Nu har det gått många månader sen jag gjorde tråden. Kort genomgång:
I september började jag använda nya skor på jobbet. Dessa skor passade mina fötter rätt illa, och jag var tvungen att stanna hemma på grund av iögonfallande svullnader.
Någon vecka gick, och jag återgick till civila skor. Svullnaderna försvann ej. Tvärtom, de spred sig. Först till ankel och armbåge. Sedan visade de sig i knä och handled. Sedan vid rumpa och höft. Hand.
Svullnaderna var ej permanenta: De kom och gick. Vanligen föregicks de av en plötslig klåda och värme. De började som små fasta upphöjningar som stadigt rodnade och utvidgades. Ofta följde ett feberliknande tillstånd. Svullnaderna lade sig som regel inom 36 timmar och lämnade efter sig ett område med varierande överkänslighet mot tryck och stötar.
Ett antal veckor innan nyår var jag genuint bekymrad, och valde att gå till vårdcentralen. Där fick jag Ibuprofen. Det togs även prover, som såg bra ut.
Ibuprofen hjälpte ej. Jag fann dock ett mönster: Svullnaderna verkade kunna förebyggas med ledighet och stressfria perioder. Jag valde att avvakta.
En morgon i slutet av januari vaknade jag upp med en svullnad på överarmen. Denna växte någonting oerhört under dagen, och under natten som följde drabbades jag av en panikattack. Att det var en panikattack visste jag ej då. Det slutade med ett besök på akutmottagningen, och även där togs prover. Alla värden bra. Doktorn utvärderade svullnaden och påpekade att det liknade en allergisk reaktion. Jag skickades hem och sov djupt.
Några veckor därefter besökte jag åter vårdcentralen. Där fick jag diagnosen urtikaria. Den föreslogs vara värme- och/eller stressrelaterad. Jag fick antihistaminer (Cetirizin) utskrivna, samt rådet att få mer sömn och mindre stress.
I skrivande stund har det gått över ett halvår sedan besvären uppkom. I all ärlighet vill jag påstå att detta varit den mörkaste tiden i mitt liv hittills. Inte på grund av svullnaderna i sig, utan på grund av ovissheten inför framtiden. Jag har dock hopp: Svullnaderna tycks sakta avta i frekvens. Nuförtiden får jag dem kanske en gång i veckan, och det brukar mest vara på mindre irriterande ställen. Aldrig i fötter, till exempel. De antihistaminer jag fick utskrivna är till hjälp: Tar jag en Cetirizin 10 mg vid början av ett utbrott stoppas svullnaden i stort sett i sina spår och avtar därefter sakta.
Jag valde att skriva detta inlägg dels för att avsluta tråden, men mest för att hjälpa andra personer som kanske drabbats av kronisk urtikaria utan att ännu ha utrönat att detta är vad det handlar om. Min urtikaria föranleddes antagligen av alla de år som jag stressat och fått oregelbunden sömn. Om du just fått diagnosen och är livrädd så kan jag försäkra dig om att inte svullnaderna i sig är din värsta fiende: Det är din oro. Oro och stressrelaterad urtikaria bildar en ond cirkel, så jag föreslår att du tar några stora andetag, skaffar bättre sömnvanor, slutar fundera över allting och hoppas att svullnaderna så småningom dämpas.
Nå, sådana här kapitel ger en åtminstone extra respekt för cancerpatienter.