2013-05-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
??? Så det finns alltså vissa omständigheter som ger dig RÄTT att slå någon?

Absolut: självförsvar.
Citera
2013-05-10, 21:55
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipskalle
vilka överförfriskade clowner det finns i den här tråden. Gamlestaden är lugnt dygnet runt i jämförelse med andra områden i Göteborg, trevligt med experter som sitter någonstans i norrland och bedömmer läget i Rosengård och andra till ryktet "farliga" platser.
Eller så åker inte du när det är stökigt uan sitter i majorna och är mångkulturell.
Citera
2013-05-11, 03:20
Medlem
Milkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Sluta trolla, det är bland dom värsta vagnarna. Fullt med bråkiga blattar och alltid ska dom ge fulblickar och leta efter bråk. Jag har åkt den sträckan ca 10 gånger nästan alltid senare på kvällar och det är verkligen ingen trevlig upplevelse om man är svensk.

jag förmodar att du är tonåring? Då kan jag berätta för dig att när jag var i din ålder innan flyktingströmmen kom så fick även vår generation löpa gatlopp genom vissa stadsdelar som man varit på fest i eller räkna med att bli nedsparkad från cykeln om man var på fel plats vid fel tid.
Men det va sånt man fick räkna med och inte sitter vi och lipar om det idag 20 år efter,det va bara så det va och som det alltid har varit och som det alltid kommer va .
Men eran jävla loser generation som suttit vid datorn hela barndomen och aldrig varit ute och cyklat,kickat boll,pantjumme och allt annat man aktiverade sig när man var liten det har ni helt missat. Så nu är ni ett gäng gnälliga klenisar som börjar lipa för någon tittar på er och skall lipa ut på nätet för att få sympati . Så träna upp ditt självförtroende och styrka och väx några år till så kommer du förstå att världen inte är så farlig som du tror att den är.
Citera
2013-05-11, 04:22
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milkis
jag förmodar att du är tonåring? Då kan jag berätta för dig att när jag var i din ålder innan flyktingströmmen kom så fick även vår generation löpa gatlopp genom vissa stadsdelar som man varit på fest i eller räkna med att bli nedsparkad från cykeln om man var på fel plats vid fel tid.
Men det va sånt man fick räkna med och inte sitter vi och lipar om det idag 20 år efter,det va bara så det va och som det alltid har varit och som det alltid kommer va .
Men eran jävla loser generation som suttit vid datorn hela barndomen och aldrig varit ute och cyklat,kickat boll,pantjumme och allt annat man aktiverade sig när man var liten det har ni helt missat. Så nu är ni ett gäng gnälliga klenisar som börjar lipa för någon tittar på er och skall lipa ut på nätet för att få sympati . Så träna upp ditt självförtroende och styrka och väx några år till så kommer du förstå att världen inte är så farlig som du tror att den är.

Jag var lika gammal på den tiden. Jag har dock, till skillnad från dig, märkt skillnaden mot idag, då problematiken är lite mer än "att bli nedsparkad från cykeln om man var på fel plats vid fel tid". Förvisso är jag uppvuxen i en Stockholmsförort och inte Göteborg, men på den tiden ansågs förorten vara en av de mest problematiska i landet, medan idag brukar den inte ens längre nämnas när man talar om förortsproblem. Likväl är de vanliga problemen där idag mordbränder, rån, grov misshandel, skjutningar, mord, överfallsvåldtäkter, gängvåldtäkter, systematiska rån och misshandel av svårt handikappade och gamlingar m.m. På min tid fanns inget av det, förutom lite lindrigare misshandel och möjligtvis utpressandet av några öl eller några kronor ungdomar emellan, med undantagsvis något lite allvarligare på krogen mellan folk som inte bodde i den nämnda förorten. Kanske borde du uppdatera dig lite grann kring den förvandling många områden har genomgått de senaste 20 åren? Våldet idag ser inte ut som i en gammal svensk pilsnerfilm, där två stycken kavlar upp ärmarna och svingar lite med armarna.
Senast redigerad av Europe 2013-05-11 kl. 04:25.
Citera
2013-05-11, 11:54
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekima
Men ååå tittar de på dig.
Så fruktansvärt provocerande! Brukar du gå i taket då?

Sluta trolla själv. Det är inte mer bråk på den sträckan än på andra håll i kollektivtrafiken. Jag har åkt där i stort dagligen samt på nätter i 10 år och antal bråk jag bevittnat är lätt räknade. Typ lite gruff mellan a-lagarna på sin höjd någon enstaka gång.Vilket jag inte ens räknar som bråk eftersom man vet att de är såta vänner och delar en öl tio minuter senare.

