2013-05-02, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imNOTwell
Alright.
Ja, kbt är lätt bäst. Bra att du mår bättre.
Vill själv gå i kbt...

Ska fixa nån bra kbt:are. Den psykolog jag sällan träffar är inte så bra om jag ska vara ärlig..
Vill ha nån bra KBT psykolog och regelbunden kontakt..

Ska försöka fixa det. ha det bra

(Jag sket i cipralex och fortsätter med mirtazapin ett tag nu, men märket krkr, och testar om det blir bättre. Mådde bra med den för nått år sen. I väntan på att kanske testa lyrica istället.)

Tänkte just när jag läste igenom första inlägget att det står inget om samtalskontakt. Så jag tänkte skriva en rad om det o då också föreslå KBT. Ser nu att du redan varit inne på tanken.

Jag har haft djup depression, social fobi mfl fobier och för mig var kbt da shit! Hade inte varit där jag är idag om jag inte gått igenom det jag gjorde med psykologen.
Citera
2013-05-03, 01:15
Medlem
dasspappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imNOTwell
Hallå. Jag har ätit mirtazapin ett tag nu. Och nu senaste två dagarna höjt från minsta dosen 15 mg till 30 mg. 60 är max..
Men jag har läst lite om olika antideppressiva, och detta är ju nån gammal variant.
Tricykliska.
https://sv.wikipedia.org/wiki/TCA
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mirtazapin

Jag har läst tråden här om mirtazapin och många klagar ju om att man går upp i vikt vilket man gjort endel även fast jag byggt lite muskler och är lång, men iöverlag verkar den ha många biverkningar?
Läst lite om SSRI och jag tror jag aldrig prövat på SSRI. Men det är den vanligaste antar jag och nyare än NaSSA. (noradrenergt och specifikt serotonergt antidepressiva läkemedel)

Läst lite om sertralin och det står att det är mer mot panikångest, ångestsymdrom, social fobi m.m...
Skulle uppskatta om nån kan skriva upp egna erfarenheter om antideppresiv medicin som motverkar stark ångest, panikattacker, (Även om det var ett tag sen jag fick en panikattack nu.) och social "fobi".

Jag har läst att mirtazapin inte påverkar sexuella lusten och det har den inte gjort. Läst att SSRI kan göra det och det vill jag ju inte, men jag tror inte det påverkar min Alltid kåt fan. Eller för det mesta.
(Men bara jag blir piggare och så spelar det ingen roll. Men jag vill inte ha nån sexuellt nedsättande medicin iallafall.)

Men mirta blir man seg som en zombie av har jag läst och man går upp i vikt. Vet inte hur jävla bra den är jämfört med nyare mediciner på marknaden. Vilken är bäst mot ångest, generaliserat ångest syndrom och sånt. Stress m.m..?

Skulle uppskatta svar av personer med erfarenhet eller nån som är duktig på mediciner, då jag funderar på att byta. Annars får jag köra med denna ochb styrketräna och promenera osv.
Jag har stesolid vid behov också 10 mg jag tar per dag och 1 ml theralen.
Men jag vill helt enkelt försöka bli piggare och lite alert då jag går upp ganska tidigt. Mirta har jag läst att många blir däckade utav och känner av dagen efter att dom äbr som i en bubbla och inte orkar ta tag i saker och jag kan känna igen mig lite där.

Jag har också nattmediciner som inte gör saken bättre. För mycket mediciner helt enkelt. Men finns det kanske nån medicin som står ut från resten? Hur bra är mirta jämfört med andra?
Tack!

Har endast fått mirtazapin till natten då man mycket riktigt blir seg av den, däckar ganska omgående och dagen efter känns det som att ro i sirap.
På morgonen tar jag sertralin mot
Utöver det tar jag lyrica, 600mg fördelat på 3 tillfällen och det fungerar hyfsat.
Citera
2013-05-12, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squie
Tänkte just när jag läste igenom första inlägget att det står inget om samtalskontakt. Så jag tänkte skriva en rad om det o då också föreslå KBT. Ser nu att du redan varit inne på tanken.

Jag har haft djup depression, social fobi mfl fobier och för mig var kbt da shit! Hade inte varit där jag är idag om jag inte gått igenom det jag gjorde med psykologen.

Mjo, precis.
Jag behöver nån stabil psykolog...

