2011-07-16, 16:20
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Kan tänka mig att bryggeriet är i storlek större.
Men av alla Europas bryggerier så är denna den jag är mest sugen på, och av de du skriver att döma så är jag ju inte helt fel ute.
Hur gjorde ni? Fick ni boka i förväg eller hur gick det till? Gissar att de har engelkstalande guide också?

Vad kostar en guidad tur på Pilsner Urquells bryggeri?

Åkte runt i Tjeckien 2009 (Prag, Marienbad, Karlsbad, Plzen, Budějovice, Krumlov) så det var bara att gå ifrån tågstationen till bryggeriet, betala och vänta 20 minuter på en engelsk guide. Jag minns faktiskt inte vad det kostade men jag fick någon studentrabatt, 80 SEK kanske?

En annan favorit är bryggeriet Eggenberg i Krumlov, boendet där är dock ganska dyrt pga. alla turister.
Citera
2012-12-29, 19:45
Medlem
Pilsner Urquell är ett av mina absoluta favoritöl.
Jag dricker helst Tjeckiskt öl då jag anser att det i regel håller en mycket god standard.

Dricker man vin så är det Franskt, är det whisky ska det vara Skotskt, sprit Svenskt och öl naturligtvis Tjeckiskt. Jag lever alltid efter devisen "The original end the best"

Pilsner Urquell är det tjeckiska öl som lämnar störst skumhatt utav alla dem som jag har testat.
Skummet lämnar även trevliga konturer efter sig på glaset, vilket en del anser basar för god kvalité.

Ölet är väldigt beskt i sin karaktär och har en tydlig smak av humle. Det är egentligen det enda öl som jag känner till som har en tydligare smak av humle än av malt.
Ölet är även något oljig i sin konsistens, något som jag aldrig sett i andra ölsorter. Vad det beror på kan man bara spekulera i.

En annan positiv sak med Pilsner Urquell är dess förhållandevis låga alkoholhalt 4,4%. Du blir full på ölet precis som på andra starköl men inte så bakfull så att du är dålig dagen efter.

En negativ sak med Pilsner Urquell är att du inte kan dricka den ljummen då den stora beskan gör den nästan odrickbar om den inte håller rätt kyla. Ölet ska helt enkelt drickas väl kylt för att komma till sin rätt.

I färgen så är ölet något mörkare en mainstream Svenskt öl. Tjeckiskt öl är i regel mörkare i sin karaktär, åt bärnsten hållet, nästan som Ale.
Pilsner Urquell är någon grad ljusare än Staropramen men betydligt mörkare än Svenskt standardöl.

På en tiogradig skala så ger jag Pilsner Urquell 9/10, det är ett mycket högt betyg och ölets kvalité märks särskilt om du dricker andra öl samtidigt för att jämföra med.
Jag ställer mig således i hyllningskören av detta fantastiska Tjeckiska öl.
Citera
2012-12-29, 21:32
Medlem
DemiJjurgens avatar
Helt ok. Tjeckisk lager är bra, dock tycker jag den fått oförtjänt bra rykte. 4,4 % är lite för lite alkoholstyrka imho. Budvar är godare, svårfunnen på många systembolag tyvärr. Vill man dricka tjeckisk öl över 6% så känner jag bara till en- Baron Trenck. Riktigt bra öl som finns på dom flesta bolagen. (6,2% om jag minns rätt.)
Citera
2012-12-30, 00:55
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemiJjurgen
Helt ok. Tjeckisk lager är bra, dock tycker jag den fått oförtjänt bra rykte. 4,4 % är lite för lite alkoholstyrka imho. Budvar är godare, svårfunnen på många systembolag tyvärr. Vill man dricka tjeckisk öl över 6% så känner jag bara till en- Baron Trenck. Riktigt bra öl som finns på dom flesta bolagen. (6,2% om jag minns rätt.)
Det är väl snarare bra om den har så låg alkoholhalt som möjligt men ändå kan smaka riktigt mycket och riktigt bra?
Citera
2012-12-30, 04:04
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Det går säkert att googla, men de är ju relevant för tråden, men vad är egentligen en pilsner?
Jag har alltid sett det som en flasköl, ljus lager och under 5% i alkoholstyrka, men egentligen har jag ingen aning. Sen använder jag iofs inte ordet så mycket heller.

Tror du har helt rätt här, men jag tror samtidigt att det är så med alla öl.
En Carlsberg smakar ju så sjukt mycket bättre i Köpenhamn än vad den gör i Sverige. Även om du köper en Carlsberg i Köpenhamn och tar över den till Sverige så smakar den inte lika bra. Stadens själ finns i ölen, och tar man därifrån så försvinner den också.
Nu lät det flummigt, men kort sagt, alla öl är godast på så nära källan som möjligt.
Här i Sverige användes termen "pilsner" för öl som vi idag kallar "mellanöl". Detta uppkom på tiden då starköl fortfarande var förbjudet i Sverige (fram till mitten på 50talet någongång)

Idag använder många uttrycket "pilsner" som ett synonym på vanlig bärs. Men för en pensionär är en pilsner likställt med dagens mellanöl, dvs öl runt 4-4,7%, eller där omkring.

