Som sagt är det stort i storbritannien, det finns kurser där du kan gå. Sålänge du är trevlig(och seriös, de vill inte ha några tjuvjägare som förstör för hobbyn) brukar det inte vara nåt problem 

Det finns faktiskt en svensk förening för falkenerare, men kommer inte på namnet nu. Men jag vet en svensk användare på detta forum(som är ett riktigt bra forum f.ö) som du kan kontakta så hjälper hon dig säkert; 
http://www.falconryforum.co.uk/ (pmar dig hennes nick.. )
Det finns mer info där ang. hur man tränar olika fåglar osv och de brukar vara trevliga och hjälpsamma. Riktigt bra sajt! 
Det är en riktigt faschinerande sport som jag själv gärna hade sysslat med om det var tillåtet. Det förbjöds då det var så poppis med att stjäla rovdjursägg i Sverige och falkarna sjönk i antal. Det närmaste du kommer här är nog rovdjursfågelshowen i Kolmården(du kanske kan fixa praktik där eller nåt liknande nåt om du hör efter? Annars kan du ju iaf åka på showen) eller viltrehalibiteringscenter där man föder upp och släpper ut ugglor och rovfåglar(personligen tror jag dock det är vanligare att äggsamlare stjäl ägg än att falkenerare gör det; de värnar ju om vilda populationer av rovfågel också och stölderna har fortsatt trots förbudet). Ironiskt nog är det viltrehalibiterarna, de som är som starkast emot falkenering som fått hjälp av falkenerarna föratt kunnaföda upp och sätta ut sina rovdjursfåglar.. 
Ang. illegal handel så IDmärker man idag alla fåglar så man kan kolla var de är uppfödda. Falkenerarna är också riktigt noga att det ska gå till på laglig väg, för man vill ju kunna bedriva sin hobby utan att den förbjuds. Danmark och jag tror även finland och tyskland tillåter också falkenering så det är ju ett alternativ om du åker utomlands. Själv skulle jag vilja åka till Skotland och gå en kurs, det verkar riktigt spännande. 
Den risk som finns med sporten är att rovfågelarter kan korsa sig med varandra(seriösa falkenerare använder sig bara av fångenskapsuppfödda fåglar). Man avlar också på hybrider(pga att olika arter har olika egenskaper) och man vill inte att de ska sprida sig i naturen och konkurrera ut redan hotade arter(risken finns ju att de rymmer). 
Men som sagt, riktigt intressant jaktsort 

Dock ska man ju vara medveten om som sagt att det kostar massor i pengar och tid. Rovfåglar är riktigt intelligenta och behöver också få vara ute och flyga x antal timmar per dag. Men ändå riktigt häftigt, särskilt då man vet att de är riktigt intelligenta fortfarande är vilda, självständiga odomesticerade djur - som bara kommer tillbaka till sin ägare föratt de väljer de själva av egen fri vilja.. Måste vara en riktigt mäktig känsla att se fågeln komma tillbaka och ge dig sitt byte frivilligt.