2013-05-14, 17:08
Medlem
Tjaba!

Köpte mig en bruks bil som är rostig lite här och var och det kommer bli så jäkla fult om man bara lackerar dessa delar så tänkte köra en hel omlackering / rolla bilen.

Min fråga till er vilken färg som är vettig till detta? Och självklart billig eftersom bilen bara ska användas att pendla med.

Tidigare åren när man körde A-traktor så rollade jag min dåvarande i Meckanlack och det blev väldigt bra. Då var jag noga med arbetet och slipade ordentligt och gjorde det i en lackbox. Dock sålde jag den traktorn en månad efter så jag vet inte hur bra hållbarheten är i färgen, men om det håller lika bra som det såg ut när jag sålde den så räcker det gott och väl.

Gärna tips och dela med er av egna erfarenheter!

Och nej jag tänker inte plastidipa bilen eller foliera den så det behöver ni inte skriva.

Tacksam för svar
Citera
2013-05-14, 19:15
Medlem
Customizes avatar
Hammarlack eller Bengalack är en klassiker att rolla med.

Slitstarka färger som håller
Citera
2013-05-14, 19:43
Medlem
borrasss avatar
biltemas lack är bra om man ser till priset, menar då båtlacken och ingen jefla 1-komponents...
Citera
2013-05-14, 21:00
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Hammarlack eller Bengalack är en klassiker att rolla med.

Slitstarka färger som håller

Hammarlack är bra men knappast billig.
Citera
2013-05-14, 21:32
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Hammarlack är bra men knappast billig.

Biltema är inte särskilt dyr på den, dessutom går den att späda ut då den är rätt tjock från början

Jag gav 318:- för 2 stora burkar när jag köpte till ena båten.
Citera
2013-05-15, 11:13
Medlem
Med billig mena jag att komma under 4-5 tusen kr Lutar åt meckanlack, det blev så jävla bra sist så får lita på att färgen håller igen.
Citera
2013-05-15, 14:05
Medlem
Customizes avatar
Men för den summan så kan du ju få någon att lacka svart med riktig billack.

Du klarar dig ju lätt långt under tusenlappen om du brukar mekan eller hammarlack och rollar
Citera
2013-05-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Men för den summan så kan du ju få någon att lacka svart med riktig billack.

Du klarar dig ju lätt långt under tusenlappen om du brukar mekan eller hammarlack och rollar

Kanske är så pass! När jag rollade förut blev det så jävla bra så det är därför det lockar ganska mycket. Iförsig har jag tillgång till lackbox, spruta och allting runt där omkring. Var mer rädd för att det skall bli rinningar om jag håller i sprutan själv Kanske finns någon vänlig själ där ute som kan göra det billigt.
Citera
2013-05-15, 18:44
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TT-Supra
Kanske är så pass! När jag rollade förut blev det så jävla bra så det är därför det lockar ganska mycket. Iförsig har jag tillgång till lackbox, spruta och allting runt där omkring. Var mer rädd för att det skall bli rinningar om jag håller i sprutan själv Kanske finns någon vänlig själ där ute som kan göra det billigt.

Ja rolla är ju billigt och enkelt så sett

Men vill du lägga ut dom summorna och har tillgång till grejer så skulle jag satsa på en riktig lack

En som enbart ska spruta bilen åt dig tar ju inte så mycket om du står för grundarbetet och färgen.

Så för 4-5000:- får du ju bilen sprutad svart av någon om du inte gör det själv + ett färgpaket, till och med metallic

Sprutar du själv kommer du undan med ca 2500-3000:- i färg med slipgrund och hela köret
Citera
2013-05-15, 22:36
Medlem
Fuzzs avatar
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal...yuretan-36532/
helt ok lacker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem