Jag tror att det Wolff uppger är i de stora dragen korrekt. Men, det görs så många glidningar och han för in så många tvetydigheter att han ligger på gränsen til det tilåtna.
1. Var disputerade han?
I Wuppertal är det klarlagt, inte i Göteborg som uppgivits. Wuppertals historia beskriv på universitetets hemsida,
http://www.uni-wuppertal.de/universi...te/aufbau.html. Min rostiga tyska läser att skolan hette Gesamthochschule Wuppertal. 1980 får skolan den legala beteckningen "Universität – Gesamthochschule" men namnet ändras till „Bergische Universität – Gesamthochschule Wuppertal" först 1983. Ett försök att kalla sig universitet 1974 verkar ha misslyckats.
En skitsak kan det tyckas, men gissningen är att på hans doktorsdiplom står det "Gesamthochskole". Som sagt kanske obetydligt, men har jag rätt visar det på Wulffs vilja att i varje läge beskriva sig som lite bättre. Och även om Faltings fick Fieldsmedaljen något år senare så är det statusskillnad på det nystartade Wuppertal och Göteborgs universitet.
2. När disputerade han?
kanske också en skitsak. Handelshögskolans informationsavdelning som läser detta kan korrigera om jag har fel. Anledningen till att jag tar upp det är just Wolffs vilja att pressa alla argument.
Har jag rätt disputerar man i Tyskland genom att först muntligt försvara sin avhandling och därefter, med de ändringar disputationen kan ha motiverat, låta trycka avhandlingen. Först när avhandlingen tryckts får doktoranden sitt diplom och rätten att kalla sig doktor. Avhandlingen trycktes 1982, jag gissar att diplomet är daterat det året. Men Handels skriver 1981. I Sverige dateras diplomet samma dag som disputationen genomförs. Kanske ville Wolff tillämpa svenska regler.
3. Docent. Vad betyder det?
På wikipedia står det numera (=idag) att han blev docent vid Handels 1984. Men i pressreleasen vid hans tillträde står det 1983. Det är raskt marscherat och berömvärt också om det var 1984. Men varför kan man inte bestämma sig om när det skedde?
Och vad menas med "docent". Den brukliga betydelsen, en hederstitel man ger till doktorer när de meriterat sig lite extra? Eller är det ett ord som översatts fram och tillbaka och egentligen bara betyder lärare. På engelska skriver man i pressreleasen "associate professor" som förmodligen kan betyda vad som helst, t.ex. en lägre lärartjänst/forskartjänst med extern finansiering.
4. Rektor vid Handelshögskolan i Göteborg
Det finns ingen självständig handelshögskola i Göteborg. Den är en fakultet inom Göteborgs universitet, dekanus där kallas genom en tradtion för "rektor". Men i Handels pressrelease står det "President of The School of Business, Economics and Law". Han var faktiskt "Dean of ...". Det är inte heller kattskit att vara dekanus, men varför alltid pressa allt till det yttersta?
5. Tenured full professor at the age of 32
Detta har det skrivits om i många andra poster. Inte heller dåligt, snarare beundransvärt. Men varför då mörka att det var vid ett universitet han var med om att grunda och som inte finns längre