Jag har åkt där ca 10 gånger och har sett mer bråk/hotfulla situationer än vad jag varit med om under 10 års tid på bussarna i Torslanda.
Citera
2013-05-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrice
Så typiskt på FB, så fort man får nys om något bråk så antar man att det är någon ur arbetarklassen som är skyldig. FB är verkligen ett partiorgan för SD.

Det skulle vara intressant att höra din definition av "arbetarklass". Ja, jag vet att en del använder det som en vacker men oftast felaktig omskrivning av "invandrare".

On topic, i den bästa av världar skall ingen behöva bli misshandlad på spårvagn. En fylltant trakasserade min lillasyster på vagnen en gång för många år sedan. Syrran är en skötsam tös och bad om att få bli lämnad i fred. Plötsligt fick hon ett hårt knytnävsslag bakifrån. Slaget träffade bakom örat och den påstrukne herren till angripare skrek "du skall respektera de gamla!". Mesen till spårvagnsförare ville inte kalla på polis.

Det här var för tjugo år sedan och då med svenska resenärer inblandade. Jag vägrar att åka kollektivt, men jag tror bannemej inte att det är bättre idag!
Citera
2013-05-12, 05:31
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrice
Så typiskt på FB, så fort man får nys om något bråk så antar man att det är någon ur arbetarklassen som är skyldig. FB är verkligen ett partiorgan för SD.

Nej då, ingen som misstänker att det är folk som arbetar.
Citera
2013-05-12, 06:43
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekima
Det är inte 7:an som kallas Vitlöksexpressen utan 8:an till Angered om man ska vara helt korrekt (namnet uppstod på den tiden endast 8an gick till Angereds centrum)

Personligen tror jag det är mer bråk på 4, 8,9 mot Angered samt 5,6 mot Länsmansgården.

mm skulle vara intressant ta del av verklig statistik istället för random anonym uppfattning (inkl mig själv) men som sagt jag åker där dagligen och har inte sett mycket bråk. Aldrig heller känt mig provocerad av "blängande blattar" trots att jag är blond helsvensk.

Vagnen till angered kallades åtminstone för 10 år sedan för orientexpressen
Citera
2013-05-12, 09:45
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1663749-mammornas-historia-polisen-blev-vandningen

Ville bara påpeka att det är vagnen mot TYNNERED (dvs den som också går till Bergsjön, dvs Orientexpressen alt. Vilöksexpressen) på denna bild (och dom skriver "Västra Göteborg").

I övrigt tror jag inte så många skolor i Långedrag (dit andra vagnar går till Västra Göteborg) är dom i artikeln omtalade skolorna (eller ens en enda?).

I moderartikeln nämns iofs linje 3 men då ska man veta att den passerar Frölunda/Högsbo och går genom hela stan så den är därför ball för kidsen att "hoppa på". http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1663745-barnen-som-spred-skrack-pa-vagnen Värt att veta är också att både 1an (Tynneredsvagn) och 3an (Högsbovagn) går till Kålltorp som ändhållplats så dom har väl fått med en och annan unge därifrån vilket ger journalisterna rätt att skriva att "ungdomar från Kålltorp, Centrum och Örgryte" också varit med. Sätter ändå en löning på att kärntruppen är kids från Frölundaområdet och att en överrepresenterad del av dom är av utländsk härkomst.

Sista artikeln i serien, uppenbarligen hjälper det inte att man är en äldre tant: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1663741--lisa-blev-trakasserad-av-sparvagnsbarnen

Alla artiklar visar iaf att flera sitter med rejäl statistik på vilka linjer som är värst, även om förövare inte är straffmyndiga. Denna hade varit mycket intressant att studera närmare.
Senast redigerad av gottmooos 2013-05-12 kl. 10:11.
Citera
2013-05-12, 11:04
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1663749-mammornas-historia-polisen-blev-vandningen

Ville bara påpeka att det är vagnen mot TYNNERED (dvs den som också går till Bergsjön, dvs Orientexpressen alt. Vilöksexpressen) på denna bild (och dom skriver "Västra Göteborg").

Alltså nu kan det ju bli lite förvirrande när man läser artiklen, men jag antar att de refererar till "Västra Göteborg" enbart ur geografisk synvinkel och inte som stadsdelsnämnd. Förvisso ligger vad som tidigare var Tynnered i den stadsdelen, men i artikeln står också att:
"Sedan de flyttade till stadsdelen Askim-Frölunda-Högsbo har det gått utför för Robin."

Jag har aldrig någonsin hört någon referera till dessa konstellationer annat än i formella sammanhang så att säga. Vem säger att man flyttade till Askim-Frölunda-Högsbo liksom? Enbart för att inte begränsa boendeområdet för denna kille antar jag?

