Citat:
Ursprungligen postat av
aurumeye
Jag ska till doktorn snart och söker efter samma typ av medicin, alltså mot depression, ångest och social fobi.
Benzo är inget alternativ då det är beroendeframkallande, man måste öka dosen efter tid och jag stämplas som missbrukare på papper även fast jag inte tar några droger och inte heller har några problem med det.
Mirtazapin gjorde mig bara till en trött zombie med munchies hela tiden
Är Lyrica en bra medicin?
Jag har som sagt haft problem med social fobi sen högstadiet. Är idag 27 år. Aldrig haft svårt att få vänner osv. Tjejer har varit intresserade, men jag har aldrig vågat ha en relation. Bara haft sex påverkad av något typ. Detta ledde till missbruk osv. Har som du missbrukat benso i 5 år av livet. Nästan dagligen. Det är en hatkärlek till denna drog..
Mitt missbruk pajjade ju psyket ännu mer. Håller på att leta rätt medicin osv idag. Vet att om jag inte kommer få må bra psykiskt, så kommer jag trilla dit i framtiden. Att rodna skulle bli ett sånt jävla stort problem

. Detta minimala problem kan bli så jävla mycket mer.
Det är itne bara rodnaden i sig, det är mest rädslan för det som lamslår hela livet. Lider ju ursprungligen av Erytrofobi (rädsla för att rodna) som lett till depression, missbruk osv. Man kan inte leva fullt ut.
Benso äter jag inte heller, eftersom jag missbrukar det om jag börjar med det igen. + att det bara är som att sätta ett plåster över en cancersvulst. Den kommer bara växa mer där under, när man väl måste dra bort plåstret :P
Escitalopram är den SSRI som funkat bäst. Men långt ifrån hela vägen. Venlafaxin skulle jag vilja rekomendera, för mig fick jag svåra biverkningar, men den fungerar ganska bra, och det funkar ju olika på oss alla. Det är det jobbiga, att man måste testa alla dessa jävla piller. Men det är ju värt det, om man verkligen hittar rätt.
Att stanna på en medicin som funkar "sådär" är ingen lösning för mig. Jag måste hitta RÄTT medicin! Man ska inte vara nöjd med att den funkar halvbra liksom. Då mår man bara sämre om man kommer ut i arbete osv, och får cp-ångest. Man ska ju kunna funka i vardagslivet.
Man brukar ju testa SSRI först, typ 2-3 st. Sen venlafaxin (effexor). Funkar inte det så kan man få prova ett TCA, som jag. Sen finns ju Voxra och Mirtazapin t.ex som jag också provat. får mig att somna, inget mot den sociala fobin. Voxan fick jag cp-högt blodtryck av. Men annars var den också rätt "ok" . Den går ju att kombinera , precis som mirtazapinet med andra antidepressiva. T.ex Cipralex + Voxra, eller Venlafaxin + Mirtazapin.
Har du några frågor, så dra iväg ett PM. Har testat de flesta mediciner, samt KBT mot min sociala fobi.
Mvh