2013-04-11, 20:29
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
I regel har man bara rätt att ta betalt för teoretiska mängder och då behöver man inte mäta in alls (ja, rören då så att man får en botten). Men ibland kan det vara värdefullt att mäta in ändå om man vill jämföra eller av någon anledning vill ha betalt för verkligt utfall

Schakt = bädd + kringfyll + resterande fyllning är som sagt användbart många gånger. Men att ta ut en nollinje kan vara värdefullt ibland vid beräkningar, särskilt om det momentet man gör består av både schakt och fyll. Inte så ofta man gör rörgravar i luften, men det händer
Jag förutsätter att man lägger ledningen med jämnt fall mellan brytpunkterna och då gör man bara en "väglinje" där plushöjderna i brytpunkterna anger profilen. Efter det gör man bara en vanlig volymberäkning (och tar hänsyn till hur mycket under vattengång schakten ligger). Ska man ta betalt för verkligt utfall är det en annan sak, men jag utgår från hur det brukar vara.

Numera är jag alldeles för rostig, men att volymberäkna (teoretisk schakt + fyll ) på en ledning där man redan mätt in överytan bör man göra på mindre än en kvart om man räknar med tiden det tar att hämta kaffet...
Citera
2013-04-11, 20:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag förutsätter att man lägger ledningen med jämnt fall mellan brytpunkterna och då gör man bara en "väglinje" där plushöjderna i brytpunkterna anger profilen. Efter det gör man bara en vanlig volymberäkning (och tar hänsyn till hur mycket under vattengång schakten ligger). Ska man ta betalt för verkligt utfall är det en annan sak, men jag utgår från hur det brukar vara.

Numera är jag alldeles för rostig, men att volymberäkna (teoretisk schakt + fyll ) på en ledning där man redan mätt in överytan bör man göra på mindre än en kvart om man räknar med tiden det tar att hämta kaffet...
Vi använder numera avancerade datorprogram och det är därför det tar lite längre tid för oss, men då får vi också volymer exakt på litern

Jodå, det är som du säger, en enkel ledning går ofta fort att mängda. Men det finns lite mer komplicerade fall också.

- Det finns fler lednngar i graven och de har olika fall (kringfyllningen är olika tjock)

- Dagvatten och spill kan rinna åt två olika håll (påverkar också kringfyllningen)

- Avsättning för serviser
Citera
2013-04-11, 21:08
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Vi använder numera avancerade datorprogram och det är därför det tar lite längre tid för oss, men då får vi också volymer exakt på litern

Jodå, det är som du säger, en enkel ledning går ofta fort att mängda. Men det finns lite mer komplicerade fall också.

- Det finns fler lednngar i graven och de har olika fall (kringfyllningen är olika tjock)

- Dagvatten och spill kan rinna åt två olika håll (påverkar också kringfyllningen)

- Avsättning för serviser
Jag har förvisso räknat mängder manuellt genom att "sticka" osv. men även jag använde i princip alltid program och jag har uteslutande använt Geo. Någon försökte pracka på mig något annat en gång, men jag blev inte alls sams med det programmet, vilket det nu var... Jag tror Geo 11 (eller om det var 10) var den senaste versionen jag någonsin använde... Var faktiskt inne och kikade lite på deras hemsida nu och såg att man kan lägga upp till fem lager när man gör volymberäkningarna. Det gör ju att du kan få med schakt, bädd och kringfyllning i en och samma smäll. Resterande fyllning är det som blir kvar.

Visst finns det en jäkla massa specialfall, serviser osv men de får man ta separat. Det går snabbast och är lättast, anser jag. Samma med kringfyllningen om dag och spill går i samma grav. Då tar det (ofta) mer tid att skapa en normalsektion för det än det tar att räkna manuellt.
Citera
2013-04-14, 17:55
Medlem
Citat:
Nja, jag tänker mig att ni använder fall B-massor för ledningsbädd och kringfyllning? För resterande fyllning, använder ni både Fall A och fall B-massor där? Om ni bara använder Fall A för resterande fyllning är det inga problem. Använder ni både fall A och B så får du hitta på något sätt att dela upp det. Du bör dokumentera sträckorna ni fyller med fall A respektive B så att det finns bevarat och senare kan bevisas för beställaren.

Både ledningsbädd och kringfyll är massor vi köper in och resterande fyll är fall A.

Väldig tacksam för de tips som dök upp efter mitt inlägg. Det underlättar definitivt när man får höra hur andra går till väga!
Citera
2013-04-19, 17:19
Medlem
Hej grabbar, en fråga till er kunniga! Blir kanske att inhandla en ny totalstation i företaget och de sneglar på CST/Berger , CST302R. Hur står den sig mot konkurrenterna? Kör nu med en trimble 5600 första och enda jag har kört och tycker den är klockren men börjar få några år på nacken (9år) så killar för och nackdelar?
Citera
2013-04-19, 17:48
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Houseisgood
Hej grabbar, en fråga till er kunniga! Blir kanske att inhandla en ny totalstation i företaget och de sneglar på CST/Berger , CST302R. Hur står den sig mot konkurrenterna? Kör nu med en trimble 5600 första och enda jag har kört och tycker den är klockren men börjar få några år på nacken (9år) så killar för och nackdelar?
Har aldrig hört talas om det märket tidigare. Du är medveten om att det är en så kallad tvåmansstation? Jag förmodar att du i din Trimble 5600 har en roboticsfunktion så att du kan fjärrstyra den och därmed sätta ut själv?

