Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1663749-mammornas-historia-polisen-blev-vandningen
Ville bara påpeka att det är vagnen mot TYNNERED (dvs den som också går till Bergsjön, dvs Orientexpressen alt. Vilöksexpressen) på denna bild (och dom skriver "Västra Göteborg").
Alltså nu kan det ju bli lite förvirrande när man läser artiklen, men jag antar att de refererar till "Västra Göteborg" enbart ur geografisk synvinkel och inte som stadsdelsnämnd. Förvisso ligger vad som tidigare var Tynnered i den stadsdelen, men i artikeln står också att:
"Sedan de flyttade till stadsdelen Askim-Frölunda-Högsbo har det gått utför för Robin."
Jag har aldrig någonsin hört någon referera till dessa konstellationer annat än i formella sammanhang så att säga. Vem säger att man flyttade till Askim-Frölunda-Högsbo liksom? Enbart för att inte begränsa boendeområdet för denna kille antar jag?
Hursomhelst, sedan Göteborg gjorde om stadsdelsnämnderna 2011 är ju Tynnered införlivad i den nya stadsdelen "Västra Göteborg", alltså inte Askim-Frölunda-Högsbo där de skulle bo enligt artikeln. Västra Göteborg är en sammanslägning av de tidigare stadsdelsnämnerna Södra Skärgården (hette Styrsö före 2008), Tynnered och Älvsborg. Stadsdelsnämnden Askim-Frölunda-Högsbo är en sammanslagning av de tidigare stadsdelsnmänderna Askim och Frölunda-Högsbo (tidigare Frölunda och Högsbo). (Ibland kan man undra om inte politiker har viktigare saker för sig?

)
Karta över Västra Göteborgs stadsdelsförvaltning
Karta över Askim-Frölunda-Högsbo
För förtydligande av kartan ovan så ingår följande primärområden i vad som tidigare var Tynnered (som nu formellt alltså enbart verkar ha en historisk betydelse): Bratthammar, Guldringen, Skattegården, Ängås, Önnered, Grevegården, Näset och Kannebäck.
Så för att göra en lång historia kort: Om man ska tro artikeln i GP så rör det sig inte om Tynnered, även om det är både ettans och sjuans ändstation.