2010-01-11, 13:59
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notsoreligous
I beg to differ

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunlight#Solar_constant
Nu gjorde du bort dig. Man försöker väl inte bränna myror med förstoringsglas mitt i natten på nordpolen?
Citera
2010-01-11, 15:27
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notsoreligous
I beg to differ

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunlight#Solar_constant

Det beror på att du antagligen inte läste attjag skrev: "om man håller man ytans normal mot solen".

Jordens projicerade yta mot solen är pi R^2 och jordens totala yta är 4*pi*R^2.

Kvoten mellan dessa är 1/4 och dina 342 är 1/4 av 1368 och representerar en medeleffekt tagen över natt och dag och över alla latituder.
Citera
2013-05-28, 01:46
Medlem
Antar att storleken på förstoringsglaset har större betydelse än själva "förstoringen" som glaset ska ge?
Tänkte skaffa ett förstoringsglas för att leka lite och "skriva" i trä, likt det man gjorde i skolan med någon slags lödkolvsliknande sak.
Vad bör man eftersträva för att få så hög värme som möjligt?

Detta är typ bland de största jag hittat, och billigast: http://www.ebay.com/itm/Reading-5X-Magnifier-Hand-Held-Magnifying-Glass-75MM-n-diameter-BrandNew-/230910655821?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35c358 fd4d
Citera
2013-05-28, 02:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomethingThere
Antar att storleken på förstoringsglaset har större betydelse än själva "förstoringen" som glaset ska ge?
Tänkte skaffa ett förstoringsglas för att leka lite och "skriva" i trä, likt det man gjorde i skolan med någon slags lödkolvsliknande sak.
Vad bör man eftersträva för att få så hög värme som möjligt?

Detta är typ bland de största jag hittat, och billigast: http://www.ebay.com/itm/Reading-5X-Magnifier-Hand-Held-Magnifying-Glass-75MM-n-diameter-BrandNew-/230910655821?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35c358 fd4d
Sök på dödssol i den här avdelningen så har du tråden för dig. Du kan hoppa till slutet direkt.
Citera
2013-05-28, 02:35
Medlem
sharkbaits avatar
Sitter och inväntar geniet som redogör en ordentlig teori om vilken värme du kan uppnå med vilket förstoringsglas och beroende på vart och när på jorden du befinner dig
Citera
2013-05-28, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sök på dödssol i den här avdelningen så har du tråden för dig. Du kan hoppa till slutet direkt.

Tackar! Intressant grej det där alltså. Blivit ett par youtube klipp med Solar Death Rays nu.
Men tror ändå jag själv få hålla mig till ett hederligt förstoringsglas som man kan lätt ha med sig

Så hur är det nu då, storlek kontra förstoringsgrad för att få så varm punkt som möjligt?
Blev iaf en beställning på en sådan 75mm med 5x förstoring, bör väl duga för att jaga en och annan myra i sommarstugan när man ligger och solar på mage
Hade dock varit fränt med en lins i tallriksstorlek istället.
Citera
2013-05-28, 22:35
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomethingThere
Så hur är det nu då, storlek kontra förstoringsgrad för att få så varm punkt som möjligt?

Förstoringsgraden har nog ingen betydelse. Den kommer bara att avgöra hur långt ifrån den stackars myran du behöver hålla linsen. Storleken på linsen och storleken på den fokuserade fläcken samt som sagts tidigare, vad du fokuserar på, avgör hur varmt det blir.
Citera
2013-05-29, 08:49
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -taki-
Förstoringsgraden har nog ingen betydelse. Den kommer bara att avgöra hur långt ifrån den stackars myran du behöver hålla linsen. Storleken på linsen och storleken på den fokuserade fläcken samt som sagts tidigare, vad du fokuserar på, avgör hur varmt det blir.
Helt rätt. Högre förstorningsgrad betyder bara att du kan hålla glaset närmare det du vill bränna.
Erfarenhetsmässigt fungerar det föreslagna glaset bra under sommaren med klar himmel framför solen. En kompis hade ett 120mm glas, det kunde bränna även med dis eller tunna moln, eller när solen stod lågt (morgon/kväll/vinter - atmosfären absorberar mer av ljuset).
Citera
2013-05-29, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Helt rätt. Högre förstorningsgrad betyder bara att du kan hålla glaset närmare det du vill bränna.
Erfarenhetsmässigt fungerar det föreslagna glaset bra under sommaren med klar himmel framför solen. En kompis hade ett 120mm glas, det kunde bränna även med dis eller tunna moln, eller när solen stod lågt (morgon/kväll/vinter - atmosfären absorberar mer av ljuset).
Inte helt rätt.
Linsens diameter delat med brännvidd är det som betyder något. Och förstorningsgrad är nästan samma sak som brännvidden.
Citera
2013-05-29, 12:38
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napakettu
Inte helt rätt.
Linsens diameter delat med brännvidd är det som betyder något. Och förstorningsgrad är nästan samma sak som brännvidden.

Kan du utveckla påståendet?

Linsens diameter avgör väl hur mycket ljus som fångas in. Fokuspunktens storlek är väl sedan oavhängig förstoringen eftersom man bara flyttar linsen lite för att få fokuspunkten så liten som möjligt. Eller hade jag otur när jag tänkte nu?
Citera
2013-05-29, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -taki-
Kan du utveckla påståendet?

Linsens diameter avgör väl hur mycket ljus som fångas in. Fokuspunktens storlek är väl sedan oavhängig förstoringen eftersom man bara flyttar linsen lite för att få fokuspunkten så liten som möjligt. Eller hade jag otur när jag tänkte nu?
Fokuspunkten är en bild av solen. Hur stor den här bilden är, beror helt av brännvid, helt enligt optikens lagar. Brännpunktens diameter är (solens diameter)*(brännvid)/(solens avstånd)
Citera
2013-05-30, 08:07
Medlem
-taki-s avatar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här