Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Angående Pilsner Urquell kan jag rekommendera folkölet. Jag tycker folkölet håller högre smakmässig standard än deras original öl på 4.4%. Smörkole och knäcksmaken är väldigt tydlig i folkölstappningen.
Folkölet bryggs på samma bryggeri som originalet om jag inte minns fel, det är en positiv sak och absolut ingen självklarhet.
Jag har druckit Pilsner Urquell 3,5 några gånger och kan inte riktigt hålla med om att det skulle hålla samma standard som originalet på 4,4. Egentligen så är det bara 0,9% som skiljer dem åt vilket inte borde ge så stor smakskillnad, vilket jag måste säga att det gör.
Alkoholen känns knappt alls i folkölsvarianten och ölet känns därför väldigt avslaget.
Humlesmaken/lukten är inte heller riktigt lika framträdande i 3,5 varianten och ger därför inte ölet samma beska.
Jag ger Pilsner Urquell 3,5% godkänt i betyg som ett standardfolköl, men då det smakar som en avslagen och vattnig Pilsner Urquell 4,4% som har stått öppen i kylen under natten så anser jag inte att folkölsvarianten är av samma kvalité som originalet.