Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Finns det någon här som har eller har haft schizofreni och röker cannabis? Jag är sugen på att börja röka men är lite nojig över att jag förvärrar ett hos mig redan existerande tillstånd.
Jag rökte några gånger för många år sedan och kände dagen efter att jag hade svårt att skilja på mig själv och andra. Det gick inte heller att lyssna på vad någon sa eftersom jag började tänka på annat efter typ 2 sekunder.
Ska jag hålla mig borta helt enkelt? Kan någon med schizofreni eller annan kunskap i ämnet uttala sig?
Tack på förhand.
Mvh
P-H
Tjena Pulverhenke. Hoppas allt är bra med dig trots dina första erfarenheter.
Jag skulle våga prova röka ett par gånger till innan jag gav upp det helt om jag vore du. Detta för att jag vet av erfarenhet att nya som röker inte alls är vana vid att vara efterbänga och tror det kan vara pga. av det man blir väck. En polare till mig gjorde typ precis samma sak, han rökte hasch med mig efter skolan en dag och dagen efter kom han till lektionen och trodde i princip att han hade fått psykos. Hade svårt att prata med folk och hade svårt att följa med i konversationer, precis som dig. Han satt och oroa sig som fan och trodde han skulle bli fast för evigt, senare på kvällen snacka jag med honom och då mådde han mycket bättre. Nu för tiden vet jag att han röker ganska frekvent och har inga problem när han röker eller efter.
Visst det här är bara ett fall och behöver inte alls betyda nåt. Men det är ändå intressant att det enda fallet jag känner som har haft ungefär samma erfarenheter som dig har inte haft några problem senare och därför tyckte jag det var värt att dela.
Mitt enda tips är att kanske röka lite mindre gångerna du röker, innan du känner dig redo för mer. Du kanske även vill ta det lite lugnare dagen efter du rökt till en början också, slippa ha massa konversationer om du känner som du gör.
Hur lång tid tar det för dig innan du rehabar från denna "psykos" försvinner? Dagar/veckor?