2013-05-29, 11:46
Medlem
Nu börjas det.

LO vill minska invandringen.

http://www.dn.se/ekonomi/lo-vill-hejda-jobbinvandring

"två av tre arbetstillstånd för arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU/EES i dag återfinns i branscher där Sverige inte lider av någon allmän arbetskraftsbrist"

Till valet kommer man att slåss om vem som mest vill minska invandringen.

Vilka konsekvenser får det, tror ni?
2013-05-29, 11:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askabara
Nu börjas det.

"två av tre arbetstillstånd för arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU/EES i dag återfinns i branscher där Sverige inte lider av någon allmän arbetskraftsbrist"

Att dom rödgröna vinner med ännu större marginal än tidigare väntat, för jag har svårt att se M med Reinfeldt vid makten, skiftar åsikt.
2013-05-29, 12:07
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Nu börjas det.

Det låter som om LO har blivit rasister, minsann. Stoppa pressarna!
2013-05-29, 12:14
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Varför vill man angripa arbetskraftsinvandringen? Det är ju bidragsinvandringen som är problemet.
2013-05-29, 12:15
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Nu börjas det.

LO vill ge permanent uppehållstillstånd, PUT till den som får ett fast jobb i Sverige. Det kallar inte jag att minska invandringen.
2013-05-29, 12:17
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Varför vill man angripa arbetskraftsinvandringen? Det är ju bidragsinvandringen som är problemet.

De två går hand i hand. Kravlös arbetskraftsinvandring till branscher där det inte finns några jobb blir ju per definition inget annat än bidragsinvandring. Jag hatar facket av hela mitt hjärta, men här har de rätt. Reinfeldt och hans miljövänner vidhåller dock sin toleranta och humanistiska inställning. Det glädjer ett gammalt hjärta. Heja Fredde! Ett år kvar, sen kan du avgå och slippa hymla med att du ligger med Nyamko, och du kommer att bli ihågkommen som den enskilda person som gjort störst skada på det svenska samhället någonsin. Och jag röstade på dig. Ditt as.
2013-05-29, 12:25
Medlem
Citat:

Nej, arbetskraftinvandring till ej bristyrken är ett problem för många. Lönedumpning kallas det.
2013-05-29, 12:31
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
LO vill ge permanent uppehållstillstånd, PUT till den som får ett fast jobb i Sverige. Det kallar inte jag att minska invandringen.

Nu hamnade du nog lite OT. Förövrigt läste du överhuvudtaget artikeln?
2013-05-29, 12:55
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Å andra sidan vill LO ha veto över vilka som ska få komma så i praktiken kommer det ju bara bli indiska it-ingenjörer som får dessa PUTs om LO får som de vill.

Inte mig emot. Det blir dock ett delikat problem för de rödgröna där MP knappast vill rucka på detta. Å andra sidan så är det ju toppviktigt för LO och därmed S. Resultatet blir förmodligen en risig kompromiss som kostar de "etniska svenskarna mitt i livet" maximalt mycket pengar.
2013-05-29, 13:04
Medlem
Citat:
I ett land med ca 10 % arbetslöshet blir arbetskraftsinvandring ett stort problem. TEYTKRJOBS!
2013-05-29, 13:14
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard
I ett land med ca 10 % arbetslöshet blir arbetskraftsinvandring ett stort problem. TEYTKRJOBS!
Så länge de arbetar är det knappast något arbetsmarknadsproblem. Produktiva invandrare gagnar alla i ett ekonomiskt hänseende. Får de jobb så är det antingen för att de är bättre än någon annan eller för att ingen annan tar jobbet. Däremot följer problem med ett avvikande beteendemönster ofta med på köpet och det kan vara ett skäl emot även viss arbetskraftsinvandring. Människor från vissa regioner bör hållas borta för husfridens skull.
2013-05-29, 13:36
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Får de jobb så är det antingen för att de är bättre än någon annan eller för att ingen annan tar jobbet.

Eller så gör de det billigare än någon annan. I ett land med omfattande trygghetssystem och arbetslöshetsförsäkringar för insiders och medborgare torde det vara ganska uppenbart varför detta kan vara ett problem?

I teorin så kan man naturligtvis lösa det genom att ta bort alla bidrag mm. Men det är ju inte direkt aktuellt imorgon. Det verkar bara vara stollarna i C som dragit slutsatsen av sin egen politik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in