Vet ej hur begreppet "pilsner" används i Europa. Men antar att det också är ljus lager under 5%

Angående Pilsner Urquell kan jag rekommendera folkölet. Jag tycker folkölet håller högre smakmässig standard än deras original öl på 4.4%. Smörkole och knäcksmaken är väldigt tydlig i folkölstappningen.
Citera
2012-12-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Angående Pilsner Urquell kan jag rekommendera folkölet. Jag tycker folkölet håller högre smakmässig standard än deras original öl på 4.4%. Smörkole och knäcksmaken är väldigt tydlig i folkölstappningen.

Folkölet bryggs på samma bryggeri som originalet om jag inte minns fel, det är en positiv sak och absolut ingen självklarhet.

Jag har druckit Pilsner Urquell 3,5 några gånger och kan inte riktigt hålla med om att det skulle hålla samma standard som originalet på 4,4. Egentligen så är det bara 0,9% som skiljer dem åt vilket inte borde ge så stor smakskillnad, vilket jag måste säga att det gör.
Alkoholen känns knappt alls i folkölsvarianten och ölet känns därför väldigt avslaget.
Humlesmaken/lukten är inte heller riktigt lika framträdande i 3,5 varianten och ger därför inte ölet samma beska.

Jag ger Pilsner Urquell 3,5% godkänt i betyg som ett standardfolköl, men då det smakar som en avslagen och vattnig Pilsner Urquell 4,4% som har stått öppen i kylen under natten så anser jag inte att folkölsvarianten är av samma kvalité som originalet.
Citera
2012-12-31, 00:14
Medlem
SleazyRazs avatar
Den är perfekt för mig som helst dricker mellanöl, eftersom systemet inte erbjuder så många mellanöl. Av de jag dricker mest, Cheap Thrills (för att det är billiga 33cl, kan vara gott med 33cl ibland), Spendrups Mellanöl (För att den är hyfsat god, en svensk klassiker och kostar 10,90 för 50cl) och Pilser Urquell, så är den bäst. Om jag dricker starköl, så dricker jag Staropramen, men Urquell är nog godare!
Citera
2012-12-31, 01:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Känns som den här tråden är en tidsresa från mitten av 90 talet.
Det finns ett 30 tal svenska microbryggerier och några större + uppsjö med ölsorter från grannländer och övriga världen.
Varför i h-e sitta och tjata om ett enstaka ölmärke, visst jag gillar deras öl men kom igen.
Citera
2012-12-31, 02:39
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue-tie
Folkölet bryggs på samma bryggeri som originalet om jag inte minns fel, det är en positiv sak och absolut ingen självklarhet.

Jag har druckit Pilsner Urquell 3,5 några gånger och kan inte riktigt hålla med om att det skulle hålla samma standard som originalet på 4,4. Egentligen så är det bara 0,9% som skiljer dem åt vilket inte borde ge så stor smakskillnad, vilket jag måste säga att det gör.
Alkoholen känns knappt alls i folkölsvarianten och ölet känns därför väldigt avslaget.
Humlesmaken/lukten är inte heller riktigt lika framträdande i 3,5 varianten och ger därför inte ölet samma beska.

Jag ger Pilsner Urquell 3,5% godkänt i betyg som ett standardfolköl, men då det smakar som en avslagen och vattnig Pilsner Urquell 4,4% som har stått öppen i kylen under natten så anser jag inte att folkölsvarianten är av samma kvalité som originalet.

0,9 procentenheter. från 3,5 till 4,4 är ju annars typ 25%.
Citera
2013-04-19, 22:51
Bannlyst
Den här förhållandevis svaga biran är en äkta mainstay. Såg ölresan på SVT i veckan och kastade en blick på pallen på det lokala bolaget. Denna mellan-öl till bira går helt klart åt. Stark mineralvattensprägel, inte på något dåligt sätt dock. Den är frisk och perfekt sjapp-bira i kopiösa mängder. Perrier med alkohol.
Citera
2013-04-20, 21:14
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Den här förhållandevis svaga biran är en äkta mainstay. Såg ölresan på SVT i veckan och kastade en blick på pallen på det lokala bolaget. Denna mellan-öl till bira går helt klart åt. Stark mineralvattensprägel, inte på något dåligt sätt dock. Den är frisk och perfekt sjapp-bira i kopiösa mängder. Perrier med alkohol.
Jo, jag såg Ölresan också. Enligt gubbarna på gatan där och någon provsmakare på bryggeriet så har Pilsner Urquell blivit vattnigare.
Citera
2013-04-20, 21:37
Medlem
Zeunerts avatar
Urquell är tjeckiens pissöl! Tjeckerna dricker Slatopramer.

Urquellen placerar jag i samma skåp som Budweiser dvs vatten med en hint av ölsmak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in