2013-05-22, 21:40
Medlem
Alternativt om personen i fråga gick på spåret när tåget kom i 70 km/h. Då är det ju inte mycket kvar av människan och det tar förstås tid att leta upp alla eventuella delar innan trafiken kan släppas på. Vid vanliga dödsfall går det relativt fort. Bort med tåget, plocka upp kroppen, spola av och släpp på trafiken. Har man en överlevande att göra med försvåras ju saker och ting. Hur just detta gått till går ju i nuläget bara att spekuleras över. Ska kolla om jag kan få lite inside information och återkomma...
Citera
2013-05-22, 22:49
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreger
Nu rapporterar dessutom SLs störningsinfo om just Rågsved. Fortfarande stopp. Ännu en överlevare, tro?
Gårdagens i Tallkrogen överlevde?
Citera
2013-05-23, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Gårdagens i Tallkrogen överlevde?

Oh ja. Med lätta skador. Var nog därför det bara tog 20 innan trafiken var på rull igen.
Citera
2013-05-23, 10:25
Medlem
ensampappas avatar
Bild från Rågsved igår...
http://distilleryimage8.s3.amazonaws.com/bb9157b2c30b11e2a65322000a1f935c_7.jpg
Citera
2013-05-23, 14:22
Medlem
YTLs avatar
Hej,

Vart i kontakt med några kollegor på jobbet, och fick ut lite iaf.

Det var först en PUT i Mariatorget, vad jag har hört så överlevde personen. Olyckan i Tallkrogen var en olyckshändelse rakt av. Personen hade ramlat ner på spåret och blivit överkörd av tåget men h*n åtdrog sig inga större skador. Som nån skrev här så var trafiken igång efter ungefär 20 min. Den senaste PUT'en som skedde i Rågsved var med dödlig utgång. H*n hade stått på spårområdet när tåget kom in tydligen och det var inte så mycket kvar av personen.

Vill förtydliga att banans största tillåtna hastighet är 70 km/h (på Grön Linje), och rent korrekt 68 km/h. Signalsystemet har en marginal. In på stationerna är hastigheten 50 km/h (48 km/h).

PUT = Person under tåg.

Jag slapp rycka ut på nån av dessa larm, jag är verksam inom MTR. Men jag har rykt ut förut och PUT i allmänhet är inga roliga larm. Har ni mer frågor så skicka gärna PM. Lite lättare att svara där eftersom jag inte tittar så mycket i trådarna.

/YTL
Citera
2013-05-25, 22:35
Medlem
Ingen som vet nåt mer om dagens olycka med roslagsbanan i vallentuna? En person påkörd är det enda som går att läsa. Jag bor nära och hörde tåget tuta, något senare hörde jag utryckningsfordon men kopplade inte ihop detta.

Gick senare på en kort promenad och såg tåget stå stilla mellan två stationer (molnby, ormsta). Gick dit, inga människor kvar, endast en förmodad utbytt men fåordig tågförare. Stod där ett par minuter innan jag hörde honom få klartecken att köra därifrån. Gick upp på spåret en bit mot ormsta station och blev snart tvungen att kolla var jag satte ner fötterna . Hoppades att det inte var resterna av en människa jag såg men befarade det med tanke på vad jag såg och pga den sammanbitne tågföraren. Enligt en notis på vallentunafria.se var det tydligen det.

Det finns små stigar helt nära rälsen vid platsen och inget stängsel. Jag hoppas verkligen att det inte var ett lekande barn. Något på platsen fick mig dock att tro att det mer troligt var en vuxen människa. Det var surrealistiskt att gå där, knäpptyst, ensam, omgiven av försommargrönska och så detta som man bara tidigare har sett på bild. Jag antar att de hade goda skäl för att inte ha röjt platsen bättre men jag är glad att inte grabben gick med om jag säger så..
Senast redigerad av aslkdfj 2013-05-25 kl. 22:49.
Citera
2013-05-26, 00:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aslkdfj
Ingen som vet nåt mer om dagens olycka med roslagsbanan i vallentuna? En person påkörd är det enda som går att läsa. Jag bor nära och hörde tåget tuta, något senare hörde jag utryckningsfordon men kopplade inte ihop detta.

