1500:- var, helt utan motprestation.
http://www.peaceandlove.se
http://www.zedendahl.se/?page_id=27

Vad många inte känner till är att om ett kreditkort nyttjas för köpet så har man goda chanser att få tillbaka sina pengar, detta enligt Konsumentkreditlagen 29e paragrafen.

Dock ställer jag mig frågan, gäller detta tills det att varan/tjänsten är levererad eller endast tills det att fakturan/räkningen är betald?

Exempel: Jag köper en flygbiljett i Februari för resa i Juni, jag betalar fakturan i Mars, bolaget går i konkurs i April. .
Citera
2013-05-30, 10:56
Medlem
miikoss avatar
Räknas biljetterna som en vara under konsumentköplagen?

I så fall så ska man ha minst 36 månaders reklamationsrätt.

Så, det ska nog inte spela någon roll om tidpunkten, kunde man ha reklamerat till försäljaren, så ska man även kunna det till kreditgivaren.

Detta ska vara betalt av de dyrare kortavgifterna som tas ut vid handel med kreditkort.
Senast redigerad av miikos 2013-05-30 kl. 11:01.
Citera
2013-05-30, 11:02
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Om du avser reklamationsrätten i konsumentköplagen så gäller ju endast denna vid ursprungliga fel. Vid konkurser upprättas ett konkursbo, vilket gör att konsumenterna blir oprioriterade fordringsägare (vilket innebär att de får dela på tillgångarna bland de sista!). Därav är inte reklamationsrätten applicerar, då det inte går att reklamera mot ett företag som inte finns. .
Citera
2013-05-30, 11:03
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
Dock ställer jag mig frågan, gäller detta tills det att varan/tjänsten är levererad eller endast tills det att fakturan/räkningen är betald?

Exempel: Jag köper en flygbiljett i Februari för resa i Juni, jag betalar fakturan i Mars, bolaget går i konkurs i April. .

Då ska du kunna reklamera det köpet i juni när resan inte blir genomförd som du köpt enligt vad jag förstått.
Citera
2013-05-30, 11:29
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Så, det ska nog inte spela någon roll om tidpunkten, kunde man ha reklamerat till försäljaren, så ska man även kunna det till kreditgivaren.

Detta ska vara betalt av de dyrare kortavgifterna som tas ut vid handel med kreditkort.

Okej, då får man nog se det som ett avtalsbrott istället.

Reklamationen bör troligtvis ske när det är klart att konkursförvaltaren ej kommer att fortsätta verksamheten i eget regi för den aktuella resan, eller att ingen köper konkursboet och kör på samma schema.

Kanske inte direkt efter konkursansökan, men inte nödvändigtvis efter resans datum heller. Beror lite på vad som händer med konkursen.
Citera
2013-05-30, 11:42
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Okej, då får man nog se det som ett avtalsbrott istället.

Reklamationen bör troligtvis ske när det är klart att konkursförvaltaren ej kommer att fortsätta verksamheten i eget regi för den aktuella resan, eller att ingen köper konkursboet och kör på samma schema.

Kanske inte direkt efter konkursansökan, men inte nödvändigtvis efter resans datum heller. Beror lite på vad som händer med konkursen.

Och med reklamation avser du i konsumentköplagens mening eller gentemot kreditutgivaren?
Citera
2013-05-30, 11:45
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Och med reklamation avser du i konsumentköplagens mening eller gentemot kreditutgivaren?

Mot kreditutgivaren.
Citera
2013-05-30, 11:48
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Mot kreditutgivaren.

Har du någon källa eller prejudikat att så kan ske efter det att korträkningen är betald?
Citera
2013-05-30, 13:13
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Har du någon källa eller prejudikat att så kan ske efter det att korträkningen är betald?

Stycka två verkar innefatta återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, så jag tycker inte det ska vara något problem. Maxbeloppet är då själva köpesumman.

Extra utgifter som telefonsamtal, nya biljetter (om dyrare) osv, kan man nog enbart kräva av konkursboet (och sedan hoppas att det finns pengar).
Citera
2013-05-30, 14:03
Medlem
Ja, om du betalat med kreditkort.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/article16865608.ab
Citera
2013-05-30, 14:36
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munkar
Ja, om du betalat med kreditkort.

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle16865608.ab

Lagen (konsumentkreditlagen) gäller egentligen endast kreditkort. Dock är bankernas nuvarande policy att man behandlar all kort lika (även betalkort) så därför skall det inte heller vara något problem om man har betalt med ett vanligt bankkort.

Men man skall alltid betala den här typen av köp kreditkort som ofta innehåller fler skydd och andra försäkringar.

Citat:
Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp
Citat:

29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.
Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.
Citera
2013-05-30, 15:32
Medlem
Som Mihailovic säger så är det bankernas policy att även bankkort omfattas. Det finns en sak man dock skall tänka på, även om man betalar med ett kreditkort. Vissa banker har hybridkort, d.v.s. kortet är kopplat till ett bankkonto som även har en kontokredit. Om du för över eget kapital till kontot är det detta kapital som först förbrukas och därefter nyttjas krediten.

Om du har ett sånt konto så se till att du flyttar ut ditt eget kapital från kontot innan du lägger en beställning på t.ex. en resa, annars är affären inte att betrakta som ett kreditköp då du inte använt någon kredit. (Detta var på tapeten under vulkanveckan för några år sedan när alla flygbolag ställde in avgångar p.g.a. askmolnet).

//Kess
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in