• 1
  • 2
2013-04-27, 00:21
Medlem
Traditions avatar
Hur ser ni konservativa p den frgan? Stdjer ni ngon sida, i s fall vilken? Varfr?

Mste erknna att jag sjlv har fr lite kunskaper fr att direkt ta tydlig stllning, ven om jag nog skulle fredra ngon form av tvstatslsning. Dock r det deras ensak.
Citera
2013-04-27, 00:37
Medlem
Koprofilias avatar
Ladda ner filmen ocupation 101.
Citera
2013-04-27, 00:39
Medlem
Koprofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koprofilia
Ladda ner filmen ocupation 101.

sg inte att de stod konservativa men jag e moderat.
och har ndrat uppfatning efter den filmen och lite annat
Citera
2013-04-27, 01:02
Medlem
Koprofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradition
Hur ser ni konservativa p den frgan? Stdjer ni ngon sida, i s fall vilken? Varfr?

Mste erknna att jag sjlv har fr lite kunskaper fr att direkt ta tydlig stllning, ven om jag nog skulle fredra ngon form av tvstatslsning. Dock r det deras ensak.

Jag hrde ett kul citat frn en Palistinier som e ganska sant "Israel e som en schweizerost och vi fick alla hlen"
Citera
2013-04-27, 03:02
Medlem
zaimans avatar
Det r vl ganska givet att det r palestiniernas land. Tnk dig att en supermakt (USA) skulle ge rtten t somalier att vara klampa in i Sverige och ge de vrt land
Citera
2013-04-27, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Det r vl ganska givet att det r palestiniernas land. Tnk dig att en supermakt (USA) skulle ge rtten t somalier att vara klampa in i Sverige och ge de vrt land

Hur Judarna fick Israel var sjukt fel men det r en dlig jmfrelse. Israel och det Judiska folket har stor koppling till det omrdet, medan Somalier inte har ngonting alls att gra i Sverige.

Jag r fr en tvstatslsning.
Citera
2013-04-27, 08:42
Medlem
Amors avatar
Som konservativ r jag ganska Israel-vnlig. Vldigt mycket av teologiska skl faktiskt. Judarna har religis och kulturell rtt till landet, som kristen mste man nd frhlla sig till vrt gammaltestamentliga arv.
Citera
2013-04-27, 12:39
Medlem
Ignatius94s avatar
Palestinierna har rtt till ett eget land inget snack om den saken.
Citera
2013-04-27, 12:55
Medlem
Araberna har 22 lnder, judarna ett. Jag har svrt att se att 23 arablnder och noll judiska lnder (som de flesta araber verkar fredra) skulle utgra ngon frbttring faktiskt. Att araber p Vstbanken och i Gaza har det jobbigt beror till 95% p andra arablnders agerande som jag ser det. Dremot tycker jag Israels bosttningspolitik r fel och borde upphra.
Citera
2013-04-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Som konservativ r jag ganska Israel-vnlig. Vldigt mycket av teologiska skl faktiskt. Judarna har religis och kulturell rtt till landet, som kristen mste man nd frhlla sig till vrt gammaltestamentliga arv.
Varfr r det viktigt att som konservativ vara pro-Israel fr att vi har ett gammaltestamentligt arv? Bara fr att vi har ett gammaltestamentligt arv behver vi svenskar inte ta stllning fr Israel i geopolitiska frgor.

r det inte viktigare att ngonting r rtt n att det r just konservativt? Det lter lite som att du inte vet varfr du tycker som du gr, utan gr det fr att du som konservativ "ska" tycka p ett visst stt. Man behver inte frhlla sig till sin ideologi slaviskt. Det r mycket bttre att ha ett ppet sinne och frska ta reda p vad som r sant och falskt.

OT. Var inte judarna skyldiga till Jesus dd?
Senast redigerad av SFS 2013-04-27 kl. 13:49. Anledning: Stavning
Citera
2013-04-27, 13:10
Medlem
Lt judarna f Israel. Det r bttre att de har ett eget land att bo i n att de skall behva vara utspridda i hela vrlden. P egen mark kan de tillmpa sina talmudiska regler och lagar till hjrtats lust utan att frstra fr ngon annan.

De s. k. "palestinierna" kan med frdel parkeras i Jordanien, Syrien, Egypten eller andra nrliggande och sprkligt och kulturellt identiska lnder. Det har aldrig funnits ngon "palestinsk" nationalitet, endast arabisk. "Palestina" r en konstruerad id som enbart syftar till att legitimera arabiska krav gentemot Israel.
Citera
2013-04-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SFS
OT. Var inte judarna skylldiga till Jesus dd?

Jo, fast vissa moderna apologeter vill skylla den saken p romarna. Men Nya testamentet r extremt tydligt med vem som bar skulden. Som till exempel Paulus skrev till Thessalonikerna (2:15):

"Judarna mrdade herren Jesus liksom de mrdade profeterna, och oss har de frfljt. De trotsar Gud och r fiender till hela mnskligheten."

Och n idag r det fr vrigt ett religist pbud fr judar att varje gng de gr frbi en kristen kyrka be fr att den skall frstras. Kristna i Israel blir svrt frfljda och ven mrdade av Talmud-judarna:

http://www.persecution.org/2013/04/1...el-imprisoned/
Senast redigerad av Menschenkind 2013-04-27 kl. 13:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in