2008-01-21, 23:29
Medlem
en fallstudie

Jag vet ingenting om var forskningen står idag om huruvida ett statistiskt säkerställt orsakssamband mellan cannabisrökning och schizofreni föreligger.

Däremot insjuknade en nära vän till mig i schizofreni för ett antal år sedan.

Han rökte enorma mängder cannabis under många år och påstår själv att han började märka symptom (röster, paranoid verklighetsuppfattning etc) udner en period då han rökte rekordartade mängder.

Det intressanta med denna person är dock att han själv inte tror att det var rökningen i sig som utlöste det hela utan att han snarare överkonsumerat cannabis på grund av sin begynnande schizofreni. Han självmedicinerade alltså med cannabis. Många i hans närhet har också vittnat om schizofrena karaktärsdrag hos honom som uppkommit åratal innan psykosen var ett faktum.

Är det orimligt att anta att människor med anlag för schizofreni röker mer cannabis och därför blir det fler schizofrena cannabisrökare?

Vad är hönan och vad är ägget så att säga.
Citera
2008-01-21, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oao

Är det orimligt att anta att människor med anlag för schizofreni röker mer cannabis och därför blir det fler schizofrena cannabisrökare?

Nej det finns faktiskt studier på detta. Vet inte om man lyckats bevisa eller så eller om det bara är teorier. Kan leta upp den om du vill. Det är ungefär som att folk som är skoltrötta är mer benägna att testa droger än andra. Fast i media vänder man det och säger att det är drogerna som skulle förstöra skolgången.
Citera
2008-02-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Nej, cannabis är inte i ofarlighet att jämställa med salladsblad, även om det är många (vilket märks även i denna tråd!) som verkar tycka det!

Sambandet cannabis-schizofreni (och ännu starkare med mer eller mindre långvariga "psykiska skov) har alltmera bevisats under åren som gott. Var 10:e cannabisnyttjare riskerar faktiskt allvarliga psykiska besvär, ibland t.o.m. bestående som t.ex. schizofreni. Det borde stämma till eftertanke!

Det visas bl.a. i den 119-sidiga rapporten om cannabis, http://www.fhi.se/upload/PDF/2004/rapporter/P-04-047_Web.pdf som är en svensk sammanfattning av olika, många utländska, rapporter om det.

Farligheten har ökat genom att cannabisberedningarna blivit alltmera starka (bl.a. så kallad "skunk") mot vad de var för ett antal år sedan.

Cannabis är alltså inte längre den "oskyldiga drog" som den jämförelsevis i varje fall, var under flowerpower-tiden med marijuanacigarretter för 20-30 år sedan.

Därav den stora debatten i England (och även i andra länder) med förslag till en skärptare lagstiftning och där sista ordet tydligen ännu inte är sagt.

Att säga att cannabis skulle ge en schizofreni eller psykiska sjukdomar är som att säga att man får epelepsi av att gå på rave eller titta på blinkande lampor. Det är snarare en fråga om att det skulle UTLÖSA dessa sjukdomar som redan finns latent i hjärnan. Dessutom kan man fråga sig vilka människor som dras till olika former av droger och varför man isåfall använder dem regelbundet. Jag har svårt att se ngn frisk person som trivs med sitt liv börja missbruka droger dagligen (om man bortser från de som är starkt fysiskt beroendeframkallande). Alla sinnesförändrande substanser har både för och nackdelar, och att enbart svartmåla eller enbart glorifiera dessa verkar för mig väldigt vara väldigt onyanserat tänkande. En person med psykiska problem bör söka vård och inte självmedicinera. Enligt min erfarenhet så kan cannabis i måttliga doser hjälpa personer med ångestproblem eller kronisk värk osv, men detta är väldigt olika från person till person, precis som att olika sorters antidepressiva hjälper olika bra på olika människor. Nej, cannabis kan inte GE DIG schizofreni, men det kan utlösa det, eller utlösa en psykos, men det kan även alkohol, kaffe, traumatiska upplevelser, barnafödande and whatnot.
Som en person som tidigare haft panikångest och social fobi kan jag uttala mig positivt, cannabis har snarare lindrat mina problem med dessa saker, men som sagt alla är vi olika och kan sällan tala för andra än oss själva.
Citera
2008-02-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ms-rosa
Som en person som tidigare haft panikångest och social fobi kan jag uttala mig positivt, cannabis har snarare lindrat mina problem med dessa saker, men som sagt alla är vi olika och kan sällan tala för andra än oss själva.

Intressant. Jag har liknande erfarenheter av cb.
Citera
2008-02-05, 23:55
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms-rosa
Nej, cannabis kan inte GE DIG schizofreni, men det kan utlösa det, eller utlösa en psykos, men det kan även alkohol, kaffe, traumatiska upplevelser, barnafödande and whatnot.

Kan man verkligen definiera en schizofreni som förblir "outlöst" för en schizofreni? Är det inte först i och med att den utlöses som den uppstår?
Citera
2008-02-06, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Kan man verkligen definiera en schizofreni som förblir "outlöst" för en schizofreni? Är det inte först i och med att den utlöses som den uppstår?

