2008-02-19, 16:31
Medlem
Asså vad alla lägger vikt på skit saker!

Så länge man inte skadar nån så spelar det väl för fan ingen roll om man har en sjukdom eller inte, varför har vi människor bestämmt oss för att vi är "sjuka", finns det nått ideal för männskligheten? Ja oss, vi är människorna ALLA.

Vem är ensam?
Han som kan uppskatta ensamheten, eller han som inte kan det?

Vem är PSYKISKTsjuk?
Han som blivit informerad om det, eller han som inte blivit det?

Dessutom ska tilläggas att om man är "psykisktsjuk" betyder inte det per automatik att man blir våldsam. Våld föder våld helt enkelt.
Senast redigerad av Risig 2008-02-19 kl. 16:39.
Citera
2008-02-19, 18:30
Medlem
Vad skall man säga?

Finns väl nackdelar inom allt som ingen tänker på? Drick en jävla massa Coca cola och du är tandlös om 20 år eller Rök cigg och få lungcancer när du e 50!

Det är inte ofta nån blir tandlös av cola, även om dom så häver det.
Inte heller många som får lungcancer av cigg.

Visst folk borstar tänderna, det kanske hjälper. Men vissa har också uppehåll när dom pepar, kanske också hjälper?

Om du hade kunnat köpa en femma pep i Billhälls eller nån annan mataffär hur hade du sett på det då? Jo som cola, fast inte bra för kroppen, men inget du nojjat över direkt.
Citera
2013-04-18, 02:03
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Finns det någon här som har eller har haft schizofreni och röker cannabis? Jag är sugen på att börja röka men är lite nojig över att jag förvärrar ett hos mig redan existerande tillstånd.

Jag rökte några gånger för många år sedan och kände dagen efter att jag hade svårt att skilja på mig själv och andra. Det gick inte heller att lyssna på vad någon sa eftersom jag började tänka på annat efter typ 2 sekunder.

Ska jag hålla mig borta helt enkelt? Kan någon med schizofreni eller annan kunskap i ämnet uttala sig?

Tack på förhand.

Mvh

P-H
Citera
2013-04-18, 02:22
Medlem
OdCaBos avatar
Det finns forskare som ifrågasätter det där, det enda man vet egentligen är att schizofrena personer är mer benägna än andra att vara cannabisbrukare. Är det kanske i själva verket frågan om självmedicinering? Det finns ju antipsykotiska egenskaper i cbd.

Om nån orkar läsa så är den här texten rätt utförlig http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=111821&a=2
Citera
2013-04-18, 20:57
Medlem
jesper2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Finns det någon här som har eller har haft schizofreni och röker cannabis? Jag är sugen på att börja röka men är lite nojig över att jag förvärrar ett hos mig redan existerande tillstånd.

Jag rökte några gånger för många år sedan och kände dagen efter att jag hade svårt att skilja på mig själv och andra. Det gick inte heller att lyssna på vad någon sa eftersom jag började tänka på annat efter typ 2 sekunder.

Ska jag hålla mig borta helt enkelt? Kan någon med schizofreni eller annan kunskap i ämnet uttala sig?

Tack på förhand.

Mvh

P-H
Jag är inte proffs i ämnet men jag skulle tro att det är bäst att du håller dig borta.
Citera
2013-04-18, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Black_Saphire
Den är tråden kanske blir flyttad.
Men de rör ändå ämnet Cannabis.

http://www.drugnews.nu/drugfact.asp?id=13

Citat:

"Förutom medicinska och sociala skador framkallar hasch psykiska skador. Psykoser förekommer och cannabismissbruk kan utlösa schizofreni."

Är detta verkligen sant? Kan man få Schizofreni av att använda Cannabis?

JA, man kan få Schizofreni och psykoser av Cannabis, jag är så trött på alla jävla horunge haschtomtar som försvarar Cannabis, ni avgudar drogen och därför så måste ni göra allt för att skydda den, jävla fittor.
Citera
2013-04-18, 23:47
Medlem
hemtoos avatar
Har en polare som åkte på mild schizofreni pga röka, så ja det går.
lät inge vidare kul när han berättade hur hans hjärna spökade under den tiden.
om ni undrar varför jag skriver under tiden är för att efter behandlingar osv så blev han frisk så det behöver inte vara permanent men som sagt han var diagnostiserad mild schizofreni.
Citera
2013-04-19, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke

Tack på förhand.

Mvh

P-H

Tjena Pulverhenke. Hoppas allt är bra med dig trots dina första erfarenheter.