Gick senare på en kort promenad och såg tåget stå stilla mellan två stationer (molnby, ormsta). Gick dit, inga människor kvar, endast en förmodad utbytt men fåordig tågförare. Stod där ett par minuter innan jag hörde honom få klartecken att köra därifrån. Gick upp på spåret en bit mot ormsta station och blev snart tvungen att kolla var jag satte ner fötterna . Hoppades att det inte var resterna av en människa jag såg men befarade det med tanke på vad jag såg och pga den sammanbitne tågföraren. Enligt en notis på vallentunafria.se var det tydligen det.

Det finns små stigar helt nära rälsen vid platsen och inget stängsel. Jag hoppas verkligen att det inte var ett lekande barn. Något på platsen fick mig dock att tro att det mer troligt var en vuxen människa. Det var surrealistiskt att gå där, knäpptyst, ensam, omgiven av försommargrönska och så detta som man bara tidigare har sett på bild. Jag antar att de hade goda skäl för att inte ha röjt platsen bättre men jag är glad att inte grabben gick med om jag säger så..
En person påkörd vid Molnby station. Utgången oklar:

http://vallentunafria.se/2013/05/25/en-person-pakord-av-roslagsbanetag-vid-molnby-station/
Citera
2013-05-27, 19:48
Medlem
GabrielKnights avatar
"Den påkörda kvinnan dog direkt på olycksplatsen".
Citera
2013-05-27, 21:19
Medlem
Tisdagsgrisens avatar
Det är alltid Roslagsbanan.

P4 Radio Stockholm 2010, "Roslagsbanan särskilt olycksdrabbad":

Citat:
Olycksrisken längs Roslagsbanan är omöjlig att bygga bort. Det anser lokförare som arbetar på linjen. De har tvingats lära sig att leva med att det när som helst kan dyka upp en människa framför loket.

...

Totalt har 33 personer omkommit i trafiken längs med länets lokalbanor – Roslagsbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan och Lidingöbanan – under de senaste 10 åren. 16 av dödsfallen är konstaterade självmord. Mest drabbad är Roslagsbanan där 19 personer omkommit sedan år 2000. När hälften av dem, åtta personer, hoppade självmant framför tåget.

Svenska Dagbladet 2013, som går igenom många av alla säkerhetsrisker som finns på banan, "Man blir lite avtrubbad":

Citat:
Men med 20 dödsfall de senaste 10 åren är Roslagsbanan också Stockholms läns mest olycksdrabbade, och trafikanterna kommer farligt nära banan när tåg rusar fram i 80 kilometer i timmen.

Edit: Ja just det, sökte på "Roslagsbanan" i den här tråden och fick 47 träffar, och det är bara när namnet nämns.
Senast redigerad av Tisdagsgrisen 2013-05-27 kl. 22:18.
Citera
2013-06-03, 12:54
Medlem
Copterss avatar
UPPSALA-GÄVLE - tillbud. Det är för närvarande störningar i tågtrafiken på sträckan med anledning av en olyckshändelse.
http://www.unt.se/uppsala/storningar-i-tagtrafiken-norr-om-uppsala-2451822.aspx
Någonstans norr om Uppsala. Självmord?
Citera
2013-06-03, 13:50
Medlem
Ska inte dra några förhastade slutsatser men förmodligen är det väl det.
Citera
2013-06-03, 17:49
Medlem
Copterss avatar
Tyvärr så var det ett självmord.
Citat:
Det var vid kvart över tolv som ett norrgående tåg (nummer 270) körde på en person strax norr om Uppsala. Efter det blev det totalstopp i tågtrafiken i båda riktningar i nästan två timmar.
http://arbetarbladet.se/nyheter/1.5944918-tagtrafiken-rullar-efter-stopp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in