2013-05-19, 21:32
Medlem
GrungyDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Att skriva så här som du gör är ett allvarligt brott. I sverige kan en person säga vad den tycker utan att den ska bli hotad med våld. Det är det som är styrkan i ett demokratiskt sekulariserat och sofistikerat samhälle. Och skulle någon feminist skadas pga sina åsikter så skulle det bara skapa ännu fler feminister. Varför gör du den här typen av inlägg? Tycker du att det känns bra och hota och skrämma kvinnor?

Jag ser inte hotet i hans inlägg. Han bara frågade om fakta vad det gäller skaparen av sidan.
Citera
2013-05-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrungyDude
Jag ser inte hotet i hans inlägg. Han bara frågade om fakta vad det gäller skaparen av sidan.

Det som skrevs var ett uppenbart underförstått hot mot Sofia Zackrisson. Meningen var att föra läsarens tankar till att ett tungt kriminellt gäng kanske skulle börja leta efter henne och vad som skulle kunna hända då. Eftersom hon hade skapat den här sidan.
Citera
2013-05-19, 21:58
Medlem
GrungyDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Det som skrevs var ett uppenbart underförstått hot mot Sofia Zackrisson. Meningen var att föra läsarens tankar till att ett tungt kriminellt gäng kanske skulle börja leta efter henne och vad som skulle kunna hända då. Eftersom hon hade skapat den här sidan.

Ser inte hur det är relevant. Har han kontakter med maffian och ska hitta hennes Facebook? Tror du inte om de verkligen ville mörda henne skulle de inte hitta hennes facebookkonto hur lätt som helst? Var snarare bara ett uttalande, inget att oroa sig för, jag har hört värre hot. När hotet är specifikt och beskrivs i detalj, då kan man börja snacka om att vara orolig.
Citera
2013-05-19, 21:59
Medlem
HerrSvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollig
Vetenskap är bara patriarkalt förtryck.

Genom att förklara att män är roten till allt ont. Genom att demonisera män kommer vi att krossa det patriarkala förtrycket av kvinnor.

Att du orkar....
Citera
2013-05-20, 08:29
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Till att börja med är det problematiskt med att påstå att feminism behövs utan att först definiera vad man menar med feminism. Syftar man på jämställdhet mellan könen är det en sak, syftar man på ett semifascistiskt matriarkat som styr genom lagstiftningen och som vill ge kvinnor fördelar på bekostnad av män är det en annan. Problemet är att nästan alla som idag kallar sig feminister offentligt tillhör den senare kategorin. Att då människor reagerar negativt när den här tjejen pratar om att feminism behövs utan att definiera vad hon menar med feminism, är inte så konstigt, eftersom ordet idag hos många män är liktydigt med diskriminering av män. Om man är seriös med en sån här sida bör man därför specificera mer exakt vad man menar med feminism för att undvika missförstånd.

Så till anledningarna. Den enda av de här punkterna som jag ser som både legitim och som något feminismen specifikt faktiskt kunde vara användbar för är den om förtryck av kvinnor i "internationella kulturer"(typ punkt 10 och 25). Ironiskt nog verkar det vara den punkten som den svenska feministeliten verkar vara minst intresserade av att ta tag i, vilket får mig att tvivla på att vi skulle behöva den svenska feminismen för att lösa detta problem.

