Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Är det inte du som är total motståndare till att kroppsdelarna skulle varit "arrangerade" där dom hittades?
Förmodligen samma källa som gav tidningarna det som gett det här?
Varför tror du det är samma källa? Uppgifterna om spaning på KJ kommer från Expressen, de rituellt arrangerade kroppsdelarna är Aftonbladets "scoop". Om det var samma uppgiftslämnare så borde väl vederbörande ha redogjort för kroppsdelarna även till Expressen? Att Expressen inte skriver något om benens arrangemang och Aftonbladet inget om några knivhugg tycker jag också är en tydlig indikation - ingendera tidningen anser att den andra tidningens källor är såpass säkra att man vill inkludera den som en andrahandsuppgift i sin egen rapportering.
Jag är för övrigt inte "total motståndare" - konstaterar bara att uppgiften kommer från en osäker källa, inte har tagits upp av alla tidningar och inte är bekräftad av spaningsledningen. Dessutom finns som vi diskuterat tidigare helt klart en risk här att man kan missuppfatta och tolka in en avsikt i kroppsdelarnas placering som inte behöver finnas där: Ett normalt mänskligt tankefel.
Jag är då mer benägen att ta uppgiften om knivhuggen på allvar. Men som bl.a. Lalajlaj har dragit flera exempel på så är det långt ifrån ovanligt att påståenden som kommer från "poliskällor" under uppmärksammade brottsutredningar visar sig vara rejält missvisande eller totalt felaktiga längre fram. En sund skepsis bör behållas mot allt som inte är verifierat av spaningsledningen eller åtminstone rapporterats från flera olika källor till flera olika tidningar.