Jag skulle våga prova röka ett par gånger till innan jag gav upp det helt om jag vore du. Detta för att jag vet av erfarenhet att nya som röker inte alls är vana vid att vara efterbänga och tror det kan vara pga. av det man blir väck. En polare till mig gjorde typ precis samma sak, han rökte hasch med mig efter skolan en dag och dagen efter kom han till lektionen och trodde i princip att han hade fått psykos. Hade svårt att prata med folk och hade svårt att följa med i konversationer, precis som dig. Han satt och oroa sig som fan och trodde han skulle bli fast för evigt, senare på kvällen snacka jag med honom och då mådde han mycket bättre. Nu för tiden vet jag att han röker ganska frekvent och har inga problem när han röker eller efter.

Visst det här är bara ett fall och behöver inte alls betyda nåt. Men det är ändå intressant att det enda fallet jag känner som har haft ungefär samma erfarenheter som dig har inte haft några problem senare och därför tyckte jag det var värt att dela.

Mitt enda tips är att kanske röka lite mindre gångerna du röker, innan du känner dig redo för mer. Du kanske även vill ta det lite lugnare dagen efter du rökt till en början också, slippa ha massa konversationer om du känner som du gör.

Hur lång tid tar det för dig innan du rehabar från denna "psykos" försvinner? Dagar/veckor?
Citera
2013-04-19, 20:01
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroonez
Tjena Pulverhenke. Hoppas allt är bra med dig trots dina första erfarenheter.

Jag skulle våga prova röka ett par gånger till innan jag gav upp det helt om jag vore du. Detta för att jag vet av erfarenhet att nya som röker inte alls är vana vid att vara efterbänga och tror det kan vara pga. av det man blir väck. En polare till mig gjorde typ precis samma sak, han rökte hasch med mig efter skolan en dag och dagen efter kom han till lektionen och trodde i princip att han hade fått psykos. Hade svårt att prata med folk och hade svårt att följa med i konversationer, precis som dig. Han satt och oroa sig som fan och trodde han skulle bli fast för evigt, senare på kvällen snacka jag med honom och då mådde han mycket bättre. Nu för tiden vet jag att han röker ganska frekvent och har inga problem när han röker eller efter.

Visst det här är bara ett fall och behöver inte alls betyda nåt. Men det är ändå intressant att det enda fallet jag känner som har haft ungefär samma erfarenheter som dig har inte haft några problem senare och därför tyckte jag det var värt att dela.

Mitt enda tips är att kanske röka lite mindre gångerna du röker, innan du känner dig redo för mer. Du kanske även vill ta det lite lugnare dagen efter du rökt till en början också, slippa ha massa konversationer om du känner som du gör.

Hur lång tid tar det för dig innan du rehabar från denna "psykos" försvinner? Dagar/veckor?
Hej!

Tack för långt och fylligt svar!

Efter att ha funderat lite ytterligare så tror jag dock jag ska ge sjutton i att röka. Jag kanske missar något bra men jag slipper åtminstone noja över att bli psykotisk.

Min confusion höll i sig typ nästa dag bara. Jag fick dock aldrig något rus på varken på gräs eller hasch (blev dock lite lätt glad av gräs en enstaka gång). Jag rökte kanske 7-8 gånger totalt.

Mvh

P-H
Citera
2013-04-19, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Black_Saphire
Den är tråden kanske blir flyttad.
Men de rör ändå ämnet Cannabis.

http://www.drugnews.nu/drugfact.asp?id=13

Citat:

"Förutom medicinska och sociala skador framkallar hasch psykiska skador. Psykoser förekommer och cannabismissbruk kan utlösa schizofreni."

Är detta verkligen sant? Kan man få Schizofreni av att använda Cannabis?

När man röker en riktigt tung strain så kanske man blir lite så man känner att - "jag ska lägga mig i min ensamhet och tänka"... då när man ligger där och tänker över saker så kanske man (hör) eller tänker över ett annat alternativ... till vad man nu funderar över..

Då har man en diskussion med sig själv! alla "guru's" eller bob marley etc säger att man ser "SIG SJÄLV" när man röker.

Kalla det schizofreni eller filosofi, du ser över saker och ting helt enkelt
Citera
2013-04-19, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ludi
När man röker en riktigt tung strain så kanske man blir lite så man känner att - "jag ska lägga mig i min ensamhet och tänka"... då när man ligger där och tänker över saker så kanske man (hör) eller tänker över ett annat alternativ... till vad man nu funderar över..

Då har man en diskussion med sig själv! alla "guru's" eller bob marley etc säger att man ser "SIG SJÄLV" när man röker.

Kalla det schizofreni eller filosofi, du ser över saker och ting helt enkelt

Ps. ingen kommer rekommendera det det väljer man själv.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in