Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-04-27, 00:21
Medlem
Traditions avatar
Hur ser ni konservativa på den frågan? Stödjer ni någon sida, i så fall vilken? Varför?

Måste erkänna att jag själv har för lite kunskaper för att direkt ta tydlig ställning, även om jag nog skulle föredra någon form av tvåstatslösning. Dock är det deras ensak.
Citera
2013-04-27, 00:37
Medlem
Koprofilias avatar
Ladda ner filmen ocupation 101.
Citera
2013-04-27, 00:39
Medlem
Koprofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koprofilia
Ladda ner filmen ocupation 101.

såg inte att de stod konservativa men jag e moderat.
och har ändrat uppfatning efter den filmen och lite annat
Citera
2013-04-27, 01:02
Medlem
Koprofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradition
Hur ser ni konservativa på den frågan? Stödjer ni någon sida, i så fall vilken? Varför?

Måste erkänna att jag själv har för lite kunskaper för att direkt ta tydlig ställning, även om jag nog skulle föredra någon form av tvåstatslösning. Dock är det deras ensak.

Jag hörde ett kul citat från en Palistinier som e ganska sant "Israel e som en schweizerost och vi fick alla hålen"
Citera
2013-04-27, 03:02
Medlem
zaimans avatar
Det är väl ganska givet att det är palestiniernas land. Tänk dig att en supermakt (USA) skulle ge rätten åt somalier att vara klampa in i Sverige och ge de vårt land
Citera
2013-04-27, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Det är väl ganska givet att det är palestiniernas land. Tänk dig att en supermakt (USA) skulle ge rätten åt somalier att vara klampa in i Sverige och ge de vårt land

Hur Judarna fick Israel var sjukt fel men det är en dålig jämförelse. Israel och det Judiska folket har stor koppling till det området, medan Somalier inte har någonting alls att göra i Sverige.

Jag är för en tvåstatslösning.
Citera
2013-04-27, 08:42
Medlem
Amors avatar
Som konservativ är jag ganska Israel-vänlig. Väldigt mycket av teologiska skäl faktiskt. Judarna har religiös och kulturell rätt till landet, som kristen måste man ändå förhålla sig till vårt gammaltestamentliga arv.
Citera
2013-04-27, 12:39
Medlem
Ignatius94s avatar
Palestinierna har rätt till ett eget land inget snack om den saken.
Citera
2013-04-27, 12:55
Medlem
Araberna har 22 länder, judarna ett. Jag har svårt att se att 23 arabländer och noll judiska länder (som de flesta araber verkar föredra) skulle utgöra någon förbättring faktiskt. Att araber på Västbanken och i Gaza har det jobbigt beror till 95% på andra arabländers agerande som jag ser det. Däremot tycker jag Israels bosättningspolitik är fel och borde upphöra.
Citera
2013-04-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Som konservativ är jag ganska Israel-vänlig. Väldigt mycket av teologiska skäl faktiskt. Judarna har religiös och kulturell rätt till landet, som kristen måste man ändå förhålla sig till vårt gammaltestamentliga arv.
Varför är det viktigt att som konservativ vara pro-Israel för att vi har ett gammaltestamentligt arv? Bara för att vi har ett gammaltestamentligt arv behöver vi svenskar inte ta ställning för Israel i geopolitiska frågor.

Är det inte viktigare att någonting är rätt än att det är just konservativt? Det låter lite som att du inte vet varför du tycker som du gör, utan gör det för att du som konservativ "ska" tycka på ett visst sätt. Man behöver inte förhålla sig till sin ideologi slaviskt. Det är mycket bättre att ha ett öppet sinne och försöka ta reda på vad som är sant och falskt.

OT. Var inte judarna skyldiga till Jesus död?
Senast redigerad av SFS 2013-04-27 kl. 13:49. Anledning: Stavning
Citera
2013-04-27, 13:10
Medlem
Låt judarna få Israel. Det är bättre att de har ett eget land att bo i än att de skall behöva vara utspridda i hela världen. På egen mark kan de tillämpa sina talmudiska regler och lagar till hjärtats lust utan att förstöra för någon annan.

De s. k. "palestinierna" kan med fördel parkeras i Jordanien, Syrien, Egypten eller andra närliggande och språkligt och kulturellt identiska länder. Det har aldrig funnits någon "palestinsk" nationalitet, endast arabisk. "Palestina" är en konstruerad idé som enbart syftar till att legitimera arabiska krav gentemot Israel.
Citera
2013-04-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SFS
OT. Var inte judarna skylldiga till Jesus död?

Jo, fast vissa moderna apologeter vill skylla den saken på romarna. Men Nya testamentet är extremt tydligt med vem som bar skulden. Som till exempel Paulus skrev till Thessalonikerna (2:15):

"Judarna mördade herren Jesus liksom de mördade profeterna, och oss har de förföljt. De trotsar Gud och är fiender till hela mänskligheten."

Och än idag är det för övrigt ett religiöst påbud för judar att varje gång de går förbi en kristen kyrka be för att den skall förstöras. Kristna i Israel blir svårt förföljda och även mördade av Talmud-judarna:

http://www.persecution.org/2013/04/1...el-imprisoned/
Senast redigerad av Menschenkind 2013-04-27 kl. 13:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in