2013-05-10, 23:12
Medlem
Secs avatar
Har en gammal plastbåt från 76 av okänt märke.

Den har skador i det som jag tror kallas "gelcoaten" så man kan se själva glasfibern på flera ställen.
Inga skador på undersida dock utan på durken.

Frågar mig själv om det ens är lönt att laga detta eller bara puttra vidare?
Kanske är dömt att misslyckas då det redan är bättrat på den del ställen sedan tidigare..
Om jag ska laga det, är det bara att köpa gelcoat och sen slipa och bättra på?

http://tinypic.com/r/1pbd08/5

http://tinypic.com/r/2wns5xz/5
Citera
2013-05-10, 23:25
Medlem
stelapinnens avatar
spackla lite sen som ny
Citera
2013-05-10, 23:34
Avslutad
Skär upp och låt torka i någon vecka om du tror att det kan ha gått in vatten, slipa ordentligt! Om slitaget inte gått igenom limmet så behöver du inte lägga på någon ny epoxi/gelcoat, bara måla på för att snygga till lite.
Citera
2013-05-11, 00:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
På youtube finns en del guider om att laga båtskrov som kan va av intresse.
Citera
2013-05-11, 14:09
Medlem
Secs avatar
Nu vid närmare inspektion så verkar ju hela båten vara i behov av en rejäl renovering.

Såna småsprickor som på bilderna finns lite överallt i durken.
Känns som ett för stort jobb att renovera hela båten men frågan är vad som händer om man inte gör nånting alls?

Antar att när det regnar och det ligger vatten i båten så tränger det in i sprickorna och förstör glasfibern?
Citera
2013-05-12, 20:38
Medlem
Secs avatar
Känner att jag inte har nån koll alls på detta!

HJÄLP!!

Vet inte om jag bara behöver måla båten eller om jag ska börja laga med glasfibermattor och skit?!

Slipade rent en skada nu och man kan se glasfiberväven, betyder det att det är en skada på gelcoaten? Räcker det med att blanda till gelcoat och täcka över om det är små hål?

Köpte plastic padding gelcoat och blandade till lite och spacklade över ett litet hål bara för att testa...
Skulle detta räcka tror ni?

På vissa ställen är det liksom så att stora flagor färg lossnar och man kan bryta loss mer och mer och då se själva glasfibern. Vad bör jag göra här? Lägga en matta glasfiber och polyester?
Citera
2013-05-13, 01:02
Medlem
INTPs avatar
Bilderna är för otydliga för att säga något definitivt tyvärr.

Hur används båten? Ligger den i sjön hela sommaren, ligger den uppochner på land och läggs i några timmar då och då när nån vill fiska, eller vad?

Enkelskrov eller dubbelskrov med luft/skumfyllt utrymme imellan? All info om båten kan hjälpa.

Är det plastic padding gelcoat filler du köpt, alltså gelcoatspackel? Reparation av skador i gelcoat är lätt förvirrande, eftersom man använder antingen topcoat eller gelcoatspackel till att laga det. Och för att förvirra dig ännu mer ser det inte ut att vara gelcoat du pratar om, utan topcoat... som kan lappas med topcoat eller gelcoatspackel också.

Enkelt förklarat: Gelcoat är det första man sprutar/målar i gjutformen när man tillverkar glasfibergrejer, det ska få en yta som man senare plastar glasfiberlaminatet på. Därför är gelcoat specialgjord för att inte härda helt på ytan "mot luften", den förblir lite kletig så glasfiberlaminatet fäster ordentligt. Sedan målas andra sidan av glasfiberlaminatet med topcoat som är snarlikt gelcoat men det härdar helt och får inte den klibbiga ytan.
Citera
2013-05-13, 06:55
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Bilderna är för otydliga för att säga något definitivt tyvärr.

Hur används båten? Ligger den i sjön hela sommaren, ligger den uppochner på land och läggs i några timmar då och då när nån vill fiska, eller vad?

Enkelskrov eller dubbelskrov med luft/skumfyllt utrymme imellan? All info om båten kan hjälpa.

Är det plastic padding gelcoat filler du köpt, alltså gelcoatspackel? Reparation av skador i gelcoat är lätt förvirrande, eftersom man använder antingen topcoat eller gelcoatspackel till att laga det. Och för att förvirra dig ännu mer ser det inte ut att vara gelcoat du pratar om, utan topcoat... som kan lappas med topcoat eller gelcoatspackel också.

Enkelt förklarat: Gelcoat är det första man sprutar/målar i gjutformen när man tillverkar glasfibergrejer, det ska få en yta som man senare plastar glasfiberlaminatet på. Därför är gelcoat specialgjord för att inte härda helt på ytan "mot luften", den förblir lite kletig så glasfiberlaminatet fäster ordentligt. Sedan målas andra sidan av glasfiberlaminatet med topcoat som är snarlikt gelcoat men det härdar helt och får inte den klibbiga ytan.

Fan jag vet så lite om båten egentligen.

Tror det är dubbelskrov för det en stor jävla båt på 5,20 trots att den är öppen. Har gått en del i hav längst med kusten men mest i insjö.

Tanken är att den ska ligga i vatten hela tiden förutom på vintern då vi nog drar upp den och lägger upp och ned. Antar att den kritiska punkten är när det ligger vatten i durken och det står kvar en längre tid.

Då borde ju vatten tränga genom sprickorna ner till själva glasfibern.
Ska ta några nya bilder snart. Verkar vara en klåpare som lagat en del skador också för på vissa ställen så ligger det glasfiber över själva färgen/topcoaten?!

Det som jag köpt är plastic paddings gelcoat filler ja.

Det jag främst vill göra är att fixa den dåliga durken eftersom det kommer att stå vatten där vid regn osv. Men vet alltså inte rikigt hur jag ska gå tillväga..
Citera
2013-05-14, 20:26
Medlem
Secs avatar
Jorå så att....

Jag fortsätter min monolog =)

Pratade med en båtfirma idag och de menade att det inte var lönt att lägga tid på att fixa dom här sprickorna i topcoaten eftersom det kommer att spricka upp förr eller senare igen då båten rör sig.

Låter väl iofs vettigt men varför fixar folk då sina gamla båtar? Måste väl finnas nån mening med det?
Citera
2013-05-14, 21:44
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Jorå så att....

Pratade med en båtfirma idag och de menade att det inte var lönt att lägga tid på att fixa dom här sprickorna i topcoaten eftersom det kommer att spricka upp förr eller senare igen då båten rör sig.

Låter väl iofs vettigt men varför fixar folk då sina gamla båtar? Måste väl finnas nån mening med det?
Självklart,för att förlänga livstiden.

Bra råd o instruktioner:

http://point65.se/artikel/72/att-laga-gelcoat-skador.html
Citera
2013-05-14, 21:51
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Självklart,för att förlänga livstiden.

Bra råd o instruktioner:

http://point65.se/artikel/72/att-laga-gelcoat-skador.html

Åh ett svar...tackar!

Japp, den artikeln läste jag också men mina skador sitter inte under vattenlinjen vilket den här "båtexperten" menade var avgörande för om jag skulle ge mig på att laga eller ej.

Men visst, en som är van vid lite nyare båtar kanske inte tycker det är värt att lägga ner tid på en båt från 76. Dock tycker jag att en gammal båt har sin charm och det är lite synd att låta en sjöduglig båt gå till spillo!
Citera
2013-05-14, 21:51
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Jorå så att....

Går det inte bygga/köpa nån form av täckning/överdrag/kapell? Som komplement?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in