Vad använder ni totalstation till och vad har du för programvara att bearbeta inmätningar och göra utsättningsfiler i?

Har ni funderat på att titta på begagnat? För 50000 kan du få en komplett fem år gammal Leica 1202+ och det är en riktigt bra totalstation. Leica tar emot stationer i inbyte och en 1202+ är grymt mycket bättre än din Trimble 5600. Det finns andra märken på marknaden som TopCon och Soccia. Nyare Trimble kan vara lite dyra, men en bra begagnad så.
Citera
2013-04-19, 18:13
Medlem

Åh fan är det så? Var hitta du infon om det? Hittar fasen inte mkt om den där.. Som jag förstått är det ett litet "nyare" amerikanskt märke frågade chefen om servostyrning/autolock och det skulle vara på den modellen. Tvåmanna station går bort

Absolut, kör med trimbles ACU tangentbord och medföljande program (trimble survey kontroller) eller vad det nu heter. Just nu är det endast utsättning för bultar/hushörn på ett bygge. I framtiden kommer det nog bli mer åt husbyggen och allt vad det innebär.

Arbetar endast med geo, men när jag sätter ut bultar tar jag ut sekt/hor mått och gjort en referens-linje. Blir inte så jäkla mkt efterbehandling med just totalstation, visst när man mätt in bultar för egenkontroll var det ett elände att få in det i geo haha ...

Kan väl säga att jag är ny just med totalstation, mest kört GR3/handdator(geo) iom att jag jobbar endast med mark-jobb. Gjort lite terrängmodeller osv till maskinstyrning men nu när man börjar dra sig mot byggsidan blir det mer och mer och jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig vad för typ av jobb jag ska göra i framtiden!
Citera
2013-04-19, 22:07
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Åh fan är det så? Var hitta du infon om det? Hittar fasen inte mkt om den där.. Som jag förstått är det ett litet "nyare" amerikanskt märke frågade chefen om servostyrning/autolock och det skulle vara på den modellen. Tvåmanna station går bort

Absolut, kör med trimbles ACU tangentbord och medföljande program (trimble survey kontroller) eller vad det nu heter. Just nu är det endast utsättning för bultar/hushörn på ett bygge. I framtiden kommer det nog bli mer åt husbyggen och allt vad det innebär.

Arbetar endast med geo, men när jag sätter ut bultar tar jag ut sekt/hor mått och gjort en referens-linje. Blir inte så jäkla mkt efterbehandling med just totalstation, visst när man mätt in bultar för egenkontroll var det ett elände att få in det i geo haha ...

Kan väl säga att jag är ny just med totalstation, mest kört GR3/handdator(geo) iom att jag jobbar endast med mark-jobb. Gjort lite terrängmodeller osv till maskinstyrning men nu när man börjar dra sig mot byggsidan blir det mer och mer och jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig vad för typ av jobb jag ska göra i framtiden!
Varför var det ett elände att få in i GEO?
Citera
2013-04-20, 17:43
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Alltså, jag googlade på modellen och jag kunde inte hitta någonting om servostyrning. Men det är klart, det kan finnas tillval eller olika modeller. Även Leica säljer stationer utan servo.

http://www.bygglaserteknik.se/sv/art...r-cst302r.html
Citera
2013-04-21, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Varför var det ett elände att få in i GEO?

När det är trimble's egna mjukvara blir blev det ju inte geo/llc filer utan deras egna filformat (kommer inte ihåg nu exakt vad det var). Men fick hjälp av en gammal räv att föra över det så det löste sig! Ska in och prata med försäljaren under veckan känns som på rak arm att det är bättre att köpa beggad från något kändare märke topcon/leica/trimble då ingen verkar ha någon erfarenhet med det nya märket!!
Citera
2013-04-22, 00:24
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
När det är trimble's egna mjukvara blir blev det ju inte geo/llc filer utan deras egna filformat (kommer inte ihåg nu exakt vad det var). Men fick hjälp av en gammal räv att föra över det så det löste sig! Ska in och prata med försäljaren under veckan känns som på rak arm att det är bättre att köpa beggad från något kändare märke topcon/leica/trimble då ingen verkar ha någon erfarenhet med det nya märket!!
Nu har det gått för lång tid sedan jag faktiskt använde programmen, men jag fattar inte varför det inte går att skicka in en fil med inmätningsdata (vinklar+längder) från en känd position in i GEO och sedan behandla dem där.
Citera
2013-04-22, 18:01
Medlem

Så bökigt är det väl inte, dock måste man ladda ner trimble link för att föra över! Inga problem egentligen men man blir bortskämd när man bara för över geo/llc filer så smidigt annars En annan fråga när man pratar om MGON, förstår att det är vinklar men finns he nå sätt att se konvertera i mm enkelt eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in