• 1
  • 2
2013-05-05, 16:40
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappersflaska
Manboiii verkar inte ha koll för 5 öre. Om du råkade spraya olja på skivan så kommer det ta sämre. Jag skulle göra rent skivan noga, har du väldigt fint slippapper så slipar du försiktigt på skivan. Samt att ev byta belägg. För har beläggen hunnit "Suga upp" olja så kommer det inte spela någon roll om det är en ren skiva.

Mvh. Pappersflaska

kan väl även tilläggas att om man ska slipa på skivan är det bra om man skruvar loss den från fälgen, lägger den på ngt platt(t.ex bord), och använder en slipkloss när man slipar, gärna ngt rätt fint papper me. Man behöver inte slipa mkt såvida det inte är något fel på skivan och den behöver slipas så den blir platt.

Sedan har även jag märkt att vissa belägg kan vara rätt muppiga när de kommer till tjutande skivbromsar, de som satt i mina tektrobromsar när jag köpte cykeln var ju rent ut sagt skit. Fick plocka ur dem och slipa ned den beläggningen som la sig på belägget var 25:e mil ungefär, samt rengöra skivan me t-röd, för att bromsarna inte skulle tjuta något förbannat. Bytte ut bromsbeläggen efter ett tag och gått tyst i säkert 50 mil sedan dess.
Citera
2013-05-06, 13:57
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Jag har inte läst så mycket skit i en tråd innan jag öppnade denna...

1. Olja är döden för cykelns skivbromsar, och där har vi beläggen som boven i dramat. Skivorna tar ingen skada. Det är bara att t-sprita dem rena, men beläggen suger åt sig oljan om de är av den "organiska" typen och blir i princip värdelösa. Det finns ett knep där man hettar upp de kontaminerade beläggen tills de glöder och börjar ryka för att rädda dem. Värmen kan dock förstöra dem, men har man redan förstört beläggen med olja har man ju ingenting att förlora på ett försök. Magura rekommenderar att man alltid ersätter belägg som kommit i kontakt med minsta molekyl olja, vilket kan vara lite surt om man nyss tjackat nya för några hundra. Sensmoral: Ta alltid bort beläggen innan du hanterar olja i någon form i närheten av cykeln. Likaså när du rengör cykeln, eftersom det då alltid sprätter fett och olja.

2. Tjut och oljud från skivbromsarna beror på:

a) Skit på belägg eller skiva. Här får man rengöra skivan och beläggen. Har man fått olja på beläggen är det bara att testa värmemetoden eller ersätta dem.

b) Bromsoket sitter snett i förhållande till bromsskivan. Det kan räcka med att man tar av hjulet och inte sätter tillbaka det på exakt samma sätt för att det ska börja tjuta. Se till att hjulaxeln bottnar i ramen när du sätter dit hjulet igen. Annars får man börja justera med s k "chims" som är supertunna brickor man placerar mellan bromsoket och ramen eller gaffeln för att justera in det så att det sitter precis rakt över bromsskivan.

c) Dåligt åtdraget bromsok eller åtdragen bromsskiva. Kolla vilket vridmoment respektive komponent ska dras åt med i handboken och låna en momentnyckel av någon så att du får till åtdragningsmomentet rätt. Dessutom undviker du att dra sönder ramen (extra viktigt om man har kolfiberram) om du använder momentnyckel.

Skriker det allt för jävligt om bromsarna kan man ge dem en liten dos vatten (alltså inte sportdryck...) från vattenflaskan, så att man åtminstone inte skrämmer slag på fotgängare. Är bromsarna blöta tystnar de för en stund tills vattnet har ångat bort igen.

Cykelmekanikern som rekommenderade att man ska byta bromsok om man får olja på bromsbeläggen illustrerar på ett bra sätt hur cykelmekeriet börjar ta formen av kvacksalveri. Lär dig att meka själv så sparar du en massa pengar och slipper lämna ifrån dig din cykel till dessa charlataner och oduglingar.
Citera
2013-05-08, 22:28
Medlem
OrakelSpektakels avatar
1. Friktionsmaterial till skivbromsar är lite "tvättsvampsartat", i alla fall på bilar. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara värst annorlunda på cykel, det var ju ett tag sedan man slutatde använda asbest.
Om du dräller så bromsen smörjs in så tvättas skivan lätt men bromsbeläggen blir kanske inte riktigt vad de har varit...

2. Alkohol lämnar en torr yta, men effektiva grejor för att lösa fett brukar vara lösningsmedel och det är petroleum som lämnar en fet yta. Bensin smörjer lite. Lacknafta smörjer lite. Varnolen smörjer lite.
Du kan altså ha "smort in" till viss del med sprayen, det måste inte vara oljan.

Nu har jag inte tittat på hojen och tipsen om beläggens status kan ifs vara bra men du som har tillgång till cykeln borde kunna avgöra det.
Citera
2013-05-08, 23:30
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Lämna på service får sånt litet problem? Kan inte folk något idag? .

Dessvärre.

Citat:
Ursprungligen postat av Jawmost
Är inte så inne i skivbromsar.

Vilket mening. Skriv bara att du inte kan något.

Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
om bromsen börjat ta dåligt är det inte helt otänkbart att du fått olja på skivan t.ex, testa att rengöra skivan mha t-röd.

Det finns även bräkleen.

Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
bromsskivan är torr så det gnilar, testa smörja bromsskivan med smörjolja

... Jag är faktiskt osäker på om TS tar det där om ett skämt
Citera
2013-05-09, 11:56
Medlem
shovits avatar
Ta loss bromsklossarna och lägg de i ugnen på hög värme tills oljan ryker bort eller testa att använda en blåslampa.

Om detta inte funkar får du köpa nya bromsklossar. Värt ett försök iaf.
Citera
2013-05-11, 10:09
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Dessvärre.

Vilket mening. Skriv bara att du inte kan något.

Det finns även bräkleen.

... Jag är faktiskt osäker på om TS tar det där om ett skämt

haha, jag har fixat bromsarna!
Rengjorde skivan bara, så allt fungerar som vanligt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in