Hursomhelst, sedan Göteborg gjorde om stadsdelsnämnderna 2011 är ju Tynnered införlivad i den nya stadsdelen "Västra Göteborg", alltså inte Askim-Frölunda-Högsbo där de skulle bo enligt artikeln. Västra Göteborg är en sammanslägning av de tidigare stadsdelsnämnerna Södra Skärgården (hette Styrsö före 2008), Tynnered och Älvsborg. Stadsdelsnämnden Askim-Frölunda-Högsbo är en sammanslagning av de tidigare stadsdelsnmänderna Askim och Frölunda-Högsbo (tidigare Frölunda och Högsbo). (Ibland kan man undra om inte politiker har viktigare saker för sig? )

Karta över Västra Göteborgs stadsdelsförvaltning
Karta över Askim-Frölunda-Högsbo

För förtydligande av kartan ovan så ingår följande primärområden i vad som tidigare var Tynnered (som nu formellt alltså enbart verkar ha en historisk betydelse): Bratthammar, Guldringen, Skattegården, Ängås, Önnered, Grevegården, Näset och Kannebäck.

Så för att göra en lång historia kort: Om man ska tro artikeln i GP så rör det sig inte om Tynnered, även om det är både ettans och sjuans ändstation.
Senast redigerad av JacquesCartier 2013-05-12 kl. 11:11.
Citera
2013-05-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesCartier
Alltså nu kan det ju bli lite förvirrande när man läser artiklen, men jag antar att de refererar till "Västra Göteborg" enbart ur geografisk synvinkel och inte som stadsdelsnämnd. Förvisso ligger vad som tidigare var Tynnered i den stadsdelen, men i artikeln står också att:
"Sedan de flyttade till stadsdelen Askim-Frölunda-Högsbo har det gått utför för Robin."

Jag har aldrig någonsin hört någon referera till dessa konstellationer annat än i formella sammanhang så att säga. Vem säger att man flyttade till Askim-Frölunda-Högsbo liksom? Enbart för att inte begränsa boendeområdet för denna kille antar jag?

Hursomhelst, sedan Göteborg gjorde om stadsdelsnämnderna 2011 är ju Tynnered införlivad i den nya stadsdelen "Västra Göteborg", alltså inte Askim-Frölunda-Högsbo där de skulle bo enligt artikeln. Västra Göteborg är en sammanslägning av de tidigare stadsdelsnämnerna Södra Skärgården (hette Styrsö före 2008), Tynnered och Älvsborg. Stadsdelsnämnden Askim-Frölunda-Högsbo är en sammanslagning av de tidigare stadsdelsnmänderna Askim och Frölunda-Högsbo (tidigare Frölunda och Högsbo). (Ibland kan man undra om inte politiker har viktigare saker för sig? )

Karta över Västra Göteborgs stadsdelsförvaltning
Karta över Askim-Frölunda-Högsbo

För förtydligande av kartan ovan så ingår följande primärområden i vad som tidigare var Tynnered (som nu formellt alltså enbart verkar ha en historisk betydelse): Bratthammar, Guldringen, Skattegården, Ängås, Önnered, Grevegården, Näset och Kannebäck.

Så för att göra en lång historia kort: Om man ska tro artikeln i GP så rör det sig inte om Tynnered, även om det är både ettans och sjuans ändstation.

Fast hur många Tynneredsungar tror du hänger på Opal jämfört med Frölunda Torg? Det är bara ett par hållplatser. Jag står fast vid min utsaga, det enda som talar emot är att GP vågar slå upp det så hårt och att det verkar röra sig om grafittikids (som inte direkt är likvärdigt med invandrarkids om man säger så). Vad jag menar är att det nog visst är överrepresentation av kids med utländsk härkomst och några av dom är säkert från Tynnered men har hängt med resten av ligan på Frölunda Torg. Dom som artiklarna handlar om ser jag som givet är Svenska då slaskpressen oftast brukar bemöda sig att åtminstone använda icke-Svenska namn när dom gör omskrivningar av indvandrarnamn, men dom är 2 av 16 (gripna, mörkertalet är säkert det tredubbla).

EDIT: Läs denna artikeln: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1663753-mamma-lina-jag-ar-forbannad-och-besviken- Vilka tror du är "välkända av polisen" samt tvingar barn att röka spice och följa med dom in till stan från Frölunda Torg för att sälja mer? Kalle och Olof från Högsbo eller kanske Sami och Hussein från Tynnered/Stjärnhusen/Guldringen?
Senast redigerad av gottmooos 2013-05-12 kl. 11:56.
Citera
2013-05-12, 12:37
Medlem
JacquesCartiers avatar
Jo, du har rätt i att det nog kan finnas Tynneredsungar med i bilden. Det enda jag hängde upp mig på var Askim-Frölunda-Högsbo, men det var ju bara en av killarna. Det är klart att ungarna kan bo i olika stadsdelar och mötas via ex-vis Frölunda torg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in