KBT. Tungt just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av dasspapper
Har endast fått mirtazapin till natten då man mycket riktigt blir seg av den, däckar ganska omgående och dagen efter känns det som att ro i sirap.
På morgonen tar jag sertralin mot
Utöver det tar jag lyrica, 600mg fördelat på 3 tillfällen och det fungerar hyfsat.

Ok. Tack för svaret.
Lyrica skulle jag vilja testa sen för att jag hört positivt om den. Just nu äter jag enbart mirtazapin...
Och jag känner mig bara rikitgt trött och skev.. Helt orkeslös.
Lyrica kan jag få testa den 23:e när den vanliga läkaren kommer tillbaka...
Ha det gott. Ursäkta för sent svar båda... Haft fullt upp med migsjälv och omkring..
Citera
2013-05-14, 22:34
Medlem
drbondos avatar
Anaranil/Klompiramin kombinerat med Remeron/Mirtazapin är en höjdare för många. Prata såklart med din läkare först och laborera inte på egen hand.
Citera
2013-05-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drbondo
Anaranil/Klompiramin kombinerat med Remeron/Mirtazapin är en höjdare för många. Prata såklart med din läkare först och laborera inte på egen hand.

Tack. Jag får min läkare den 23e. Han har varit sjukskriven..
Idag alltså.. Tyckte dom sa den 22a eller 23e.
Jag ska ringa och kolla upp och fixa läkarmöte..

Min brosha gifter sig fan på lördag också Måste ju shape the fuck up. Borde gjort för länge sen..
Men ska vara med så mycket jag orkar. 100 pers och bara jehovas vittnen typ... Utom jag och några mer.
Men jag går för hans skull...

Hade tänkt skriva om det i en annan tråd, men nu vart det här..
Tack iallafall. Men jag äter 15 mg mirtrazapin och kan gråta utav det och så. Gjorde det i helgen iallafall..
Var väl nyttigt..

Kanske byter till lyrica senare eller så får jag stå på mirtrazapin bara helt enkelt..
Men nu ska jag försöka ladda lite krafter inför bröllop och sånt. Blir nog brau..
Citera
2013-07-07, 22:26
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbondo

Detta är precis vad jag gör för tillfället. 15 mg mirtazapin till kvällen, och 50 mg anafranil på morgonen. Ingen direkt positiv, eller negativ effekt. Måste höja dosen antar jag. 3e veckan på 50 mg, och inga biverknignar. Men ska trappas upp till 125 mg. Vi får se, jag äter detta mot Erytrofobi/Social Fobi och nedstämdhet.

Hoppas på det bästa, för annars vet jag inte vad jag ska ta mig till..
Citera
2013-07-08, 19:59
Medlem
PeterDolvings avatar
Någon som upplevt, att man får kortare stubin, mer lätt-irriterad på mirtazapin? Är detta något som bara sker i början?
Citera
2013-07-14, 11:50
Medlem
PeterDolvings avatar
Intressant frågeställning detta. Fick du bra erfarenhet av någon medicin TS?

Jag har egentligen Erytrofobi, att jag är rädd för att rodna, som gör att jag utvecklat en social fobi för väldigt många situationer. Jag är inget extrem-fall som blir röd 24/7, men tycker många saker är så pass obehagliga, att jag undviker dem. Långt ifrån alla med social fobi, har erytrofobi.

Mitt missbruk, har inte lett till förbättring direkt, utan utlöst den sociala fobin 10 gånger-falt. Det funkade ju bra i början, men ack så dålig man blev efteråt.

Jag har i princip testat alla mediciner nu, är inne på anafranil 75 mg/dag och har ett upptrappnings-schema.

Mina erfarenheter:

Enda SSRI som riktigt fungerat var Escitalopram, har den som back-up om jag inte hittar bättre alternativ. Få biverkningar, men dock så fick den mig att bli väldigt omotiverad, tyvärr.

SNRI som jag provat är Venlafaxin (effexor) som fungerade ganska bra, men fick väldigt många biverkningar - förstoppning, överdriven svettning (som inte är roligt, då man har social fobi, och börjar nojja över att man svettas som en gris i alla sammanhang), viktuppgång, impotens, trötthet, slöhet

Har provat MAO i form av Aurorix, upplevde ingen effekt, de var som de andra SSRI jag provat, verkningslösa. Detta var dock länge sedan, så jag kommer inte riktigt ihåg.

Just nu provar jag ett TCA som heter Anafranil. Är uppe i 75 mg och ska upp till 125 mg. Har inte kunnat utvärdera den än, har en tråd där jag skriver lite anteckningar, om hur jag känner mig osv i.om doshöjning m.m.

