2013-02-04, 14:19
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
...makedoniska ziggisar och allehanda kongonegrer...

Som jag trodde då.

Vad som också förbryllar mig är att affären inte ens verkar sälja godis, chips mm. Har 'barnen' det så lyxigt ordnat att de har även det tillhanda? Och de handlar tydligen cigg, är det inte 18 år för det?
Citera
2013-02-11, 15:57
Bannlyst
Realisten TV har varit på återbesök i Glava.
Bland annat gnäller flyktingarna på att de bara har tre tv-kanaler och på att de bara får äta ris och potatis.
https://www.youtube.com/watch?v=urWJ317PJAI

Hela klippet: (Måste vara prenumerant)
https://www.realisten.se/2013/02/10/dystert-i-glava/
Citera
2013-02-12, 15:39
Medlem
Tycker att Dessa "stackare" ska skickas hem till sitt land. Ingenting duger åt dem, dålig mat, dåliga tv program, de har ju kaffet att gå till.
Ser ni inte! Det hjälper inte att ni som samlar "vuxen poäng" och fixar saker åt dessa otacksamma individer.
Ni "vuxenpoängare jagare" är ni nöjda när macken stängs? Tänkte ni inte på det innan??
Jag förstår Kjell att han inte vill fortsätta.
Citera
2013-02-12, 22:18
Medlem
sueco2s avatar
Det kan väl inte finnas någon eller något som hindrar gästerna att äta vad de vill?
Sen om inte hela menyn och alla önskemål finns att tillgå på flyktingförläggningen är det väl inga större problem att ta sig till den ort där alla delikatesser finns tillgängliga.
Förutsättningen är ju förstås att man betalar för sig liksom alla andra måste göra.

Detsamma gäller tv-utbudet, mot betalning får man vad man vill.

Det smärtar mig djupt om Kjell lägger ner. Jag har minnen av svarvade bromsskivor, rallydubb, starthjälp och allmän support på PVn, Mercan och Racern från Kjell o Arne.
Senast redigerad av sueco2 2013-02-12 kl. 22:30. Anledning: Socioekonomisk rasism
Citera
2013-03-13, 16:39
Medlem
Citat:
Bara 50 flyktingar kvar i Glava
GLAVA: Migrationsverket har trappat ner
Macken och Ica överlever i Glava. Krismötet i januari gav resultat.
– Jag tycker att Migrationsverket har tagit till sig signalerna, säger landshövding Kenneth Johansson.
http://www.nwt.se/arvika/article1272468.ece

Citat:
Migrationsverket är på sin vakt i Glava
Landshövdingen kallar det ett steg i rätt riktning, handlarna i Glava håller med. Där håller Securitas med ojämna mellanrum vakt så gott som dagligen.
– Det har lugnat ner sig för oss, säger Cay Samuelsson på Ica och Kjell Johansson på macken.
http://www.vf.se/nyheter/arvika/migrationsverket-ar-pa-sin-vakt-i-glava

Nu verkar allt enligt media vara frid och fröjd i idyllen.
Någon som vet om det stämmer?
Citera
2013-03-13, 16:49
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jekjek
http://www.nwt.se/arvika/article1272468.ece

http://www.vf.se/nyheter/arvika/migrationsverket-ar-pa-sin-vakt-i-glava

Nu verkar allt enligt media vara frid och fröjd i idyllen.
Någon som vet om det stämmer?

Det här får ju mig att reagera, minst sagt:

Citat:
Länsstyrelsen ersätter svikande försäljning.

Ska länsstyrelsen gå in och ge pengar till privata företag för att asylsökande har orsakat kaoz på bygden?
Herregud!

Och tydligen ska vi finansiera vuxendagis åt dem också:

Citat:
Bygdegården har fått pengar av Migrationsverket till aktiviteter för asylsökande.

Okej, jag fattar att det inte är jättekul att sitta ute i Glava och vänta på asylbesked. Men nog fan klarar man av att göra det i tre månader om alternativet är att vara mitt i ett krig? Eller?
Citera
2013-03-13, 17:01
Medlem
MoLoKs avatar
I ena artikeln står också att det lugnat ner sig sedan Migrationsverket nu har två vakter som kommer förbi några gånger om dagen för att kontrollera så de 50 flyktingarna inte kaosar.

Länsstyrelsen ersätter svikande försäljning pga flyktingarna?

Någon borde skicka iväg ett mejl till länsstyrelsen och begära ut dokumenten kring detta.
Citera
2013-03-13, 19:12
Medlem
sueco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Det här får ju mig att reagera, minst sagt:
Ska länsstyrelsen gå in och ge pengar till privata företag för att asylsökande har orsakat kaoz på bygden?
Herregud!

Naturligtvis är det migrationsverket som ska lätta på sin outtömliga pung för den skada de har orsakat genom att nästan ha utplånat en bygds infrastruktur.
De har väl kohandlat med länsstyrelsen och sen kan de alla ställa upp på ett gemensamt foto och se jätteglada ut.
Citera
2013-03-13, 19:41
Medlem
sueco2s avatar
Får jag fråga er Glavabor hur ni numera upplever asylmottagningen och om den och hanteringen kring den ändrat er syn på världen.
Citera
2013-03-13, 19:48
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Sådana här trådar börjar och slutar alltid på samma vis.

1. Först några fördomsfulla rasister som varnar för att en ort kommer att berikas och få stora problem.

2. Orten berikas och får stora problem.
Citera
2013-03-15, 03:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Sådana här trådar börjar och slutar alltid på samma vis.

1. Först några fördomsfulla rasister som varnar för att en ort kommer att berikas och få stora problem.

2. Orten berikas och får stora problem.
Så har det varit ända sedan 60-talet. De onda, hemska, nazistiska foliehattarna har haft rätt gång efter gång efter gång efter gång. Dessvärre har folk mycket kort minne, hade de istället lyssnat på "foliehattarna" redan för 40 år sedan och röstat svenskvänligt, så hade vi inte haft de problem vi nu har.
Citera
2013-03-26, 22:17
Medlem
stpungens avatar
Ja det verkar va slut på boendet i Glava, enl L Andersberg enhetschef finns inget behov av förläggningen i Glava längre, den beräknas va helt utrymd i apr om inget extra inträffar, hur mkt tillförde förläggningen bygden under sin levnad, kommer macken och ica att överleva, det återstår att se.

Vill bara tillägga att den 5/4 så ska det bli internationell afton på Bygdekontoret, dom lokala centerpartisterna ska lovorda och avtacka varann för en fin insats med insamlingen, om man vill delta ska man anmäla sig på telnr 057042101 eller 0703405952.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in