Resten handlar mest om felaktigheter (punkt 9), missförstånd och lösryckta påståenden utan källor (typ alla punkter), problem som drabbar båda könen och där män inte sällan drabbas ännu hårdare än kvinnor i motsvarande situationer (punkt 2, 16, 20, 28) och en del gapande om att införa åsiktslagar och krav på hur enskilda företag ska bedriva sin verksamhet (vilket bör avskräcka de flesta som vill leva i en fri demokrati med högt i tak i yttrandefrihetsfrågor). Rätt mycket trams med andra ord.
Citera
2013-05-22, 08:14
Medlem
johnnymichaels avatar
Jag blir så sjukt förbannad på dessa mänhatande puckade feminister, det mesta som är listat är ju bara pinsamt och puckat. Tittar man på majoriteten av svenska män så har de snarare nästan en sjuk respekt för kvinnan. Jag hatar feminister men jag älskar kvinnor. Sånt här jävla piss blir man ju bara förbannad på. Vad har hänt med det här landet egentligen? Tryck in respekt och frihet för kvinnor i hjärnorna på folk som bor i länder där det behövs, inte i Sverige där vi har det bra.
Citera
2013-05-22, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Till att börja med är det problematiskt med att påstå att feminism behövs utan att först definiera vad man menar med feminism. Syftar man på jämställdhet mellan könen är det en sak, syftar man på ett semifascistiskt matriarkat som styr genom lagstiftningen och som vill ge kvinnor fördelar på bekostnad av män är det en annan.
Håller med. Jag kräver en bättre och framförallt mer specificerad term än feminism. Feminism kan betyda allt ifrån kvinnliga överhöghet till rätten till att gå utanför dörren utan manlig tillsyn.
Citera
2013-05-22, 08:22
Medlem
johnnymichaels avatar
[quote=theRulerOfBethos]Till att börja med är det problematiskt med att påstå att feminism behövs utan att först definiera vad man menar med feminism. Syftar man på jämställdhet mellan könen är det en sak, syftar man på ett semifascistiskt matriarkat som styr genom lagstiftningen och som vill ge kvinnor fördelar på bekostnad av män är det en annan. Problemet är att nästan alla som idag kallar sig feminister offentligt tillhör den senare kategorin. Att då människor reagerar negativt när den här tjejen pratar om att feminism behövs utan att definiera vad hon menar med feminism, är inte så konstigt, eftersom ordet idag hos många män är liktydigt med diskriminering av män. Om man är seriös med en sån här sida bör man därför specificera mer exakt vad man menar med feminism för att undvika missförstånd.

Så till anledningarna. Den enda av de här punkterna som jag ser som både legitim och som något feminismen specifikt faktiskt kunde vara användbar för är den om förtryck av kvinnor i
Citera
2013-05-22, 08:43
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yubed
Håller med. Jag kräver en bättre och framförallt mer specificerad term än feminism. Feminism kan betyda allt ifrån kvinnliga överhöghet till rätten till att gå utanför dörren utan manlig tillsyn.

Nåja. Rimligt är väl att låta de som säger sig företräda feminismen inom toppskikten av kultur, politik och forskning vara de som definierar vad feminismen i Sverige står för. Där finner vi Schyman, Sveland, Lundgren, Drougge, Winbergh, Skugge osv.
Citera
2013-05-22, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Nåja. Rimligt är väl att låta de som säger sig företräda feminismen inom toppskikten av kultur, politik och forskning vara de som definierar vad feminismen i Sverige står för. Där finner vi Schyman, Sveland, Lundgren, Drougge, Winbergh, Skugge osv.
Jo, I Sverige kan man använda den definitionen men ofta används feminism som ett tvåhövdat svärd.
Om man säger att man är feminist så tycker man att kvotering och diskriminering mot kvinnor är ok.
Om man säger att man inte är feminist så tycker man talibanernas kvinnopolitik är bra. Get the point.
Citera
2013-05-22, 09:07
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yubed
Jo, I Sverige kan man använda den definitionen men ofta används feminism som ett tvåhövdat svärd.
Om man säger att man är feminist så tycker man att kvotering och diskriminering mot kvinnor är ok.
Om man säger att man inte är feminist så tycker man talibanernas kvinnopolitik är bra. Get the point.

Det är inte samma sak att låta ledande feminister definiera feminism som att låta ledande feminister definiera antifeminism, jämställdism eller manrättsrörelser. De rörelserna bör definieras utav deras främsta företrädare som Billing, Ström, Bergkvist, Bashflak etc.
Citera
2013-05-22, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det är inte samma sak att låta ledande feminister definiera feminism som att låta ledande feminister definiera antifeminism, jämställdism eller manrättsrörelser. De rörelserna bör definieras utav deras främsta företrädare som Billing, Ström, Bergkvist, Bashflak etc.
Det är inte konstigt egentligen att meningsmotståndare försöker kasta skit och svärta ner andra rörelser som tex ledande feminister mot Per ström. Det är bara att Feministerna har enormt mycket mer makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in