Schizofreni är ju delvis ärftligt. Sedan avgör miljöfaktorn om sjukdomen utvecklas eller ej. Kan mycket väl tänka mig att cannabisbruk är en sådan miljöfaktor som kan verka utlösande.
Citera
2008-02-06, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oao
Jag vet ingenting om var forskningen står idag om huruvida ett statistiskt säkerställt orsakssamband mellan cannabisrökning och schizofreni föreligger.

Däremot insjuknade en nära vän till mig i schizofreni för ett antal år sedan.

Han rökte enorma mängder cannabis under många år och påstår själv att han började märka symptom (röster, paranoid verklighetsuppfattning etc) udner en period då han rökte rekordartade mängder.

Det intressanta med denna person är dock att han själv inte tror att det var rökningen i sig som utlöste det hela utan att han snarare överkonsumerat cannabis på grund av sin begynnande schizofreni. Han självmedicinerade alltså med cannabis. Många i hans närhet har också vittnat om schizofrena karaktärsdrag hos honom som uppkommit åratal innan psykosen var ett faktum.

kanske sant kanske inte, är nog ingen som vet säkert idag.

Men nu snackar vi åratal av missbruk också, sitter man och poffar varje dag och är bäng lika många vakna timmar som nyktra vakna timmar och håller på så nästan varje dag i flera år är det iaf inet för mig så konstigt om psyket tar stryk.
Citera
2008-02-06, 14:58
Medlem
Citat:
Då kan man säga att man har ANLAG för schizofreni, precis som att man kan ha anlag för cancer eller vilka sjukdomar som helst rent genetiskt och beroende på slumpen? levnadssätt osv så utlöses sjukdomar eller inte. Who fucking knows.
Men vad jag ville ha sagt var att missbruk säkerligen bidrar till ens problem men att jag inte tror att någon missbrukar så kraftigt utan en anledning, dvs vill fly undan känslor/tankar osv. Som någon tidigare skrev, hönan och ägget situation och att det inte är cannabis i sig som är farligare än någon annan fullt laglig drog utan allt handlar om hur och varför man använder det. Dvs missbrukare och psykiskt sjuka försvinner inte eller hjälps av att man svartmålar droger som roten till allt ont.
Citera
2008-02-06, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black_Saphire
Den är tråden kanske blir flyttad.
Men de rör ändå ämnet Cannabis.

http://www.drugnews.nu/drugfact.asp?id=13

Citat:

"Förutom medicinska och sociala skador framkallar hasch psykiska skador. Psykoser förekommer och cannabismissbruk kan utlösa schizofreni."

Är detta verkligen sant? Kan man få Schizofreni av att använda Cannabis?

Altså varenda männska som provat röka brajj nåra gånger borde ju för fan kunna tänka själv.
Självklart så bör ju inte personer som i vanliga fall ofta är deppad, nojjig eller på annat sätt är psykist instabil, bruka droger.(förutom då utskrivna medeciner).
Ögnade bara igenom texten då ja redan läst den förut för ett tag sen, och visst kanske för dem som missbrukar Majja så skulle de inte alls förvåna mej om dem på nåt sätt skadas av de, inget missbruk är ju bra som sagt.
Men ett kontrollerat bruk,tex som mej helgrökare, och ett sunt psyke så skulle jag säga att risken för att skadas är obefintlig.
Hänger det bara lättlurade idioter på FB eller vad fan? (Ta åt er ni som känner för det).
Credz till många dock på FB som faktiskt hajjar vad det handlar om..
Tack för mej!
Citera
2008-02-19, 14:43
Medlem
Slynglings avatar
intressant läsning... men dom missade en viktig detalj för att göra sin artikel trovärdig: KÄLLHÄNVISNING!!

Ingen källa= ingen tovärdighet= Skrämsel propaganda
Citera
2008-02-19, 14:50
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slyngling
intressant läsning... men dom missade en viktig detalj för att göra sin artikel trovärdig: KÄLLHÄNVISNING!!

Ingen källa= ingen tovärdighet= Skrämsel propaganda

Källhänvisningen står till höger på sidan:
Dessa drogfakta – som kontinuerligt uppdateras – är delvis hämtade ur skriften Barn och missbruk – en hjälpreda för anhöriga av Sven Liljesson, (RNS skriftserie, 1999)

(Det är iofs en cirkelhänvisning eftersom han är huvudansvarig för sidan. Men man får väl förmoda att det finns källhänvisningar där.)
Citera
2008-02-19, 16:02
Medlem
Slynglings avatar
Citat:
Källhänvisningen står till höger på sidan:
Dessa drogfakta – som kontinuerligt uppdateras – är delvis hämtade ur skriften Barn och missbruk – en hjälpreda för anhöriga av Sven Liljesson, (RNS skriftserie, 1999)

(Det är iofs en cirkelhänvisning eftersom han är huvudansvarig för sidan. Men man får väl förmoda att det finns källhänvisningar där.)

ok... det missade jag. hittade dock ingen källa i den länken. det e vetenskaplig källa jag e ute efter.

men jag hajar, källan till artikeln är alltså hämtad ur ytterligare en annan skrämsel-grej från RNS??... innovativt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in