Har lagt till en NaSSA som heter Mirtazapin (remeron) på prov, och ätit den i 9 dagar. Kan heller inte utvärdera den, men den funkar bra att somna på i alla fall.

Om jag inte kommer känna mig tillräckligt nöjd med dessa mediciner, så finns det i princip inga kvar att prova. Det ska vara Cymbalta i sådana fall, som är en SNRI precis som Venlafaxin (effexor). Har hört att den ska vara mildare än venlafaxin(effexor) gällande biverkningar.

Önska mig lycka till! Vore roligt om fler, kunde skriva här om medicinering och Social fobi, vad som funkat, eller inte funkat för er.

Mvh
Citera
2013-07-14, 19:50
Medlem
Jag ska till doktorn snart och söker efter samma typ av medicin, alltså mot depression, ångest och social fobi.

Benzo är inget alternativ då det är beroendeframkallande, man måste öka dosen efter tid och jag stämplas som missbrukare på papper även fast jag inte tar några droger och inte heller har några problem med det.
Mirtazapin gjorde mig bara till en trött zombie med munchies hela tiden

Är Lyrica en bra medicin?
Citera
2013-07-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurumeye
Jag ska till doktorn snart och söker efter samma typ av medicin, alltså mot depression, ångest och social fobi.

Benzo är inget alternativ då det är beroendeframkallande, man måste öka dosen efter tid och jag stämplas som missbrukare på papper även fast jag inte tar några droger och inte heller har några problem med det.

lyrica är bra mot ångest, men är minst lika beroendeframkallande som benso. inte att föredra.
Citera
2013-07-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
lyrica är bra mot ångest, men är minst lika beroendeframkallande som benso. inte att föredra.

Okej, då går väl den medicinen bort också... får hoppas på en bra läkare som kommer med en bra lösning.
Citera
2013-07-14, 22:59
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurumeye

Jag har som sagt haft problem med social fobi sen högstadiet. Är idag 27 år. Aldrig haft svårt att få vänner osv. Tjejer har varit intresserade, men jag har aldrig vågat ha en relation. Bara haft sex påverkad av något typ. Detta ledde till missbruk osv. Har som du missbrukat benso i 5 år av livet. Nästan dagligen. Det är en hatkärlek till denna drog..

Mitt missbruk pajjade ju psyket ännu mer. Håller på att leta rätt medicin osv idag. Vet att om jag inte kommer få må bra psykiskt, så kommer jag trilla dit i framtiden. Att rodna skulle bli ett sånt jävla stort problem . Detta minimala problem kan bli så jävla mycket mer.

Det är itne bara rodnaden i sig, det är mest rädslan för det som lamslår hela livet. Lider ju ursprungligen av Erytrofobi (rädsla för att rodna) som lett till depression, missbruk osv. Man kan inte leva fullt ut.

Benso äter jag inte heller, eftersom jag missbrukar det om jag börjar med det igen. + att det bara är som att sätta ett plåster över en cancersvulst. Den kommer bara växa mer där under, när man väl måste dra bort plåstret :P

Escitalopram är den SSRI som funkat bäst. Men långt ifrån hela vägen. Venlafaxin skulle jag vilja rekomendera, för mig fick jag svåra biverkningar, men den fungerar ganska bra, och det funkar ju olika på oss alla. Det är det jobbiga, att man måste testa alla dessa jävla piller. Men det är ju värt det, om man verkligen hittar rätt.

Att stanna på en medicin som funkar "sådär" är ingen lösning för mig. Jag måste hitta RÄTT medicin! Man ska inte vara nöjd med att den funkar halvbra liksom. Då mår man bara sämre om man kommer ut i arbete osv, och får cp-ångest. Man ska ju kunna funka i vardagslivet.

Man brukar ju testa SSRI först, typ 2-3 st. Sen venlafaxin (effexor). Funkar inte det så kan man få prova ett TCA, som jag. Sen finns ju Voxra och Mirtazapin t.ex som jag också provat. får mig att somna, inget mot den sociala fobin. Voxan fick jag cp-högt blodtryck av. Men annars var den också rätt "ok" . Den går ju att kombinera , precis som mirtazapinet med andra antidepressiva. T.ex Cipralex + Voxra, eller Venlafaxin + Mirtazapin.

Har du några frågor, så dra iväg ett PM. Har testat de flesta mediciner, samt KBT mot min sociala fobi.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in