"Hantverkaren som tagit emot över femton miljoner kronor från en 82-årig änka i Malmö förklarade sig på torsdagen i tingsrätten.
Annons: – Det var en gåva. Hon ville hjälpa mig ekonomiskt, sa han.
Mannen är åtalad för bland annat grovt ocker och grovt bedrägeri.
Den 31-årige mannen hjälpte kvinnan med ett målningsarbete 2008 och de blev då bekanta. Enligt mannen talade de dagligen i telefon och han var ofta på besök.
– Jag städade huset ibland och pantade burkar. Jag hjälpte henne med allt. Jag tyckte synd om henne.
Några månader efter att deras bekantskap inletts hade kvinnan skänkt postväxlar och gjort överföringar på över en halv miljon kronor till 31-åringen.
Gåvorna fortsatte i tät följd under ett par år med gåvor upp till en halv miljon kronor åt gången.
Kammaråklagare Jan Pernvi gick igenom varje tillfälle och undrade varje gång vad som låg bakom alla gåvorna. 31-åringen sa sig inte minnas några detaljer.
– Hon sa att hon tyckte om mig och att jag skulle få pengarna.
Åklagaren undrade till slut om 31-åringen även i andra sammanhang hade problem med minnet, men det förnekade den åtalade.
/.../
Kvinnan har under senare år successivt insjuknat i åldersdemens och är nu alltför sjuk för att kunna höras under rättegången.
Det sista förhöret som hölls med kvinnan för två år sedan spelades upp i rätten.
En av poliserna som förhörde henne påpekade att hon i direkta gåvor gett nära sju miljoner kronor till 31-åringen - och undrade hur det kändes.
– Det är alldeles för mycket, svarade hon.
/.../
Försvarsadvokat Leif Silbersky invände efter uppspelningen att polisen ställt ledande frågor till kvinnan.
Av de femton miljoner kronor som kvinnan lämnat ifrån sig är 3,8 miljoner säkrade. Resten av pengarna saknas. 31-åringen sa att han spelat bort betydande summor.
Kvinnan bor nu på vårdhem och hennes sjukdom gör att hon inte har någon kännedom om rättegången.
Hon företräds under förhandlingen av målsägarbiträdet Jan Askblad.
– Hon är änka och bodde alldeles själv och hade inga barn. Hon var totalt utlämnad. Jag har aldrig varit med om något liknande som det här fallet. Det här är verkligen att utnyttja en ensam och sårbar människa, sa han i en paus i rättegången."
http://www.sydsvenskan.se/malmo/hant...k-15-miljoner/